Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Funderar du på vilka tillbehö du ska ha till ditt bärverktyg? Titta in här.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8059148
Hej!

Jag har en 16-månaders kille som bärs - huvudsakligen i bärsele numera. Jag klurar lite inför höst och vinter.....upptill. Det handlar ju numera mycket om transport och han vill och ska ju ur mycket så han behöver ju ha rejäla kläder på sig, men jag tycker jackor är så hopplösa. Det blir så knöligt och otympligt med dragkedja och att allt liksom trycks upp mot huvud/hals. Tycker det räcker gott nu mer regnkläder. Jag har ju bärjacka som användes flitigt förra säsongen, men den är ju vettig mest om jag vet att han inte ska ur ute.....och det blir ju inte så ofta nu när han är så stor. Hur gör ni andra?
#8059161
Jag är en sjalbärare och jag har aldrig haft regnkläder på något barn i sjalen, utan då har vi skyddat oss mot regn genom att jag har haft en stor regnjacka eller så har vi haft paraply.

Jag tycker overaller av olika slag är bra. Då blir det inga glipor, annars har vi när jag tänker efter haft gummikläder när det har varit slaskväder. Jag bär (har burit för nu bär jag inte 2½-åringen så mycket längre) på ryggen och tycker inte att det har varit knöligt.

Benvärmare tycker jag har varit bra (babylegs) för då slipper man glipa mellan sko och byxa.
#8059164
majo0322 skrev:Overall, och extra stora raggsockar på fötterna, eller typ benvärmare om han ska ha skor på sig.
Jag tycker overall nästan är ännu värre än byxa-jacka. För att inte byxbenen ska bli för korta så måste man ha stor storlek och då blir överdelen helt gigantisk och alltihopa skjuts upp mot huvudet.....

Rejäla vinterkängor kommer han självklart att ha på sig.
#8059169
Cayenne skrev:Jag är en sjalbärare och jag har aldrig haft regnkläder på något barn i sjalen, utan då har vi skyddat oss mot regn genom att jag har haft en stor regnjacka eller så har vi haft paraply.

Jag tycker overaller av olika slag är bra. Då blir det inga glipor, annars har vi när jag tänker efter haft gummikläder när det har varit slaskväder. Jag bär (har burit för nu bär jag inte 2½-åringen så mycket längre) på ryggen och tycker inte att det har varit knöligt.

Benvärmare tycker jag har varit bra (babylegs) för då slipper man glipa mellan sko och byxa.
Vi har inte vagn till vår yngsta så regnkläder blir rätt nödvändigt ibland när vi ska ut. Lite väl omständligt att försöka få på allt ute om man är ute i skogen eller någon annanstans där det inte är tak och han ska ner.....

Bär också på ryggen, men tycker att det lätt knölar upp sig på överdelen.....
#8059192
LillaGrodan skrev:
majo0322 skrev:Overall, och extra stora raggsockar på fötterna, eller typ benvärmare om han ska ha skor på sig.
Jag tycker overall nästan är ännu värre än byxa-jacka. För att inte byxbenen ska bli för korta så måste man ha stor storlek och då blir överdelen helt gigantisk och alltihopa skjuts upp mot huvudet.....

Rejäla vinterkängor kommer han självklart att ha på sig.
Det är där benvärmarna kommer in :D De fyller ut glipan mellan skor och overall. Sedan är det litet meck att dra ner överdelen så det inte sticker upp i ansiktet, men det blir en varna rätt snabbt.
#8059215
LillaGrodan skrev:
Cayenne skrev:Jag är en sjalbärare och jag har aldrig haft regnkläder på något barn i sjalen, utan då har vi skyddat oss mot regn genom att jag har haft en stor regnjacka eller så har vi haft paraply.

Jag tycker overaller av olika slag är bra. Då blir det inga glipor, annars har vi när jag tänker efter haft gummikläder när det har varit slaskväder. Jag bär (har burit för nu bär jag inte 2½-åringen så mycket längre) på ryggen och tycker inte att det har varit knöligt.

Benvärmare tycker jag har varit bra (babylegs) för då slipper man glipa mellan sko och byxa.
Vi har inte vagn till vår yngsta så regnkläder blir rätt nödvändigt ibland när vi ska ut. Lite väl omständligt att försöka få på allt ute om man är ute i skogen eller någon annanstans där det inte är tak och han ska ner.....

Bär också på ryggen, men tycker att det lätt knölar upp sig på överdelen.....
...fast med gummikläderna blir man inte blöt. Inte ens om det ösregnar.

Jag förstår ärligt inte vad du vill ha för tips. Om det inte finns något alternativ till regnkläder, så kan väl inga tips hjälpa :hmm:

Drar du ner kläderna? Jag drar alltid ner jacka och byxben på barnet efter jag har knytit upp henne. Då är byxben nere och jackan är inte knölig. Overall har jag aldrig märkt varit knölig. Jag har använt babylegs så att jag slipper dra i byxbenen. Om du har hängslebyxor över jackan, kanske den inte åker upp?
#8059518
Cayenne skrev:
LillaGrodan skrev:
Cayenne skrev:Jag är en sjalbärare och jag har aldrig haft regnkläder på något barn i sjalen, utan då har vi skyddat oss mot regn genom att jag har haft en stor regnjacka eller så har vi haft paraply.

Jag tycker overaller av olika slag är bra. Då blir det inga glipor, annars har vi när jag tänker efter haft gummikläder när det har varit slaskväder. Jag bär (har burit för nu bär jag inte 2½-åringen så mycket längre) på ryggen och tycker inte att det har varit knöligt.

Benvärmare tycker jag har varit bra (babylegs) för då slipper man glipa mellan sko och byxa.
Vi har inte vagn till vår yngsta så regnkläder blir rätt nödvändigt ibland när vi ska ut. Lite väl omständligt att försöka få på allt ute om man är ute i skogen eller någon annanstans där det inte är tak och han ska ner.....

Bär också på ryggen, men tycker att det lätt knölar upp sig på överdelen.....
...fast med gummikläderna blir man inte blöt. Inte ens om det ösregnar.

Jag förstår ärligt inte vad du vill ha för tips. Om det inte finns något alternativ till regnkläder, så kan väl inga tips hjälpa :hmm:

Drar du ner kläderna? Jag drar alltid ner jacka och byxben på barnet efter jag har knytit upp henne. Då är byxben nere och jackan är inte knölig. Overall har jag aldrig märkt varit knölig. Jag har använt babylegs så att jag slipper dra i byxbenen. Om du har hängslebyxor över jackan, kanske den inte åker upp?
Tror att du missuppfattade mig. Klart man inte blir blöt med galonkläder. Jag har inget problem med att hitta kläder som barnen är torra och varma i, men jag undrade om det fanns något bättre alternativ än jätteknöligt upptill, för jag tycker att det blir det både med galon och tjocka jackor/overaller, som jag missat men det verkar inte vara så. Får dra ner helt enkelt så gott det går :-)
. Hade t.ex. gärna testat en jacka som man kunnat dra upp nedifrån också som det ofta kan vara på vuxenkläder, men det har jag aldrig sett......kanske hade blivit glipor ioch drag istället då, svårt att veta.
#8075078
Hej!

Jag är ny här, men tänkte också fråga om lite tips nu när hösten och vinterna närmar sig. Har en fyramånaders son som jag bär rätt mycket i en hemsydd mei tai-liknande sjal. Hittills har det gått bra vad gäller klädval, men nu är jag lite lost. Skulle gärna ha en tunn overall som inte blir så jobbig för honom att sitta i...suktar efter en Polarn och Pyret vindfleece, men dom e såå dyra :/ Ett par vindtäta byxor vore bra, för då kunde han kanske ha nå´t tunnare upptill...ni diskuterar nå benvärmare...är dessa hemstickade eller finns det nå´n färdigvariant? :)
#8079300
Halloj!
Samma här.. har en femmånaders och undrar lite hur jag ska klä när han bärs.. verkar ju lite onödigt med skor när han inte går än men man vill ju att han ska hålla sig varm om fötterna liksom. OVerall verkar smartast fast kanske en lite tunnare modell då..

Angående benvärmare så finns det sk babylegs som toppen att ha.. sök på babylegs så hittar du nog en hel del!
Eller sticka själv.. små små ben tar ju inte lika långt tid att stick för liksom;)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?