- mån jun 16, 2008 21:02
Jag tycker att det låter som att du behöver spänna sjalen lite mer när du knyter, allstå dra åt sjalen lite mer innan du sätter i Lova. På så sätt så får du mer avlastning på hela ryggen och axlarna vilket skonar ryggen.
I kombination med att det ju var väldigt nyss som du födde och därmed inte riktigt återhämtat dig ännu. Några tips om du vill träna upp ryggmusklerna lite:
En övning som är jätteskön att göra, som jag gjorde både som gravid och när jag precis fött är att ställa sig på alla fyra med händer och knän i axelbredd/höftbredd och omväxlande svanka och lyfta ryggen. Andas in när du svankar och andas ut när du skjuter rygg. När du andas ut kan du också tänka på att dra in naveln mot ryggraden. Denna övning är skonsam och både stretchar och stärker ryggen. Ta det försiktigt i början bara, kanske 5-10 repetitioner per dag.
Tillägg: Du tittar upp när du svankar, och tittar ner mellan benen när du skjuter rygg. En klassiker.
En annan övning som är lite jobbigare, men som är helt fantastisk för att stärka ländryggen är denna. Lägg dig på rygg med böjda knän. Börja med att lyfta på rygg och rumpa så att du får en rak linje mellan knäna och huvudet. När du lyft så några gånger går du vidare genom att också lägga till benen. Lyft rumpan och ryggen på samma sätt som ovan, och lyft sedan ena benet och sträck ut i linje med ryggen kanske 2-3 dm från golvet. Håll i några sekunder eller så länge det känns bekvämt (glöm inte att andas). Lägg ner benet och ryggen och gör sedan samma sak med anda benet. Upprepa 5-10 ggr (eller så många du orkar till en början) och utöka i takt med att du stärker ryggen.
Som sagt, ta det väldigt lugnt till en början och gör inget som gör ont.
Hoppas du får till det!
* jazoo *
Johanna, med brallisen Alice okt -05

och vackraste Vincent okt -08