Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av pocahontas
Jag bär vår femveckors son i trikåsjal och älskar det, men har väldigt ont i ryggen och det börjar bli ohållbart att bära så mycket... Vill ändå absolut inte sluta bära men funderar på om det finns något alternativ som avlastar mer än sjalar, är ergonomiska bärselar "bättre" för ryggen (har främst problem med axlar/skulderblad)?
Får man samma mysiga närhetskänsla med dem som i sjal?
Användarens profilbild
Av jag71
Jag tycker nu inte att selar avlastar lika bra som sjalar men det är ju jag. :lol: Tycker du ska försöka prova några olika selar och sjalar. En vävd avlastar ju klart mycket bättre än en trikå.
Av anna m
Nä jag tror inte att en sele avlastar mer, men jag funderar på hur du knyter om du får ont i ryggen... :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
Går du och spänner dig när du bär? Kanske omedevetet lutar dig lite bakåt?

På en sjalträff kan man få många bra tips och råd! :tumup:
Användarens profilbild
Av pocahontas
Jag får inte ont av själva sjalen alltås, utan har ont från början och då blir det tungt av själva bärandet...
Men en vävd sjal kanske är en bättre idé då, hur tidigt kan man börja använda sådana? (har för mig att de inte ska användas till små barn :roll: ?)
Användarens profilbild
Av pocahontas
melon skrev:Går du och spänner dig när du bär? Kanske omedevetet lutar dig lite bakåt?

Spänner mig gör jag ju definintivt, det gör det ju värre förstås men det är svårt att låta bli när jag har så ont... Ska absolut försöka ta mig till en sjalträff så småningom, verkar jättebra!
Av anna m
pocahontas skrev:Jag får inte ont av själva sjalen alltås, utan har ont från början och då blir det tungt av själva bärandet...
Men en vävd sjal kanske är en bättre idé då, hur tidigt kan man börja använda sådana? (har för mig att de inte ska användas till små barn :roll: ?)
Jo visst kan du använda en vävd till ett pyttebarn, men jag undrar ändå hur du bär. En liten nyföding borde inte kännas alls om du knyter rätt... :?
Användarens profilbild
Av melon
pocahontas skrev:
melon skrev:Går du och spänner dig när du bär? Kanske omedevetet lutar dig lite bakåt?

Spänner mig gör jag ju definintivt, det gör det ju värre förstås men det är svårt att låta bli när jag har så ont... Ska absolut försöka ta mig till en sjalträff så småningom, verkar jättebra!
Förstår... Vad har du för sjal och hur mycket väger din son? Jag håller med om att sele inte är bättre än sjal, men ibland kan den vara lättare att få till bra, om du förstår vad jag menar. Om du har problem med ryggen sedan innan kan det bli svårt, jag vet inte...

Försök vila i helgen (om du kan, du kanske har en sambo/make som kan bära istället) så att du blir lite bättre i ryggen, och börja om på måndag. Om jag får gissa så kanske du knyter lite löst, trikåsjal är lätt att få för lös, den kan knytas hårdare än man tycker verkar logiskt :wink: Och kolla i spegeln så du inte lutar dig bakåt när du bär. Och ta dig till en sjalträff, de brukar vara rackarns trevliga! :D
Användarens profilbild
Av Scharlott
pocahontas skrev:Jag får inte ont av själva sjalen alltås, utan har ont från början och då blir det tungt av själva bärandet...
Du kan börja använda vävd bärsjal redan till en nyfödd 8) Vet många som även föredrar vävd framför trikå redan till de allra minsta. Själv har jag burit mycket i vävd sedan i princip nyfödd. Dessutom med tanke på att du skriver att du har ont i ryggen sedan tidigare skulle jag verkligen vilja rekommendera dig att kolla närmare på vävda bärsjalar, då de ger suverän avlastning :D
Användarens profilbild
Av pocahontas
tack för alla svar, det här forumet är verkligen super :D

Jag har en mameco och min son väger ca 5 g, inte någon direkt tyngd så klart. Min sambo bär mycket också, ska nog se om han kan bära lite extra i helgen så att jag kan vila ryggen mer. Men jag tror definintvt jag har knutit för löst, har varit lite rädd att det bli för tajt för bebis och har nog egenligen enbart fokuserat på att han sitter bra och inte hur det känns för mig... ska prova att knyta tajtare och tänka på att inte luta mig bakåt, mycket bra tips.

ska kika på vävda sjalar också, är de svårare att knyta rätt?
Användarens profilbild
Av melon
pocahontas skrev:tack för alla svar, det här forumet är verkligen super :D

Jag har en mameco och min son väger ca 5 g, inte någon direkt tyngd så klart. Min sambo bär mycket också, ska nog se om han kan bära lite extra i helgen så att jag kan vila ryggen mer. Men jag tror definintvt jag har knutit för löst, har varit lite rädd att det bli för tajt för bebis och har nog egenligen enbart fokuserat på att han sitter bra och inte hur det känns för mig... ska prova att knyta tajtare och tänka på att inte luta mig bakåt, mycket bra tips.

ska kika på vävda sjalar också, är de svårare att knyta rätt?
Vi har också en mam eco, och min man har burit ända fram tills nu i veckan, Dante väger nog 9 kg nu... Så tyngden borde du klara, däremot är det mindre stretch i en vävd och det kan bli lättare att slippa stunsen som det kan bli... Ang knytningen så är det ju lättare att släppa efter än att spänna, så prova knyta lite tajtare :wink: Är den dessutom nytvättad så sträcker den ut sig flera decimeter (känns det som) så då måste man knyta väldigt hårt första gångerna.

Vävda sjalar är lättare att spänna och därmed få till det rätt, tycker jag. Men mam econ är ju väldigt stadig och jag har knutit med den som en vävd, alltså med smokingbandet innanför korset, och stoppa i bebisen innan du korsar, och sen spänna, korsa och knyta. Det kanske är lättare för dig att få till det så?
Användarens profilbild
Av pocahontas
jag tror att det är så jag gör, alltså jag stoppar i bebbe innan jag knyter åt sista... (har inte fått kläm på termerna riktigt men beskrivningen lät som så jag gör :))
Jag provade idag att dra åt mer och att lägga ut tyget mer äver axlarna, har haft det för smalt upptäckte jag och det kändes bättre. Måste nog få till det ännu tajtare, bebbe hänger fortfarande lite påsigt och det skulle nog kunna bli ännu tajtare men det är svårt att få till helt tycker jag, förmodligen en övningssak. Försökte hålla koll på att inte luta mig bakåt också och uptäckte att jag omedvetet gjorde det hela tiden...

Om jag skulle skaffa en vävd sjal, har jag rätt i att en lång ger bästa avlastningen?
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Har problem med nacke och skulrderblad också. Det som är viktigt för mig för att det ska funka är att jag ser till att sjalen blir ordentligt utbredd över axlar och rygg, nästan så att den täcker hela ryggen, och sedan att man gör knytningen så tight det går utan att det blir obekvämt för barnet.
Användarens profilbild
Av pocahontas
bra att höra, det var precis det jag upptäckte idag att jag inte gjort tidigare, jag har haft tyget jättesamlat smalt över axlarna istället. Blev definintvt bättre när jag bredde ut det ordentligt!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?