Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
Jag varken har barn eller är i planeringsstadiet av barn men vill väldigt gärna ha barn bara att det inte passar just nu. Mitt intresse för att bära barn i sjal var när jag för 3 år sedan jobbade på en neonatalavdelning som hade informationsbrochyrer om det. Jag har läst på internet på alla möjliga olika sidor och hittade hit och här har jag läst och läst och läst. Jag tycker att sjalandet verkar vara jättebra men det känns som en djungel. Sambon tycker väl att jag är lite väl ambitiös som läser här och stundtals letar efter den perfekta barnvagnen men som sagt vill jag väldigt gärna ha barn och vill nog att det ska bli så bra som möjligt.

Nu kunde jag inte hålla mig längre och måste få ställa mina frågor och jag hoppas att ni tycker att det är ok trots att vi inte har några barn än eller inte ens på väg än.

Om jag får barn har jag kommit fram till jag nog ska börja med en elastisk långsjal. Jag vill inte ha ringsjal för jag vill bära med båda axlarna. Har lite tendens till skolios, som barn i alla fall och då är det bästa att bära med båda sidor har jag fått lära mig. Sedan kommer jag nog att även ha en vanlig vävd långsjal. Om eller rättare sagt när sambon ska bära tror jag det kommer bli en sådan maitai eller vad den heter som inte har så mycket knytande för jag tror inte att han har det tålamodet :wink:. Är jag på rätt spår med mitt sjalval?

I alla fall till några av mina funderingar. De nackdelar jag kan se med sjalandet är att jag kanske inte kommer att få till knutarna för jag tycker att det ser väldigt svårt ut. Men det är klart jag har ingen sjal att öva med och då är det ju svårt att hänga med i hur man gör. Den andra nackdelen är att jag tror att jag kommer att bli väldigt varm och inte tycker om det för det men det ser ju så himla mysigt ut. Jag kommer i alla fall garanterat att prova.

Det jag oxå funderar på är hur sjutton man gör med barnvagn. Jag vill gärna ha en barnvagn eftersom jag inte vet hur mycket vi kommer att sjala. Jag vet precis (idag i alla fall innan barn är med i bilden) vilka funktioner en vagn ska ha. Jag har fastnat för crescents barnvagn http://www.crescentbaby.se/classic.html. Den är rejäl och eftersom vi har hund vill jag ha en vagn som funkar att köra med även på lite sämre vägar. På tal om hund. Jag har fått för mig att just sjalandet är perfekt när man har hund, jag har ju båda händerna fria för att kunna gå på promenad med hunden samtidigt som barnet kan hänga med. Samtidigt kan det ändå vara väldigt skönt att ha en rejäl vagn. Men så satt jag och sökte här på vad andra som sjalar rekommenderar/har för vagn. Många här rekommenderar Bugaboo cameleon men sådan vagn har jag väldigt svårt för. Jag vill ha fyra rejäla hjul. Det jag i alla fall vet är att jag aldrig någonsin kommer att köpa en vagn med 3 hjul oavsett vad någon säger. Det jag kan känna med crescentvagnen är att den är lite klumpig i stan och det skulle vara skönt att ha en vagn som är lätt att fälla ihop och ta med i bilen då vi har en stor hundbur i bagagen och kommer att få plocka ur ett säte i baksätet och ha vagnen där (ja inte bästa lösningen men så kommer vi nog att göra). Eftersom vi bor i Gbg känns crescentvagnen svår att få med i spårvagnar och bussar och det kanske inte alltid passar att sjala, då skulle det vara skönt med en nättare vagn. Samtidigt vill jag inte avstå från crescentvagnen. Jag har ända fram tills igår aldrig kunnat tänka mig köpa en vagn med svängbara hjul efter att använt det i jobbet. Jag vet inte om det kan vara lättare med svängbara hjul som inte sitter i par, jag har bara kört vagnar med svängbara hjul i par. Kan det vara så? Bugaboon har ju inte hjul i par. Jag känner att bugaboon inte ritktigt är min stil, den känns så himla stel och tråkig. Är den ens skön att ligga i? Varför har inte sittdelen någon sufflet? Crescent har ju oxå svängbara hjul men då är den ju ändå lika klumpig som classicen och då är det ju inge vits eftersom jag vill att den ska vara nättare. Även AKTA har ju en och då har jag fastnat för Quattro Tour Sport men då har den ju hjul i par där fram och dessutom är ju inte de icke svängbara hjulen större som de är på bugaboon.

Ja ni ser att jag har ett dilemma med det här med vagn. Det kan ju faktiskt vara så att vi sjalar jättemycket och då kan det ju räcka med en bugaboo men nja den känns inte som en vagn och inte ombonad, mjuk och skön samtidigt är den väldigt praktisk. Å att köpa två vagnar vet jag inte ens om vi kommer att ha råd med oavsett när vi blir med barn.

Oooops sorry det blev väldigt långt men mina tankar har funnits ett tag och samlat sig på hög.
Användarens profilbild
Av glis
Vad gäller vagn vet jag inte om du tänker rätt, jag bor i skogen och köpte en begagnad, men vad gäller sjal tror jag du är helt på rätt spår. Kanske att en ergonomisk sele kan vara ett bra komplement till långsjal, det är i alla fall vad jag hoppas på för egen del. Tro mig, du kommer lära dig knyta, SÅ svårt är det inte.
Av Kleopatrina
Ang sjalar tycker jag du är på rätt spår & knytningen är lättare än man tror.

Ang vagn: Jag letade tills jag blev grön :) efter en vagn som både hade personlighet och som var stadig. Jag rekommenderar kombivagnen I´coo Targo Country (tillverkaren är Hauck). Den främre hjulaxeln är rörlig, men man kan låsa den om man vill oxå.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Cillan
Jo den vagnen var ju mer det jag vill ha än bugaboo. Mer ombonad och inte så rak och kantig uan mer "fluffig" som crescenten och som för mig är vad en barnvagn ska vara. Samtidigt blir den, enligt måtten, väldigt stor när den är ihopfälld. Större än både crescent och bugaboo så den blir det inte för jag försöker hitta en vagn som inte tar så stor plats, särskilt ihopfälld. För mig är en barnvagn så som crescenten och jag har nog svårt att smälta bugaboon om det inte vore för att den känns så smidig. Den känns bara så steril, där har vi det jag tycker den är steril. Finns det ingen som kan visa lite bilder på barn både i liggdelen och i sittdelen. Tänk om jag visste hur mycket vi kommer att sjala och inte sjala i olika sammanhang. T ex om jag inte alls kommer att använda vagnen när vi är ute och går med hunden eller i vilken terräng jag vill använda vagnen då vore ju valet enklare. För är det så att vi alltid kommer att använda sjal när vi är ute med hunden i knöligare terräng så behövs ju inte crescentvagnen. Å andra sidan använder jag rullstolar med svängbara hjul fram i jobbet och de är väldigt bra men dessa har jag inte provat att använda i svårare terräng.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Trikåsjal i början och sedan vävd sjal(ar) låter som en bra ide. Kan rekomendera en ergonomisk sele som exempelvis Manduca eller beco butterfly till mannen om han tycker det är besvärligt att knyta. Vagn är svårt att svara på, det är som med sjalarna, du får prova dig fram lite vad som motsvarar dina behov.

Kan ju berätta vad jag använt som bor efter grusväg :wink: Vi har en beg teutonia med liggdel och sittdel, den tog rätt mycket plats med liggdelen när man fällde ihop den och ställde in i bilen, men det funkade med hund och vagn. Fick dock skippa den stora hundburen (den täckte hela bagageutrymmet)
Kan vara skönt med vagn på promenad men eftersom min lilla tjej helst blev (och fortfarande helst blir) buren så var det ofta enklare att lämna vagnen hemma (istället för att gå och putta en tom vagn och bära barnet samt hålla i hunden) och gå en tur i skogen med hunden :D Hade två trikåsjalar eftersom J var en riktig kräkbebis och det nästan jämt låg en sjal i tvätten nerkräkt :roll:
Bär ofta när vi är inne i affärer eftersom det är så mycket lättare att komma fram.
Vagnen används främst till att sova i och numera går det bra att åka i den på hundpromenader :)

Lycka till i dina val och välkommen till Sjalbarn
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag hittade faktiskt en tråd med massor av bilder på bugaboo men näe jag är inte såld. Jag kan bara inte tänka mig tanken att ha den vagnen. Jag skulle jättgärna vilja ha en nättare vagn än crescenten men den uppfyller ändå alla kraven jag har just nu förutom att den är i största laget att packa in i bilen (nej jag tänker inte plocka ur hundburen, ska jag åka krocksäkert ska oxå hunden göra det) och att den inte är så smidig i stan. Jag vill ju kunna använda vagnen både i stan och i mer skokig terräng även om jag tänker hålla mig på någon slags väg. Jag tänker mig nog mest typ motionsslingor eller skogsvägar, jag ska alltså inte ut mitt i skogen med vagnen. Näe bugaboon är alldeles för stel i klädsel (ligg-/sittdel) för min smak.

Yes :D jag har fattat lite rätt med det här med sjalar. Det känns bra i alla fall. Det kommer säkert bli flera av varje sort och fler än de sorter jag tänkt mig. Å så ska man ju tydligen oxå välja bland olika inom själva trikåvarrianten om jag läst rätt. Jo det är ju säkert lättare att lära sig att knyta när man har något att knyta med.
Av anna m
Jag vill bara säga att jag tycker det är jättekul att du redan nu planerar att sjala dina kommande barn :) :tumup:
Av Woodgroves
Låter bra tänkt med sjalandet! Bugaboon har visst suflett till sittdelen och är jättemysig och ombonad. Har haft en cameleon men har nu en Bee. Men använder mest sjal.

Jag planderade också mina sjalar innan barnet kom och dagen efter det positiva gravtestet beställde vi vår första sjal (Moby). Maken var riktigt duktig på knytandet när vår dotter väl kom och bar henne på BB när hon var 12 timmar gammal.

Lycka till i framtiden!
Användarens profilbild
Av noranora
Jag har hund och är ute och går mkt, skaffade mig en stadig vagn av den anledningen. Köpte sjal och tänkte använda parallellt med vagnen, men innan jag visste ordet av blev jag så förtjust i sjalen att vagnen numera samlar post i hallen :? Vad jag vill komma till är att sjal är perfekt på hundrundan då man dels får händerna fria, dels kan gå på alla mysiga skogsstigar som man inte når med en vagn :D
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Tycker du tänker helt rätt om sjalarna. Trikå är lättare att knyta än vävd för en nybörjare, och när du väl skaffar den vävda har du lite knytvana och då är det inte så svårt. Man får öva lite, helt enkelt. Ibland kommer man inte överens med sjalen, då får man köpa en annan ;)

Kan f ö meddela att min man älskar meitaien, han föredrar den framför sele.
Av surftrollet
Jag vet inte om jag tänker fel, men jag har fått intrycket av att små smidiga vagnar är vanligare bland sjalare, och har tänkt att det nog beror på att vi vänjer oss vid smidigheten/rörelsefriheten i sjal. :mitvit:
Användarens profilbild
Av Molinia
Jag började med trikåsjal och gick över till en vävd efter 5 månader. Knytandet lär man sig snabbt, jag övade med hunden före födseln.

Jag letade också efter den "perfekta" vagnen. Den har blivit använd, eller snarare testad, ca. 10 gånger, för min bebis ville inte ligga i vagn. Jag bär jämt och det funkar bra.
Användarens profilbild
Av Smultron-smulan
noranora skrev:Jag har hund och är ute och går mkt, skaffade mig en stadig vagn av den anledningen. Köpte sjal och tänkte använda parallellt med vagnen, men innan jag visste ordet av blev jag så förtjust i sjalen att vagnen numera samlar post i hallen :? Vad jag vill komma till är att sjal är perfekt på hundrundan då man dels får händerna fria, dels kan gå på alla mysiga skogsstigar som man inte når med en vagn :D
Jag håller helt med noranora. Du får sådan frihet med sjalen. Visst går det att köra med "offroad" vagnar i skogen och en del bebisar sover gott i skakandet och skumpandet, men det går aldrig att jämföra med den frihetskänsla DU får av att lätt och smidigt kunna ta dig precis dit där du vill -när du vill. Ofta känner man sig lätt bunden med en liten bebis därför är en sjal perfekt i så himla många sammanhang. Vår vagn, en älskad brio Nova tar sig fram överallt men den används ändå allt mer bara som säng här hemma.

Och så vill jag önska dig :heart: -ligt välkommen till sjalbarn. Önskar att jag gjort precis som du och haft sjalandet redo. Tyvärr började jag inte förrän tösen var 3 månader och det känns så tråkigt att jag missat den ljuvliga tiden när hon är som ett lite knyte någonstanns i tyggömmorna. :loving:

Kram
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Om jag var du skulle jag lägga undan pengar till en vagn och börja med att köpa en jättebillig kombi på t.ex. blocket, sen skulle jag passa på att provköra andra föräldrars vagnar innan jag bestämde vad vi skulle ha, kanske blir det ett barn som nästan bara åker sjal det/de första åren och då kanske man bara behöver någon form av sittvagn som sulky eller en nätt paraplyvagn att ha i stan.

Sen skulle jag köpa en sjal tidigt i graviditeten, så man hinner knytträna utan magen (med en docka eller ett gosdjur).

Lycka till :heart:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
esarina skrev:Jag vet inte om jag tänker fel, men jag har fått intrycket av att små smidiga vagnar är vanligare bland sjalare, och har tänkt att det nog beror på att vi vänjer oss vid smidigheten/rörelsefriheten i sjal. :mitvit:
Jag har en jättestor Brio Duo :) Den är toppen att gå i skogen med, och vi har kunnat använda liggdelen som extrasäng tills Dante var nio månader (och han är inte liten kille heller). Men jag åker inte gärna spårvagn med den, kan man väl säga.

Den här tråden har liksom fallit i gl&o[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?