Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Idag har jag burit vår fem dagar gamla bäbis i vår Sino i ca. två timmar på stan, dit och hem. Hon väger drygt 3 kg och jag tyckte vi fick till knytningen jättebra. Men, efter någon timme började det bli jobbigt för korsryggen, ska det bli så? Jag känner mig fortfarande trött i ryggen trots att det är några timmar sedan.

Jag kanske helt enkelt är så otränad efter graviditeten att jag måste bära ofta kortare stunder innan jag kan gå långpromenader utan att bli trött i ryggen? Vad säger ni gurusar?
Användarens profilbild
Av Nova
Är det okey att en sjalgalning svarar?
Guru är jag inte ännu på länge. :lol:

Gick du och spände dig eller hade du en tjusig rak hållning?
Annars tror jag på den otränade biten. Vet själv att musklerna är inte riktigt på plats på en gång efter förlossningen.
Det blir bättre. :wink:

Grattis till nytillskottet! :D
Användarens profilbild
Av Myrten
Nova skrev:Är det okey att en sjalgalning svarar?
Guru är jag inte ännu på länge. :lol:

Gick du och spände dig eller hade du en tjusig rak hållning?
Annars tror jag på den otränade biten. Vet själv att musklerna är inte riktigt på plats på en gång efter förlossningen.
Det blir bättre. :wink:

Grattis till nytillskottet! :D
Alla galningar får svara! :wink:

Tjusig hållning... alltid... Jag ska tänka på hur jag håller hela ryggen vid nästa bärning. Om det nu är så att det beror på min otränade kropp så kan jag ju se fram emot att bli desto mer tränad genom att bära vårt underbara barn!
Användarens profilbild
Av Beckah82
Jag är inte heller Guru ;-) emn gissar på att din kropp knappt hunnit andas efter att ha burit omkring på gravidmage osv.

Jag fick jätteont i ryggen när Alvin fötts innan kroppen ställt om sig och fattat att tyngdpunkten flyttats osv. Tror inte det har så mycket med sjalant att göra, mer att din kropp behöver "läka".
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag misstänker att du kanske fortfarande går och svankar som när du var höggravid (det är inte helt lätt att sluta med, tro mig... :roll: ). Tänk på hållningen och gå med rak rygg så hjälper det mycket. Resten ger sig nog med träning ska du se. :)

Skulle inget av detta hjälpa kan du försöka se om du kan dra åt sjalen hårdare. Trikå kan knytas hårdare än man tror, ofta knyter man för löst i början. Detta blir ännu viktigare när bebis blir lite större.

Lycka till med bärandet! :)
Användarens profilbild
Av Myrten
Auroratiger skrev:Jag misstänker att du kanske fortfarande går och svankar som när du var höggravid (det är inte helt lätt att sluta med, tro mig... :roll: ). Tänk på hållningen och gå med rak rygg så hjälper det mycket. Resten ger sig nog med träning ska du se. :)
Jo, det stämmer nog med svanken. Hjärnan har nog inte riktigt fattat att tyngdpunkten förändrats ännu. När jag bär utan sjal blir det dessutom ännu mer svank, speciellt om jag bara bär med en hand eftersom Lova är så ostadig i kroppen. Jag ska försöka svanka mindre (då kanske inte rumpan "sticker ut" så mycket heller...).
Av Ponyo
Jag fick ont i korsryggen av sinon för att jag inte spred ut tyget runt midjan ordentligt.
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag tycker att det låter som att du behöver spänna sjalen lite mer när du knyter, allstå dra åt sjalen lite mer innan du sätter i Lova. På så sätt så får du mer avlastning på hela ryggen och axlarna vilket skonar ryggen.

I kombination med att det ju var väldigt nyss som du födde och därmed inte riktigt återhämtat dig ännu. Några tips om du vill träna upp ryggmusklerna lite:

En övning som är jätteskön att göra, som jag gjorde både som gravid och när jag precis fött är att ställa sig på alla fyra med händer och knän i axelbredd/höftbredd och omväxlande svanka och lyfta ryggen. Andas in när du svankar och andas ut när du skjuter rygg. När du andas ut kan du också tänka på att dra in naveln mot ryggraden. Denna övning är skonsam och både stretchar och stärker ryggen. Ta det försiktigt i början bara, kanske 5-10 repetitioner per dag.

Tillägg: Du tittar upp när du svankar, och tittar ner mellan benen när du skjuter rygg. En klassiker.

En annan övning som är lite jobbigare, men som är helt fantastisk för att stärka ländryggen är denna. Lägg dig på rygg med böjda knän. Börja med att lyfta på rygg och rumpa så att du får en rak linje mellan knäna och huvudet. När du lyft så några gånger går du vidare genom att också lägga till benen. Lyft rumpan och ryggen på samma sätt som ovan, och lyft sedan ena benet och sträck ut i linje med ryggen kanske 2-3 dm från golvet. Håll i några sekunder eller så länge det känns bekvämt (glöm inte att andas). Lägg ner benet och ryggen och gör sedan samma sak med anda benet. Upprepa 5-10 ggr (eller så många du orkar till en början) och utöka i takt med att du stärker ryggen.

Som sagt, ta det väldigt lugnt till en början och gör inget som gör ont.

Hoppas du får till det!
Användarens profilbild
Av Myrten
Nolina skrev:
Bubbi skrev:Jag fick ont i korsryggen av sinon för att jag inte spred ut tyget runt midjan ordentligt.
Det var nog samma med mig, men de andra behöver inte spridas ut känns det som :roll:
Hur menar ni? Menar ni tyget som blir över efter själva omslutningen av barnet, det som man knyter knuten med. Det tyget har jag inte spridit ut alls, det har mest blivit en korv runt kroppen straxt under barnet (inte i midjan). Jag ska prova att göra som jag tror att ni menar nästa gång. Tack!

jazoo!, tack för dina övningar, de ska utföras redan idag!
Av Ponyo
Nolina skrev:
Myrten skrev:
Nolina skrev:
Bubbi skrev:Jag fick ont i korsryggen av sinon för att jag inte spred ut tyget runt midjan ordentligt.
Det var nog samma med mig, men de andra behöver inte spridas ut känns det som :roll:
Hur menar ni? Menar ni tyget som blir över efter själva omslutningen av barnet, det som man knyter knuten med. Det tyget har jag inte spridit ut alls, det har mest blivit en korv runt kroppen straxt under barnet (inte i midjan). Jag ska prova att göra som jag tror att ni menar nästa gång. Tack!

jazoo!, tack för dina övningar, de ska utföras redan idag!
Ja, just den korven fick jag ont av, därför använde jag inte sinon för vem orkar fixa korven ;-)
Fast jag har tyvärr problem med alla sjalar, för jag orkar aldrig bre ut tyget varje gång.
Så jag kör MT med midjebälte
:D

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?