Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Beckah82
Jajemensan. På riktigt var det en på familjeliv som berättade att hon och hennes man brukade sjala i bilen för att de ansåg att bebisen satt bättre skyddad i sjal i bilen än i babyskydd. Detta är ett par månader sedan.

Har detta ämne tagits upp innan? jag blev påmind nu när jag läste tråden om att cykla med barnet på ryggen vilket är samma tema.

Men i bilen lixom?! Även om man gör världens bästa knytning och stoppar in huvudet i kryssidan så kommer huvudet garanterat glida ur tyget vid en krock (och kanske rent av flyga av kroppen på bebisen?).

och inget hårt skal som skyddar runt bebiskroppen heller.

Nej rent idiotiskt säger jag (och olagligt också för den delen).

Hört/sett någon göra så... har du rent av gjortt så själv? Varför? Hur tänker du i frågan?
Användarens profilbild
Av Beckah82
Helen skrev:Det finns en tråd om detta innan..
huga, det gör mig mörkrädd.
Barnet blir mos om du slungas framåt mot instrumentpanelen eller mot framförvarande säte.
Fast den vuxne sitter alltså fast (och inte bältet över bebisen).

Var tvungen att leta rätt på tråden på FL och läsa igen nu och blev påmind om alla idiotiska argument hon kom med.

Tex att det var lagligt och likvärdigt med bilbarnstol och bättre än bilbarnstol.

Dessutom var det inte bara sjal utan sele också de använde.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Ja, förutom att det (som redan sagts) är olagligt som attans.

Det är ungefär som att ha en mössa istället för en hjälm då man är ute och cyklar, för det skyddar ju lika bra :?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Men satt barnet bakåtvänd och med stöd för huvudet? För ett barn som är med om en krock utan att ha stöd för huvudet kan lätt bryta nacken...
Användarens profilbild
Av Alven
Jag har använt sjal istället för babyskydd vid några tillfällen, men det var för att det var det minst dåliga alternativet just då. Taxiresor utan bilbarnstol. Då kändes det bättre att ha bebisen i sjalen/selen istället för att ha henom löst i bilen liksom.

Men babyskydd/bilbarnstol är ju alltid förstahandvalet, nåt annat vore ju helt sjukt...
Användarens profilbild
Av soffan
Men är folk galna på riktigt??????
Jag tycker vidare komentarer i frågan nästan är överflödiga.

Sen tycker jag inte att det någonsin finns en anledning till att inte ha barn i bilen utan bilstol never ever har jag ingen bilstol stannar jag hemma/tar bussen/cyklar/går (åker ambulans om det är riktigt bråttom) men det är ju min personliga åsikt baserat delvis på att min kompis som alltid hade säkerhetsbälte knäppte av det när han körde in på sin uppfart och därefter krokade med resultatet att han slog ut nästan alla tänder i munnen när han slog emot ratten, det har för mig verkligen varit en väckar klocka man krockar när man krockar liksom och kan göra det den där enda gången som man inte har bälte eller barn utan bilstol om man har otur.
Användarens profilbild
Av Innana
En taxiresa hem från Arlanda mitt i natten har E fått åka Ergo på mig. För det fanns inget alternativ. Men jag var livrädd varenda sekund om jag ska vara ärlig och jag gör det aldrig mer.
Användarens profilbild
Av Beckah82
Alven skrev:Jag har använt sjal istället för babyskydd vid några tillfällen, men det var för att det var det minst dåliga alternativet just då. Taxiresor utan bilbarnstol. Då kändes det bättre att ha bebisen i sjalen/selen istället för att ha henom löst i bilen liksom.

Men babyskydd/bilbarnstol är ju alltid förstahandvalet, nåt annat vore ju helt sjukt...

Nja jag skulle nog hellre avstå från den resan. Olyckan kan ju lika gärna vara framme vid det tillfället än något annat.
Användarens profilbild
Av Beckah82
mari_tres skrev:Det är ungefär som att ha en mössa istället för en hjälm då man är ute och cyklar
Klockren jämförelse! :-)
Användarens profilbild
Av brisea
Jag har använt sjal på det sättet vid taxiresa i Kina. Och då hade jag ändå vägrat sätta mig i taxin alls förrän chauffören grävt fram säkerhetsbältena i baksätet, som tydligen aldrig brukade användas. Jag inser ju såklart också att det inte är så säkert, men det kändes som det bästa alternativet. Annars använder vi såklart bilbarnstol/babyskydd.
Användarens profilbild
Av naimiez
Beckah82 skrev:
mari_tres skrev:Det är ungefär som att ha en mössa istället för en hjälm då man är ute och cyklar
Precis!

Men, tänk på huvudet och NACKEN vid krock :shock: Snacka whip lach (eller vad det heter :roll: :oops: )
Användarens profilbild
Av Beckah82
naimiez skrev:
Beckah82 skrev:
Precis!

Men, tänk på huvudet och NACKEN vid krock :shock: Snacka whip lach (eller vad det heter :roll: :oops: )
...ja...om huvudet ens stannar kvar på kroppen... tänk stort tungt huvud och liiiiten smal hals.
Användarens profilbild
Av Helen
Fast det är klart.. när jag var liten, innan bilbältestvång infördes, låg jag och min syster och sov bak i kombin på madrasser när vi åkte på semester. Det ansågs inte farligt då. Några bilbälten bak användes heller aldrig. Jag lär ha slängt mig om halsen på min far bakom sätet och hållt för hans ögon då han kört vid ett antal tilläfällen. Allting är relativt menar jag

Gissningsvis är säkraste platsen för ett litet barn vid en kollison om man inte har någon barnstol, på golvet i baksätet, inlindad i en filt med mjukt runt sig.
Grov gissning det där.

Tack och lov går utvecklingen framåt och i dag vet vi att bilbarnstol räddar liv. Varför man inte i ett samhälle där det finns tillgång till bilbarnstolar väljer att inte använda dem är en gåta för mig.

Att man vid specialtillfällen, utomlands mm väljer det som man själv anser vara det bästa för situationen är en annan femma tycker jag. Det får vara upp till vaje förälder. Vi gör normalt det vi anser är det bästa för våra barn i just den situationen vi befinner oss i.
Av Britt
Helen skrev:Fast det är klart.. när jag var liten, innan bilbältestvång infördes, låg jag och min syster och sov bak i kombin på madrasser när vi åkte på semester. Det ansågs inte farligt då. Några bilbälten bak användes heller aldrig. Jag lär ha slängt mig om halsen på min far bakom sätet och hållt för hans ögon då han kört vid ett antal tillfällen. Allting är relativt menar jag

Gissningsvis är säkraste platsen för ett litet barn vid en kollison om man inte har någon barnstol, på golvet i baksätet, inlindad i en filt med mjukt runt sig.
Grov gissning det där.

Tack och lov går utvecklingen framåt och i dag vet vi att bilbarnstol räddar liv. Varför man inte i ett samhälle där det finns tillgång till bilbarnstolar väljer att inte använda dem är en gåta för mig.

Att man vid specialtillfällen, utomlands mm väljer det som man själv anser vara det bästa för situationen är en annan femma tycker jag. Det får vara upp till vaje förälder. Vi gör normalt det vi anser är det bästa för våra barn i just den situationen vi befinner oss i.
Så var det när jag var liten också. En kombi var ju jättebra, för man kunde åka 4-5 vuxna i bilen och 3-4 barn i "skuffen" :wink: .

Jag måste säga att jag hade lite ångest när vi var i Pakistan och Cecilia var helt lös och ledig i bilen, precis som jag själv var i hennes ålder.

Tror också att golvet i baksätet skulle vara den bästa platsen vid en ev kollision.
Fast här hemma kompromissar jag aldrig med säkerheten på det viset.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?