Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Funderar du på vilka tillbehö du ska ha till ditt bärverktyg? Titta in här.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
#9176213
Jag funderar ju på att sy ett ofodrat bärskydd. Har hittat PUL-tyg på Myllymuksut hemsida men är inte så bekant med PUL-tyg. Jag mailade dem och frågade om det skulle passa och hur vind- och vattentätt det är men har inte fått något svar. Någon här som kan hjälpa mig? Är detta tyget jag funderar på http://www.myllymuksut.com/pul-breathable-p-48.html.
Användarens profilbild
Av telistant
#9176297
Som galon ungefär. Står emot 10m vattenpelare i 24 h men andas ut en halvliter på ett dygn enligt tabellen. Samma tyg som används till blöjbyxor o pockets. Helt vindtätt. Det är ju belagt med plast på baksidan så du vill nog ha ett fodertyg på insidan.
Användarens profilbild
Av Cillan
#9176408
Det blir ganska varmt då med andra ord?
Jag vill ha ett tag som tål vind och vatten men inte så det blir så varmt som med mam deluxe.
Användarens profilbild
Av telistant
#9176893
Cillan skrev:Det blir ganska varmt då med andra ord?
Jag vill ha ett tag som tål vind och vatten men inte så det blir så varmt som med mam deluxe.
Men det är ju inte så tjockt och det andas ju lite iallafall. Bra andastyg har en andning på ca 5000-20000 som jag tolkar det 5-20 l per dygn o m2. Har inte koll om myllymuksut anger i samma enhet dock. Nu är den största ventilationen i funktionsplagg ändå i plaggets öppningar o ett bärskydd har ju mycket öppningar. Är det tygtekniska frågor så fråga rawa eller på gds-delen av forumet.

PUL tyg är ganska trixigt att sy i kom jag oxå på (var toktrött då jag svarade) det är ju plast på baksidan så det hakar fast i symaskinen, glider typ inte alls. Jag har bara sytt pulpåsar men det var påfrestande.
Användarens profilbild
Av Cillan
#9176956
Då ska jag nog inte ge mig på pul-tyg då jag inte är helt säker på att jag ro i land det i alla fall. I så fall får man väl ha något tyg på insidan så inte plasten ligger mot symaskinen.

Bävernylon har jag oxå tänkt på men blir det inte varmt?

Detta ska tydligen vara tunt smidigt tyg som är vind och vattenavvisande. Det är inte riktigt vattentätt. Men vet inte om det kanske är dumt med tunt tyg. På mam är det ju ett polyestertyg i mikrofibrer längst ut, det är ju lite stabilare. http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mode ... up_id=4853
Av Ponyo
#9177220
Cillan skrev:Då ska jag nog inte ge mig på pul-tyg då jag inte är helt säker på att jag ro i land det i alla fall. I så fall får man väl ha något tyg på insidan så inte plasten ligger mot symaskinen.

Bävernylon har jag oxå tänkt på men blir det inte varmt?

Detta ska tydligen vara tunt smidigt tyg som är vind och vattenavvisande. Det är inte riktigt vattentätt. Men vet inte om det kanske är dumt med tunt tyg. På mam är det ju ett polyestertyg i mikrofibrer längst ut, det är ju lite stabilare. http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mode ... up_id=4853
Nej, det är ju ett helt ofodrat tyg.
Användarens profilbild
Av Disaia
#9179228
telistant skrev:Varför inte en suses kindercoat från knyt an? Rea nu på stl s tex. Funkar som skaljacka o är regntät.
Jag köpte en röd på rean :D Den är ju som en Schweizisk armékniv - oändligt många funktioner! Nu när det varit hyfsat varmt har jag använt endast fleecetröjan, och det funkar superbra. Hade aldrig haft råd att köpa en till fullpris, men 650:- :mums:
Användarens profilbild
Av Disaia
#9179229
Ponyo skrev:Jag sydde ett mycket enkelt i bävernylon + lakansväv. Urbra!
[bild]
Enda som håller fast det är jackan (nedtill) och två vanthållare.
Åh, vanthållare! Vad smart!
Användarens profilbild
Av June
#9181701
Jag använder Polarn o Pyrets gravidjacka, windstopper, tycker den fungerar utmärkt som bärjacka det första halvåret.
Användarens profilbild
Av O
#9181765
Cillan skrev:Då ska jag nog inte ge mig på pul-tyg då jag inte är helt säker på att jag ro i land det i alla fall. I så fall får man väl ha något tyg på insidan så inte plasten ligger mot symaskinen.

Bävernylon har jag oxå tänkt på men blir det inte varmt?

Detta ska tydligen vara tunt smidigt tyg som är vind och vattenavvisande. Det är inte riktigt vattentätt. Men vet inte om det kanske är dumt med tunt tyg. På mam är det ju ett polyestertyg i mikrofibrer längst ut, det är ju lite stabilare. http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mode ... up_id=4853
Jag har sytt en panel till min jacka i vindpoplin, och det funkar jättebra. Står emot en del regn, men kanske inte flera timmar i ösregn. Jag sydde två, en med ett tunt bomullsfoder till vårjackan och en med ett tjockare ullfoder till min vinterjacka. Blev ändå tunt och smidigt.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?