Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag gjorde precis så som det står på förpackningen, men den blev inte att smack färgad, jag tror att den flytande färgen åkte rakt igenom maskinen bara.

eller är det så att bebina inte går att färga.

jag blekte den i klorin först, men den ser bara lite solblekt ut. sedan körde jag färgningen som inte gav något alls och sedan en vanlig tvätt..

jag ska prova med ett nytt paket färg. Är det någom färg som funkar bättre än annan? eller går det helt enkelt inte att göra i den maskinen(för att det rinner igenom? eller vad är det för fel..

jag använde avnligt grovsalt, kan det ha någon betydelse..

nu vill jag ha lite råd och hjälp här..
Senast redigerad av verre den mån maj 05, 2008 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Det speciella färgningssaltet som finns att köpa är sånt vanligt fint salt, så jag vet inte om det spelat in att du använde grovsalt.

Som jag har förstått det så kan en del nyare tvättmaskiner vara konstruerade så att de alldeles i början av tvättprogrammet inleder med att pumpa ut det vatten som har stått i slangarna fram till tvättmaskinen sen förra tvätten, i så fall tog den nog kanske med sig färgen ut innan själva tvättprogrammet kom igång. Jag har för mig att det här med tvättmaskiner som pumpade ut vattnet i början var uppe för ett litet tag sedan. Testa att starta maskinen så att den går igång och pumpar ut vattnet, därefter stänger du av i programmet, öppnar luckan och häller i färg, salt & fixermedel, lägger i sjalen och sen startar maskinen igen, har jag för mig var det som sas som tips i den tråden om jag inte minns fel.
Användarens profilbild
Av verre
ja, så är det nog ja!
fast dessa maskiner kan man inte stanna mitt i ett prog. jag kan snabbspola programmet fast då måste jag göra det ända till slutet..

Kanske kan jag hälla färg, fixering och salt i en tvättboll eller något, eller ja, saltet får kanske inte plats.. men jag vet inte om det funkar...
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
verre skrev:ja, så är det nog ja!
fast dessa maskiner kan man inte stanna mitt i ett prog. jag kan snabbspola programmet fast då måste jag göra det ända till slutet..

Kanske kan jag hälla färg, fixering och salt i en tvättboll eller något, eller ja, saltet får kanske inte plats.. men jag vet inte om det funkar...
Det går inte bara att slå av strömmen på något sätt, då borde väl luckan gå att öppna efter någon minut så att du kan hälla i färg mm och om du sen slår på strömmen borde den väl fortsätta där den var ... om den inte är elektronisk som tappar minnet på vart den var om strömmen försvinner.

Som alternativ i sista hand annars får du väl hälla i först färg, därefter salt och sen fix via tvättmedelsfacket under tiden som maskinen pumpar in vatten och sköljer ner "tvättmedlet", och sen kan du avsluta med att hälla i ungefär en 10-litershink extra med vatten, dels för att skölja ner men också blanda ut lite så att färgen lättare sköljs runt i maskinen så blir risken mindre för att tyget blir flammigt.
Kan väl dock kännas som aningens mer riskabelt för framtida tvättar om det skulle hamna ev färgrester kvar på vägen ner, känns som fler ställen som det kan hamna lite färgrester kvar på än om man häller direkt i trumman.
Användarens profilbild
Av verre
ja, jag vet inte hur det är om jag bryter strömmen.. ska kolla imorgon, det var ett bra tips, tack!!

ja, det känns lite riskfyllt att hälla det i tvättmedelsfacket.. ska prova med strömmen först..
Användarens profilbild
Av ernamalin
Färgar du med Nitor så ställer du in ett litet tråg i maskinen och då kanske det ligger kvar bättre i maskinen, om nu det där med utspolningen är problemet.
Användarens profilbild
Av Elin G
Alltså, jag är ingen expert, men grovsalt skulle jag inte lita på fungerade.
Användarens profilbild
Av jag71
Elin G skrev:Alltså, jag är ingen expert, men grovsalt skulle jag inte lita på fungerade.
Jag har aldrig använt något annat än vanligt salt. Förstår inte varför jag ska betala dyrt för något bara för att det står på det att det ska vara till färgning. Grovsalt måste ju lösa upp sig det också.
Användarens profilbild
Av Camilla74
Vanligt salt går precis lika bra som specialsaltet, däremot ska det inte vara grovsalt. (Vet ej varför, men hört det av fackman.)
Användarens profilbild
Av verre
nu har jag köpt ny färg och nytt vanligt salt.. så idag ska jag prova igen.. för som bebina ser ur nu så är det värre än vad det var från början... :(
Användarens profilbild
Av verre
nu ligger den i maskinen igen..

färg salt och fixering la jag i en turkisk yoghurt bytta och ner med det i min toppmatademaskin här i lägenheten.. så får vi se hur det går..
Användarens profilbild
Av zero.sara
Håller en tumme för att det går bra den här gången. Vad är det tänkt att bli för färg?
Användarens profilbild
Av verre
Bebina vill inte!!!!!!!!

jag tyckte det lät lite konstigt från tvättmaskinen och gick för att kolla.. Färg på HELA golvet. en ventil (som aldrig är öppen) var öppen och vatten och då såklart färgen också hade runnit ut på golvet..

jag har nu torkat och torkat, så nu blir en tröja svagt färgad och tygblöjorna kommer nog få en svag nyans de också..

Hoppas bara att Bebina har sugit åt sig lite lite av färgen så hon kan se lite glad ut igen...

vad gör jag annars??

Hon vill nog inte.......
Användarens profilbild
Av telistant
verre skrev:Bebina vill inte!!!!!!!!

jag tyckte det lät lite konstigt från tvättmaskinen och gick för att kolla.. Färg på HELA golvet. en ventil (som aldrig är öppen) var öppen och vatten och då såklart färgen också hade runnit ut på golvet..

jag har nu torkat och torkat, så nu blir en tröja svagt färgad och tygblöjorna kommer nog få en svag nyans de också..

Hoppas bara att Bebina har sugit åt sig lite lite av färgen så hon kan se lite glad ut igen...

vad gör jag annars??

Hon vill nog inte.......
:hopmad: :hopmad: Jag skulle hablivit galen, slitit mitt hår och börjat gråta efter en lång harrang av gräsliga ord. Hoppas du är mer stabil än jag är. Går den att handfärga i en hink eller nåt? Eller har du givit upp?

Styrkekram!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?