Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tozzis
:( Vi har en Ergo som är köpt i november 07. Min man tycker om den jättemycket men jag orkar inte utan blir snabbt trött i ryggen och går långsamt när jag bär sonen på magen (9kg)..det går bättre på ryggen men känner mig mycket osäker att sätta honom ensam där. Hur har ni gjort? Är det nån som har lite tips?? :wink:
Användarens profilbild
Av emelie
Hur gammal är sonen?

Jag har aldrig gillat ergon på magen, iom att jag inte lyckas knäppa ihop bärremmarna så blir det jobbigare att bära plus att jag upplever att selen inte är särskilt följsam när man går. (när man jmf med sjal)
Mkt bättre på ryggen dock.

Mitt barn var drygt 1 år när vi köpte ergon och jag har alltid satt honom på höften o sen dragit hela honom under armen, typ, o så upp på ryggen medan jag böjer mig framåt o så upp med selen över hans rygg o så knäpp ihop fram.
Selen fastsatt runt midjan från början. :wink:
Det har funkat kanon, iom att O. är sjalburen från start så är han väldigt stadig o kan hålla balansen själv när jag kränger honom runt kroppen.

Ett mindre barn hade jag nog "svingat över axeln" ner på ryggen, men jag överlåter åt de som använder tekniken att beskriva den. :wink:

Hoppas ni får den att funka. Se efter om det inte är sjalträff i din närhet snart annars så kan du få hjälp där.
Av Enid
Jag tycker inte heller Ergon har varit så skön på magen, jag har använt sjal istället om jag haft tillgång till det.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag tycker ergon skär in i ryggen när man bär på magen så jag använder den bara på ryggen. Det blir lite bättre om man inte drar åt höftbältet så hårt, har jag märkt, det ska verkligen hänga på höfterna och inte sitta i midjan för att blir bra på mig (jag är strax under medellängd).

Jag brukar svinga upp Dante på ryggen. Då tar jag honom under armhålorna i ett sorts "underhandsgrepp": Om han sitter vänd mot mig tar jag min vänstra hand i hans vänstra armhåla och höger hand i höger armhåla, med händerna vridna så att mina tummar är uppåt. Sedan lyfter jag honom helt enkelt upp och över axeln och ner på ryggen (hur man svingar finns beskrivet med bild bland knytinstruktionerna på Sjalbarns huvudsida). Sedan står jag framåtlutad och håller fast honom med ena handen medan jag drar upp selen över ryggen på honom med den andra. Jag brukar lyfta axelremmarna uppåt så mycket som möjligt och "hoppa ner" honom i selen ordentligt innan jag drar åt och spänner fast dem.

Det var lite läskigt de första gångerna, men öva öva öva (gärna med en annan vuxen bredvid) så lär man sig snart.
Användarens profilbild
Av allamalla
Jag kör en fegisvariant när det gäller att få upp Angela på ryggen. Jag lägger först ergon på sängen (soffa har funkat när vi varit ute på cafe) och sen Angela på ergon så att hon är placerad så "bra" som möjligt. Sen så sätter jag mig på kanten och fäster höftbältet. Sen så sätter jag på mif axelremmarna och lyfter på så vis upp Angela i selen. Höftbältet får man oftast justera lite till när man har barnet uppe på ryggen.
Brukar göra likadant med våran MT.

Var det förståligt? Jag håller på att övar svinget nu så jag kan få upp henne på ryggen även när vi är ute (och ingen kan hjälpa till) men det är nervöst.
Användarens profilbild
Av primusbarn
Jag köpte min Ergo när sonen var ca 4 mån. Han hade aldrig varit sjalad så jag var lite osäker. Men jag satte på mig ergon på höften med bältet ganska löst, sedan drog jag upp selen och höll fast både barn och sele, och flyttade hela paketet bak på ryggen och drog på mig axelremmarna.
Så här i efterhand känns det lite bökigt att snurra hela selen också, men det var det enda sätt som jag vågade göra på då när jag var ensam.

Dottern har varit sjalad från födseln så om jag använder ergon med henne senare så kommer jag antagligen att ryggsvinga, känner mig säkrare med henne.
Användarens profilbild
Av MilanE
Jag har burit med Ergon både på magen och ryggen men nu använder jag mest sjal till magbärande och Ergon till ryggbärande. Har sett nån instruktionsvideo där de sätter "rygg-remmen" bakom nacken när de bär på mage, men jag tycker det är mkt bekvämare om man spänner den bakom skulderbladen.

Tidigare satte jag henne på magen och drog/skumpade både barn o sele bak på ryggen. Nu senaste gångerna har jag dock satt på mig selen och låtit den hänga baktill och sedan svingat upp Tella på ryggen och dragit upp selen över henne - det har känts mkt smidigare faktiskt. Övade alltid vid soffan de första gångerna :)
Användarens profilbild
Av diddeldi
har du den ordentligt åtdragen? om den är för lös så blir det rätt tungt, särskilt på magen. när jag bär på ryggen brukar jag använda bärspegel för att få ögonkontakt regelbundet med milo, annars tycker jag också att det är lite läskigt med så små på ryggen. man vill ju kunna se dem liksom :D . för att sätta upp honom brukar jag först sätta honom på höften och vrida honom bak.
Användarens profilbild
Av Tozzis
:D Tack snälla ni för alla svar! Jag skall prova över sängen hur man gör. Jag har helt enkelt inte vågat....kanske inte haft tid till att laborera. Sonen är en liten skit men är 16 månader i passet.
Jag har provat att spänna höftbältet hårt men det har inte blivit bättre av det heller. Lite spänd på att se om jag skulle kunna kryssa axelbanden bak som man kan göra med den nya selen som börjar på M.....
Sonen älskar sin sele. När han är trött så kommer han dragandes på selen till min man då han ofta blir buren av honom till sömns...sött va?
Vi har en blå Ergo med rutigt foder...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?