Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Funderar du på vilka tillbehö du ska ha till ditt bärverktyg? Titta in här.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av vargaa
#7569018
Jag är en aktiv naturmänniska som har hund och häst. Hästen har jag på lösdrift vilket innebär en hel del arbete utomhus med fodringar osv. Jag väntar nu mitt första barn i maj och börjar fundera på om det är möjligt att ha barnet med sig i bärsjal när man är ute och jobbar utan att det blir för kallt/blött för den lilla?

De flesta hästfolk brukar ha en vagn som de drar med sig, eller så ställer de bilen utanför och låter barnet sitta i babyskyddet sålänge den sover osv. Men det är ett ständigt stressande fram och tillbaka. Jag skulle vilja ha mitt barn med mig i sjalen när jag fyller på hö, hämtar hästen och pysslar om den i stallet. Även när jag promenerar i skogen med hunden - oavsätt väder.

Nu ska jag som sagt ha i maj så det kanske inte kommer att vara riktigt 20 minusgrader. Men jag undrar vad ni som vet rekomenderar att man ska köpa i bärskyddsväg. Vad behöver man, vad behöver man inte? Finns det några tillräckligt varma bärskydd som också är vattentäta såpass att jag kan vara ute och fodra i regn i april/maj? Behöver jag en bärjacka eller fungerar bärskydden lika bra? Eller ska man ha en bär-regnponcho i blötväder?

Hur gör man sen på sommaren när det är varmt? Gör man bäst i att lämna bebis hemma eller finns det bärskydd/bärkläder som skyddar mot solen men ändå inte blir för varmt?
Användarens profilbild
Av mia82
#7569061
Jag har ingen aning om hur det funkar med häst och sjalbarn (själv skulle jag nog vara rädd för sparkar, men det kanske är för att jag tycker att hästar är ganska stora och läskiga), men med hundarna är det jättesmidigt. David är född i maj, vi har inte någon bärjacka eller bärskydd men funderar på att köpa en bärjacka till vintern. Vi har en regnponcho, vilket har varit helt ovärderligt många gånger.
#7569143
Jag tipsar om att fråga Lotte som jag vet har gedigen erfarenhet av att ha med sig barn i stallet. Om hon inte ser den här tråden kanske du kan pm:a henne? Det finns även en speciell tråd för hästfolk här på forumet. Jag hinner inte leta upp den nu, men den heter något i stil med "en tråd för oss hästgalna" och borde ligga under "Om allt möjligt".
#7572084
Jag har varit en del i stallet med liten och till att börja med behöver du bara en trikåsjal och en vind/vattenavvisande jacka som är så pass rymlig att den går över er båda.
Till hösten när bebis blivit lite större och svårare att bära fram (större bebis på magen är mer i vägen vid hästbestyr) är en bekväm sele på ryggen enklare tycker jag. Att ha utanpå de egna kläderna (jag är inget fan av sjal utanpå ytterkläder). Kanske ett bärskydd, eller ytterkläder i selen ocm ni tycker det funkar.
Och när hon har sovit har hon gjort det i vagnen, men det är bara för att hon sovit längre stunder när hon blev större, när de är småskruttar sover de ju ofta kortare småsnuttar.

//A
#7627695
Boadicea skrev:Jag skulle satsa på sjal, och lära mig att knyta upp bebisen på ryggen så snart som möjligt - då är den mest ut vägen. Sen tror jag att bärskydd kanske är bäst, eftersom du lär bli varmare än bebisen när du jobbar. Regnponcho ät säkert kanon för blöta dagar ute.
Bra tips, och smart tänkt med att jag blir varmare än barnet. :)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?