Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Isanna
Intressant, men frågan om det är lagligt eller ej är ju ändå obesvarad?

EDIT: Eftersom en sele/sjal inte är en "lämplig sits" så antar jag att det är olagligt.
Användarens profilbild
Av Myrten
Well, sedan är det väl så att barn numer enligt lag måste ha cykelhjälm om man är under 15 år. Det gör ju det hela lite knepigare.
Användarens profilbild
Av bani
Men, "goddag yxskaft"-svar tycker jag. :roll:
Användarens profilbild
Av Vida
Någonstans på SB så ligger det en bild på dottern i sele på ryggen på min man - båda med hjälm. Gick superbra och kändes betydligt stadigare än med cykelstol. En cykelstol trillar av väldigt ofta och det är betydligt vanligare att jag tappar cykeln än att jag trillar av cykeln och landar på ryggen. Vi har gjort följande "riskanalys":

Bäst: Cykelkärra med vimpel (och hjälm)
Nästbäst: barn på ryggen i bärsele (med hjälm)
nästnästbäst: barn i cykelstol (med hjälm)

Med pyttebebis cyklar vi inte.
Cyklar heller inte utan hjälm med bebis i magen (för jävlar vad dumt det är!)
Användarens profilbild
Av bani
Men så ofta trillar väl knappast en cykelstol av? :hmm:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Jag har väldigt svårt att se att min stol skulle ramla av......? :hmm:
Har aldrig ens hört talas om det. Däremot har jag både hört och känner flera som har varit inblandade i cykelolyckor så jag skulle aldrig komma på tanken att ha mina barn på ryggen när jag cyklar!
Användarens profilbild
Av soffan
NeaVida skrev:Någonstans på SB så ligger det en bild på dottern i sele på ryggen på min man - båda med hjälm. Gick superbra och kändes betydligt stadigare än med cykelstol. En cykelstol trillar av väldigt ofta och det är betydligt vanligare att jag tappar cykeln än att jag trillar av cykeln och landar på ryggen. Vi har gjort följande "riskanalys":

Bäst: Cykelkärra med vimpel (och hjälm)
Nästbäst: barn på ryggen i bärsele (med hjälm)
nästnästbäst: barn i cykelstol (med hjälm)

Med pyttebebis cyklar vi inte.
Cyklar heller inte utan hjälm med bebis i magen (för jävlar vad dumt det är!)
Har du/nån du känner varit med om att cykelstolen rammlat av :shock: . jag har aldrig hört nått sådant(då har jag ändå jobbat tre år på akuten och sett en del cykel olyckor) låter ju helt hemskt!!!

Ett barn på ryggen i sele/sjal sitter ju helt oskyddat, och visst barnet flygger ju inte om du ramlar men skulle nog bli rejält skadad om man ramlade, förstår faktiskt inte varför man skulle chansa lagligt eller inte.
Det är ju liksom onödigt att cykla utan hjälm även om det inte är olagligt(förutsat att man är över 15år, konstig lag förövrigt varför skulle det vara mindre farligt uten hjälm när man är 40 än 15????)
Användarens profilbild
Av Myrten
soffan skrev:Det är ju liksom onödigt att cykla utan hjälm även om det inte är olagligt (förutsat att man är över 15år, konstig lag förövrigt varför skulle det vara mindre farligt uten hjälm när man är 40 än 15????)
Jag håller helt med! Dessutom vill väl barnen allt som oftast göra som föräldrarna.

För mig känns det som att cykla med barn på ryggen utan hjälm är likvärdigt med att åka bil utan säkerhetsbälte. Fy om man skulle halka och ramla med cykeln i vårgruset som kommunen ännu inte hunnit sopa upp, jag ryser vid tanken. Men, ändå har jag funderat över om jag på något säkert sätt skulle kunna ta mig fram med cykel och ett spädbarn. Detta eftersom vårt första barn har sitt dagis en bit bort och det hade varit väldigt händigt att kunna cykla till och från med knytet som kommer i sommar. Jag har kommit fram till att det inte går, det blir till att ställa cykeln ytterligare en sommar tråkigt nog.
Användarens profilbild
Av Fenomena
Jag skulle aldrig cykla med barn på ryggen. Om jag ramlar åt sidan (vilket det ofta blir skulle jag tro) så vill jag hellre att kanten på barnsitsen tar smällen, istället för barnets huvud eller rygg... :(
Användarens profilbild
Av erisara
Jag hargått ikull med cykel och barn i barnstol (cykelkorgen lossnade och ramlade framför framhjulet i en nedförsbacke). Han var helt ok (skrämd bara) medan jag spräckte ett av benen i armbågen samt fick diverse skrapsår över hela kroppen. Då var jag glad för min hjälm och för att han skyddades av sin barnstol.
Användarens profilbild
Av AnKa
Isanna skrev:Intressant, men frågan om det är lagligt eller ej är ju ändå obesvarad?

EDIT: Eftersom en sele/sjal inte är en "lämplig sits" så antar jag att det är olagligt.
Jag är ju ingen juridisk expert men skulle tippa att man inte kan säga om det är lagligt eller ej att cykla med barn på ryggen föränn det prövats rättsligt vilket man väl sannorligt inte gjort.
Tills dess får vi nog nöja oss med svaret att det är olämpligt.
Av suramin
Myrten skrev:
soffan skrev:Det är ju liksom onödigt att cykla utan hjälm även om det inte är olagligt (förutsat att man är över 15år, konstig lag förövrigt varför skulle det vara mindre farligt uten hjälm när man är 40 än 15????)
Jag håller helt med! Dessutom vill väl barnen allt som oftast göra som föräldrarna.

För mig känns det som att cykla med barn på ryggen utan hjälm är likvärdigt med att åka bil utan säkerhetsbälte. Fy om man skulle halka och ramla med cykeln i vårgruset som kommunen ännu inte hunnit sopa upp, jag ryser vid tanken. Men, ändå har jag funderat över om jag på något säkert sätt skulle kunna ta mig fram med cykel och ett spädbarn. Detta eftersom vårt första barn har sitt dagis en bit bort och det hade varit väldigt händigt att kunna cykla till och från med knytet som kommer i sommar. Jag har kommit fram till att det inte går, det blir till att ställa cykeln ytterligare en sommar tråkigt nog.
Babyskydd i cykelkärra kanske skulle fungera?
Användarens profilbild
Av sus
suramin skrev:
Myrten skrev:

Babyskydd i cykelkärra kanske skulle fungera?
Det funkar. Min kusin gjorde så. Satte fast babyskyddet med ett par ordentlige spännremmar.

Jag har för övrigt flugit över ett cykelstyre och landat på axeln/ryggen. Det är inget jag gör varje dag (nu var det 18 år sen sist) men jag skulle inte vilja göra om det med en bebis på ryggen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?