Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag är nybörjare i sjalandet men den enda i min föräldragrupp som bär och idag frågade vår Bvc sköterska om jag visste om barn som har down sydrom inte får bäras i sjal? :hmm:
Hon hade hört att det skulle vara farligt då deras höfter är "över rörliga"..
Jag sa att jag kan inte tänka mig det eftersom när du knyter barnet så säras inte ett barn med downsyndrom mer på benen än andra barn.
Slänger ut frågan här ändå för att se om fler vet el har hört liknande? :help:
Användarens profilbild
Av thanisa
Känns för mig väldigt konstigt att de inte skulle kunna bäras i sjal. kanske är Lotti den som bäst kan svara på frågan men jag måste säga att Tilda verkar trivas bra i sjalen.
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Låter konstigt..... Jag har absolut ingen aning, men är nyfiken på svaret.
Användarens profilbild
Av Linnea
när jag har arbetat med personen med dows syndrom (vuxna) så har vi försökt att få dem att inte sitta med benen i skräddarställning, de flesta jag träffat vill gärna sitta så långa stunder och de får ju ganska ofta problem med just sina höfter.
Men som du säger så är ju grodpositionen i sjalen inte värre för dem än andra barn :roll:
kan du kanske kontakta sjukgymnast eller liknande på habcenter eller annat ställe där de har erfarenhet av personer med dows syndrom, och fråga?
Användarens profilbild
Av ekarny
thanisa skrev:Känns för mig väldigt konstigt att de inte skulle kunna bäras i sjal. kanske är Lotti den som bäst kan svara på frågan men jag måste säga att Tilda verkar trivas bra i sjalen.
Hur får vi tag på Lotti då??
Användarens profilbild
Av glis
Jag tror att man skall undvika att belasta lederna i ytterlägen för alla med överrörliga leder, bla de med Downs syndrom. Men jag skulle nog inte bedömma grodposition som ytterläge?
Av Emmiez
ekarny skrev:
thanisa skrev:Känns för mig väldigt konstigt att de inte skulle kunna bäras i sjal. kanske är Lotti den som bäst kan svara på frågan men jag måste säga att Tilda verkar trivas bra i sjalen.
Hur får vi tag på Lotti då??
http://www.sjalbarn.se/data/forum/profi ... ile&u=1873 :)

Ja tycker det låter konstigt att man inte ska bära dom i sjal, och tråkigt om det stämmer :(
Men lotti bär ju sin dotter i sjal, så hoppas inte det e nåt farligt..
Användarens profilbild
Av ekarny
Tror ni att det blir mer påfrestat sen när barnet blivit större och man har benen utanför sjalen när man knyter?
Finns det någon knytning som skulle vara olämplig?
Jag kanske är trög eller så men har svårt att förstå varför inte ett barn med DS skulle kunna sitta i sjal då andra barn utan DS inte påfrestas fel.
Användarens profilbild
Av melon
Hmm.... Låter konstigt. anna m här på forumet har ju en överrörlig dotter som hon burit i sjal. Och hon ser glad ut än :wink:
Av anna m
Jodå hon är glad än :) men jag kan säga att det inte är helt självklart... Jag är själv överrörlig i samtliga leder och att sitta statiskt i en ställning som sjalandet innebär gör ont. Det har det gjort på min dotter också så henne bär jag sällan så länge. Hon protesterar. Det blev inga hela dagar när hon var mindre. Sen eftersom kroppen inte har samma stadga som på en icke-överörlig så glider den lite i sjalen och man kan bli tvungen att knyta om då och då.
Av anna m
anna m skrev:Jodå hon är glad än :) men jag kan säga att det inte är helt självklart... Jag är själv överrörlig i samtliga leder och att sitta statiskt i en ställning som sjalandet innebär gör ont. Det har det gjort på min dotter också så henne bär jag sällan så länge. Hon protesterar. Det blev inga hela dagar när hon var mindre. Sen eftersom kroppen inte har samma stadga som på en icke-överörlig så glider den lite i sjalen och man kan bli tvungen att knyta om då och då.
Alltså att sitta länge i samma ställning med benen isär...
Användarens profilbild
Av glis
[quote="ekarny"]Tror ni att det blir mer påfrestat sen när barnet blivit större och man har benen utanför sjalen när man knyter?
quote]

Tvärtom tror jag. Har man benen utanför tas mest belastning i rumpan och det tål den!
Användarens profilbild
Av svas
Sverre är överrörlig men har trivts långa stunder i sjal (och nu i sele).
Av anna m
glis skrev:
ekarny skrev:Tror ni att det blir mer påfrestat sen när barnet blivit större och man har benen utanför sjalen när man knyter?
Tvärtom tror jag. Har man benen utanför tas mest belastning i rumpan och det tål den!
Jag skulle tro att ha benen innanför med benen mer framför kroppen än på sidorna skulle vara bättre.
Användarens profilbild
Av lotti
Har svarat Ekarny i ett PM men tar det kort här oxå.....

Jag är inte helt säker på att jag gör rätt som bär Tilda men jag hoppas att jag kan lita på mina instinkter som säger att Tilda behöver närheten och bärandet mer än att jag inte bär! :? :)

Kanske jag ska återuppliva min babybjörn i stället så benen kan hänga rakt ner och dingla i stället....undrar om det är nyttigare? :hmm: :roll: :wink: :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?