Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Är inte så erfaren på detta med bärande men har en Sino och en Manduca till dottern som är två månader. Jag bär en del men använder mest vagnen när vi är ute då dottern trivs bra i den, jag skulle dock vilja bära mer. Problemet är att hon ibland inte verkar trivas med att bli buren i sjal. Jag får en känsla av att hon känner sig "fasthållen" i sjalen och även i viss mån i Manducan. Hon spjärnar emot och knölar och skriker. Har jag då knutit sjalen för hårt kanske?
Jag tycker sjalen är mysigare och bekvämare att bära i, avlastar bättre för mig men det blir inte av att jag bär så mycket som jag skulle vilja eftersom det hänger på dottern om hon vill bli buren just när jag tänkt bära. Vågar aldrig sticka hemifrån med bara sjalen ifall hon vägrar.
Sen känns det som en omöjlighet att bära i sjal när det är så varmt som det varit sista tiden, vi svettas ju ihjäl! Både hon och jag är blöta av svett efter bara en liten stund i sjalen. Jag är rädd att hon ska bli så varm att det är farligt för henne. Hur gör ni andra på sommaren? Sinon ska ju ändå vara bland de svalaste sjalarna.
Har ni tips på hur jag ska få lilltjejen att trivas bättre i sjalen och hur jag ska göra i sommrvärmen?
Användarens profilbild
Av emelie
Ibland är det helt enkelt för varmt. :(

Lite kläder på barnet i sjalen, kanske bara blöja om du vet att hon ska sitta kvar där.
Har du benen utanför krysset så se till att tyget verkligen är utbrett mellan knävecken så att hon sitter riktigt bra.
Två direkta tips jag kom på nu.

och Välkommen till Sjalbarn! :hello:
Användarens profilbild
Av millla
Tack för tipset. Jag har hennes ben innanför krysset nu. Är det kanske bättre att ha dom utanför krysset, kan det kännas bättre för henne tror du? Ska nog testa det.
Användarens profilbild
Av millla
Hon knölar och protesterar ibland även om det inte är så varmt, så jag tror inte att det bara är värmen, även om det inte förbättrar saken när det är så hett som det varit. Jag tror mer hon känner sig instängd liksom.

Jag funderar på om trikåsjal kanske inte är det bästa alternativet för oss. Det blir ju väldigt tight och instängt i en sån. Manducan trivs hon lite bättre i. Har sneglat lite åt MeiTai-hållet, vad tror ni om det, ni som vet?
Användarens profilbild
Av millla
Hon knölar och protesterar ibland även om det inte är så varmt, så jag tror inte att det bara är värmen, även om det inte förbättrar saken när det är så hett som det varit. Jag tror mer hon känner sig instängd liksom.

Jag funderar på om trikåsjal kanske inte är det bästa alternativet för oss. Det blir ju väldigt tight och instängt i en sån. Manducan trivs hon lite bättre i. Har sneglat lite åt MeiTai-hållet, vad tror ni om det, ni som vet?
Användarens profilbild
Av emelie
millla skrev:Tack för tipset. Jag har hennes ben innanför krysset nu. Är det kanske bättre att ha dom utanför krysset, kan det kännas bättre för henne tror du? Ska nog testa det.
Om hon är två månader så tror jag att det känns för trångt för henne att ha benen innanför. Min son fick ha benen utanför från start (typ 2-3veckors ålder) för annars gick det inte.

MT är nog svalare än sjal, välj en med liten sittyta isf så att den inte är för stor o bred för henne.
Användarens profilbild
Av millla
Ok, då ska jag absolut prova att ha hennes ben utanför krysset nästa gång jag bär. Tack.

Vilka olika modeller av MeiTai finns det? Är det mest utseendet som skiljer dom åt eller är dom olika i själva konstruktionen åxå? Det verkar vara en MeiTai-djungel där ute... Vilken rekommenderar ni?
Jag gillar att den är något mittemellan sjal och sele. Den verkar sval då det inte är så mycket tyg att svepa in sig i och den verkar enkel att knyta och tar liten plats. Manducan t.ex. går knappt att knöla ner i en väska när man ska iväg, den tar för mycket plats.

Berätta gärna allt ni vet om MeiTai:er!
Användarens profilbild
Av emelie
Jag äger bara en MT och har inte jättekoll på dem,
men om du läser i den här tråden och i den här tråden så får du förhoppningsvis lite mer info. :D

Men det är smidigt, lättknutet och rätt så svalt, beroende på tyg.
Användarens profilbild
Av millla
Nu har jag dottern i sjalen med benen utanför krysset. Jag tycker att det känns bättre och hon är väl någorlunda nöjd just nu men hon försöker liksom "ställa sig" upp i sjalen, om ni förstår hur jag menar. Hon försöker liksom räta ut benen nedåt ungefär som hon skulle sitta i en BabyBjörn.
Nu undrar jag ett par saker: Ska knäna fortfarande befinna sig ovanför höften, som ett M, precis som innan? Eller sitter hon ok även om knäna hamnar ungefär på samma höjd som höften? Alltså rakt ut från kroppen. Svårt att förklara bra...
Ska fötterna stoppas in innanför den tvärsgående delen av sjalen eller ska dom dingla utanför?
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Jag tror det kan vara så ibland, att både mamman/pappan och bebisen måste vänja sig och lära sig vid sjalen. Mitt första sjalbarn älskade sjal från första sekund, men det andra fick jag ta kortare stunder till att börja med, och gärna utomhus. Detta trots att jag själv var säker på att knyta. Får man en sån som nr. 1 förstår jag att det kan kännas lite knepigt.
Jag tror på att "öva" en kort stund varje dag. Gå ett varv runt kvarteret bara, sen vagn igen, eller hem. Att bara träna och bära hemma, inomhus, tror jag tyvärr blir svårare. Då blir det liksom för stillastående, och det gillar inte bebisar :wink: Tänk på hur det är när de är i magen: rör man sig blir de stilla och somnar, sitter man still eller ligger i sängen kan man ge sig på att de börjar sparkas. Samma sak i sjal, är man för still vill de röra på sig, och det går ju inte i sjalen :roll:

En MT kan vara ett bra alternativ såhär i sommarvärmen. Allra bekvämast för magbärning är en med utbredbara axelband tycker jag, finns fler som syr såna här på forumet.

Lycka till och ge inte upp!
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
millla skrev:Nu har jag dottern i sjalen med benen utanför krysset. Jag tycker att det känns bättre och hon är väl någorlunda nöjd just nu men hon försöker liksom "ställa sig" upp i sjalen, om ni förstår hur jag menar. Hon försöker liksom räta ut benen nedåt ungefär som hon skulle sitta i en BabyBjörn.
Nu undrar jag ett par saker: Ska knäna fortfarande befinna sig ovanför höften, som ett M, precis som innan? Eller sitter hon ok även om knäna hamnar ungefär på samma höjd som höften? Alltså rakt ut från kroppen. Svårt att förklara bra...
Ska fötterna stoppas in innanför den tvärsgående delen av sjalen eller ska dom dingla utanför?
Bra att det går framåt! Att de försöker "ställa sig upp" är något de håller på med ett tag :lol: Knäna ska helst vara ovanför höften, som en groda, men blir de på samma höjd är det ok en stund det med.
Fötterna ska hänga och dingla, om de är utanför smokingbältet :wink:
Användarens profilbild
Av Mrs Data
Min lille började rätt tidigtatt klaga i långsjal ssamma sjal som han tidigare sovit i hela dagarna och var van i sedan han var nyfödd. Tror att han kände sig instängd eller såg dåligt eller så. Vi har kört enbart med sele sedan han var ca tre månader. Lite sorgligt är det allt för Havannan var så fiiin, men den hade ändå varit för varm i sommar.
Av Tifflan
Jag brukar gå runt runt i vardagsrummet Dennis och läsa en bok medan han somnar i sjalen. Gärna med lite extra "knägung".
Han somnar så nästan varje dag, när det är sovdags på förmiddagen.
Användarens profilbild
Av emelie
millla skrev:Nu har jag dottern i sjalen med benen utanför krysset. Jag tycker att det känns bättre och hon är väl någorlunda nöjd just nu men hon försöker liksom "ställa sig" upp i sjalen, om ni förstår hur jag menar. Hon försöker liksom räta ut benen nedåt ungefär som hon skulle sitta i en BabyBjörn.
Knäna bör vara ovanför höften fortfarande. Se till att bre ut båda krysstygerna under rumpan ordentligt så att hon har tyg från knäveck till knäveck och justera så att knäna hamnar ovanför. Är de i jämnhöjd så är det inte katastrof direkt, som Kajsa skriver så funkar det också ett tag.

Nu när det är så varmt och hon inte längre är en liten spädis så kan fötterna dingla utanför smokingbältet. Annars kan man dra det runt hela bebisen så att fötterna får stöd underifrån också. Jag brukade stoppa nedre kanten av smokingbältet runt Olivers fötter när han var pytte för mer stöd iom att han aldrig ville sitta helt innanför.

Vad bra att det går bättre nu! :D
Användarens profilbild
Av Bollen
JPL skrev:Min lille började rätt tidigtatt klaga i långsjal ssamma sjal som han tidigare sovit i hela dagarna och var van i sedan han var nyfödd. Tror att han kände sig instängd eller såg dåligt eller så. Vi har kört enbart med sele sedan han var ca tre månader. Lite sorgligt är det allt för Havannan var så fiiin, men den hade ändå varit för varm i sommar.
För oss var det tvärtom. Manducan gillade hon inte, men däremot långsjal.

Annars är mitt tips att ha napp redo om ni använder det och så ta korta promenader i början och sen längre.

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?