Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Funderar du på vilka tillbehö du ska ha till ditt bärverktyg? Titta in här.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Svampp
#7871564
Hej! Jag läser och letar en massa efter en bärjacka som jag tycker ser hyggligt snygg ut och som jag skulle kunna tänka mig att lägga så mycket pengar på som det handlar om. Men jag hittar ingen som känns ens i närheten av vad jag tycker är ok... Nu är jag gravid och inser att jag kommer behöva en ny jacka till våren och sommaren (ska ha barn i augusti) och börjar fundera på hur svårt det kan vara att sy en egen panel till en helt vanlig jacka (med dragkedja) så att jag kan ha den dels nu i sommar som gravid och under hösten (och kanske sy en ny till vinderjackan) när jag bär fram. Bak inser jag blir knepigare (även om jag i teorin tycker att man borde kunna klippa upp jackan bak och sätta in en dragkedja där med...?) men jag tror ändå att jag mest kommer bära fram, iaf första halvåret/året. Vad tror ni, missar jag någon viktig detalj? Är det omöjligt? Nåt jag ska tänka på om jag provar? Det känns ju som att jag skulle kunna klara mig undan med en vanlig vår/höst jacka (som jag sen kan använda så länge den håller :D) och typ 100 kr för tyg och dragkedja till varje panel?
Användarens profilbild
Av MuuM
#7871594
Jag har sytt en till min vinterjacka (med mycket hjälp från Bubbi) och jag är supernöjd med den. Det är ullfleece ytterst, ett lager bävernylon och sen vanlig fleece inåt. Den fästs med fyra tryckknappar i min vinterkappa som är av ull. Jag använde den som gravid och jag har den nu när jag knatar med M i sjalen.

När jag tog fram vårjackan insåg jag att jag måste sy en till... Tills vidare tar jag min stora halsduk och lägger den över M i sjalen och sen drar jag ett gummiband mellan knappar och knapphål i jackan så att halsduken ligger kvar. Funkar fint det med, men kanske inte lika snyggt. :fnissa:
Användarens profilbild
Av Svampp
#7871623
Ahh, EN som har provat iaf :D Jag tänkte väl att nån mer än jag måste ha fått idén! Är panelen rak eller större mitt på eller nåt sånt? Smart med tryckknappar, det gör ju alternativen på jackor större och dragkedjor är inte min favvis att sy i =)
Användarens profilbild
Av Matildamamma
#7872049
Jag sydde en egen vinterjacka med en lös panel när jag väntade mellanbarnet. Den fungerade jättebra och jag kan ju ha den som vanlig jacka utan barn under också. Jag har en rak panel, men det vore kanske bra med en som svänger in lite i nederkanten.
Användarens profilbild
Av Svampp
#7872077
Ok, ska tänka på att göra insvängd i nederkant då, förutsatt att jag ens hittar nån vårjacka att sy panel till... uselt utbud var det idag när jag var och letade i otaliga butiker. Ända jag hittade som jag tyckte var fin kostade 1500 kr! Helt galet enligt mig :D Jag tänkte mig snarare nåt för 5-800 kr :roll: Får väl se om jag hittar nåt annat nånstans, vill ju att det ska sitta lite fint om ryggen så det inte bara ser ut som att jag är supertjock :whut:
Användarens profilbild
Av MuuM
#7872115
om jag skulle göra en till skulle jag sätta dragsko eller resårband uppe, kanske även nere.

Min panel är helt rak.
Användarens profilbild
Av Svampp
#7872126
Ok, dragsko... det låter vettigt, och inte alltför avancerat :D
Användarens profilbild
Av MuuM
#7872130
Svampp skrev:Ok, dragsko... det låter vettigt, och inte alltför avancerat :D
:tumup: Jag är allt annat än avancerad på att sy!
Användarens profilbild
Av IdaMaria
#7881926
Jag har sytt en panel till min vinterjacka och det har fungerat bra. Gjorde den smalare längst ner men jag saknar en dragsko nertill det skulle behövas då min panel blev lite bred (tänkte att den minsan inte skulle bli för liten :wink: ). Det svåra var att hitta en dragkedja som passade. Men det kan ju bero på att jag bor i en stad utan någon riktig tyg/sybehörs-affär. Så den dragkedjan jag fick tag i är lite kortare än den i jackan så panelen slutar 5 cm nedanför jackan fram, detta känns som en miss då jag gärna velat dra igen rejält i vinter då det varit blåsigt och snöigt. En dragsko upptill som någon nämde skulle nog också vara bra. Just nu är jag på jakt efter dragkedjor till min och sambons sommarjackor.

Hoppas du hittar en snygg jacka och en dragkedja som passar :D
Av Alias
#7892654
Jag sydde en panel till min gamla täckjacka och har använt den hela vintern. Bytte ut den gamla dragkedjan (som var trasig) och satte likadana dragkedjor (fast omvänt, om du förstår hur jag menar) på panelen, så att den kunde sättas fast och tas loss från jackan när jag ville. Panelen gjorde jag av fuskmocka ytterst, ylletyg i mitten och mjuk fleece invändigt (enligt modellen man tager vad man haver... :D ), som en rak rektangel som räckte från bebisens nacke och till blixtlåsets slut nedtill, samt med två raka 'flärpar' som gick upp på var sida om bebisens huvud till blixlåsets slut upptill. Satte en dragsko upptill (i bebisens nackhöjd, i en kanal mellan tyglagren - gjorde hål där jag drog ut resåren så att den kunder regleras) och en resårkanal nederst så att vidden hölls in ordentligt där (så att jag skulle slippa se ut som ett hus + att det inte skulle blåsa in). Har fungerat helt fantastiskt bra hela vintern! Kostade bara ett par dragkedjor och lite gammalt tyg... :vågen:
Användarens profilbild
Av Svampp
#7894502
Tack för alla tips!
Nu har jag hittat en vår/sommar/höst jacka som jag tror ska räcka till ok under graviditeten så jag slipper fixa panelen redan nu, men jättebra inför höst och vinter att veta hur jag kan göra!
Användarens profilbild
Av keramikkarin
#7955033
Köp tjockt, ribbstickat tyg som är töjbart (jersey?)- lägg dubbelt- så har du en töjbar panel som buktar ut där det behövs och smalar in där inget putar.

Så syr Katti här på Gotland i alla fall och det är så snyggt!
Användarens profilbild
Av Svampp
#7957329
Tack för tipset Keramikkarin! Nu har jag löst sommarjackan, men det blir användbart till hösten/vintern!
Användarens profilbild
Av MuuM
#7957345
keramikkarin skrev:Köp tjockt, ribbstickat tyg som är töjbart (jersey?)- lägg dubbelt- så har du en töjbar panel som buktar ut där det behövs och smalar in där inget putar.

Så syr Katti här på Gotland i alla fall och det är så snyggt!
:tumup:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?