Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
hej!
Vi fick vårlilla pojke i v 32+4, nu idag är han 7 dagar gammal.
Vi kommer tillbringa de närmsta veckorna på barnavdelningen, han ligger på vattenbädd, har fått flytta in till oss under dagarna, slapp cpap:en efter 5 dagar, nu har han sonden i näsan och en sladd med sensor på foten för mätning av puls och syresättning.
Han har lite svårt att ålla värmen, och kan glömma sin andning ibland, men nu har vikten börjat öka. och han ammar en liten stund vid flera mål en ett...
Skulle vilja ha honom i sjalen längre fram, just nu är vi inte så mobila, han och jag och pappan. mest på rummet eller i sin vattenbädd.
nån som har erfarenhet av förtidigt födda med slangar och allt... bäras när, hur är det med positionen... han känns ju så liten och ostabil ännu!

/emma
Användarens profilbild
Av jag71
Först får jag säga grattis! Sen så säger jag att kolla med tinaw hon vet (tror jag i alla fall).
Användarens profilbild
Av sirisirius
Min dotter är född i v31+5 och har känguruvårdats, jag bar henne redan på neo efter att hon sluppit ur cpapen och kuvösen. Det första satt vi bara i en fotölj. Därefter bar jag henne i trikåsjal eller omlotttröjan dem hade på neo. När jag sedan fick in henne på rummet hade vi bärbar mätning så då hade hon bara en prob på foten. Den kopplade jag ur när jag satte i henne och satte sen tillbaka.
jag hoppas att det kommer gå bra för er. ang ställning så ska dem sitta i grodposition, bröstben mot bröstben.
Av sjaltokan
Grattis till sonen.. :heart:
Användarens profilbild
Av tinaw
Hej!

Bokmärker tråden och återkommer senare! Man brukar bära upprätt, mage mot mage. En tikåsjal och omslutet X (inte omslutet x 2 som man oftast har med trikåsjalar) brukar funka bäst!

Grattis till liten!
Användarens profilbild
Av Asia
Grattis till lilla liten :heart:
Användarens profilbild
Av emelie
Grattis till lilla sonen och välkommen till sjalbarn! :hello:
Användarens profilbild
Av Elinea
Grattis till sonen.

Jag fick min dotter i vecka 32+6 och bar henne mycket i sjal från att hon var ett par dagar gammal. Jag bar i trikåsjal mage mot mage. Hon behövde aldrig någon andningshjälp och hade bara sensor på foten de första dagarna, sen hade hon bara andningslarm när hon låg i sin säng, vilket hon typ aldrig gjorde eftersom hon bara ville vara hos mig hela tiden. Till oss sa de redan från början att vi inte behövde ha sensorn på foten när hon var hos någon av oss, men det är kanske olika beroende på risken för andningsuppehåll osv. Min dotter hade aldrig några problem med andningen. Jag tyckte det var lite läskigt första gångerna, för precis som du säger så är de ju så små och ostabila, men sjalen ger ju ett så bra stöd och ergonomisk position så det är inte ett problem. Jag var orolig att hon skulle kunna ramla ur i början, hur nu det skulle gå till för det är nog i princip omöjligt..
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
tinaw skrev:Hej!

Bokmärker tråden och återkommer senare! Man brukar bära upprätt, mage mot mage. En tikåsjal och omslutet X (inte omslutet x 2 som man oftast har med trikåsjalar) brukar funka bäst!

Grattis till liten!
Hej!
Har en sino.... enl beskrivningen i den så blir det ett x med smokingbältet ytterst... är det omslutet x? vad är omslutet x2?

Tack för alla svar!
Vikten pekar uppåt nu sen 3 dagar tillbaka, han är 10 dagar idag, och ammar lite själv nästan alla mål nu, sond resten. :D

mvh emma
Användarens profilbild
Av Elinea
Kul att det går bra med lillkillen :heart:

Jag bar för övrigt i omslutet x 2 från början utan problem. Varför ska man använda omslutet x till prematurer?
Användarens profilbild
Av Beckah82
Elin J skrev:Kul att det går bra med lillkillen :heart:

Jag bar för övrigt i omslutet x 2 från början utan problem. Varför ska man använda omslutet x till prematurer?
Min gissning (har ingen aning) är att man knyter sjalen på barnet mot bäraren istället för att knyta barnet på bäraren och sen stoppa i barnet. Kanske är bättre för prematurer att ligga på plats från början så att säga?

Vet som sagt inte men gissar.

Grattis till lilleplutten TS :-)
Användarens profilbild
Av Elinea
Beckah82 skrev:
Elin J skrev:Kul att det går bra med lillkillen :heart:

Min gissning (har ingen aning) är att man knyter sjalen på barnet mot bäraren istället för att knyta barnet på bäraren och sen stoppa i barnet. Kanske är bättre för prematurer att ligga på plats från början så att säga?

Vet som sagt inte men gissar.

Grattis till lilleplutten TS :-)
Kanske det men jag hade nog tyckt att det var ganska knepigt att lyckas med det med en liten ostadig tvåkilosplutt. Fast kanske ändå lättare än med en tiokilos som kämpar emot med armarna som jag har nu iofs :lol:
Användarens profilbild
Av tinaw
Innan 2,5-3 kilo är de för små för att ha smokingbältet längst ut, och man behöver ingen extra avlastning så det blir enklare, mindre vingligt att knyta innerst. Det här är rent subjektivt, visst går det att ha smokingbältet ytterst, men man får liksom ingen ordning på armarna och benen. Med smokingbältet innerst sitter de som små grodor av sig själva, och det går lättare och fortare att få ner och upp dem.

En alternativ knytning om man bara ska sitta eller ligga är att sätta mitten på sjalen över magen, korsa över ryggen, ta fram över axlarna men inte korsa fram utan dra rakt ner under armarna. Dra båda ändarna bakom ryggen igen och sen fram och knyt i midjan. På det här viset får man bara ett lager tyg över barnet och ingen knut i ryggen.

Man knyter på sjalen först och sätter i barnet sen, det är ingen styrsel i premisar och det blir alldeles för mycket bängel att knyta med dem på sig. Det fixar man knappt själv.
Användarens profilbild
Av jag71
Lilla O vägde runt 2,3 när hon föddes och jag hade xomslut 2 till henne också. Kanske jag gjorde så för att det var enklare att ha ne knytning som jag kunde bära en och en eller båda samtidigt.
Användarens profilbild
Av Beckah82
tinaw skrev:Innan 2,5-3 kilo är de för små för att ha smokingbältet längst ut, och man behöver ingen extra avlastning så det blir enklare, mindre vingligt att knyta innerst. Det här är rent subjektivt, visst går det att ha smokingbältet ytterst, men man får liksom ingen ordning på armarna och benen. Med smokingbältet innerst sitter de som små grodor av sig själva, och det går lättare och fortare att få ner och upp dem.

En alternativ knytning om man bara ska sitta eller ligga är att sätta mitten på sjalen över magen, korsa över ryggen, ta fram över axlarna men inte korsa fram utan dra rakt ner under armarna. Dra båda ändarna bakom ryggen igen och sen fram och knyt i midjan. På det här viset får man bara ett lager tyg över barnet och ingen knut i ryggen.

Man knyter på sjalen först och sätter i barnet sen, det är ingen styrsel i premisar och det blir alldeles för mycket bängel att knyta med dem på sig. Det fixar man knappt själv.
Aha! Okej :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?