Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

En sak jag funderade över häromdagen var just detta. Som jag har förstått det så är en orsak till plötslig spädbarnsdöd att barnet blir för varmt av tex ett täcke, och tror att det är tillbaka i magen igen, och då lägger av att andas själv.

Och då tänker jag tillbaka på när skruttan satt i trikåsjalen och var ett litet pyre, hon blev alldeles varm och svettig, och var nära nära hjärtat och min hud, och med värmen och närheten blir det ju likt att vara inne i magen, borde det inte just vara en sådan risk då?

Är det någon som vet?
Användarens profilbild
Av Molla
Jag har egentilgen inte en aaaaning och borde inte svara, fast rent spontant tycker jag att "låter bli att andas" teorin låter ganska ... lite trovärdig. Andningsreflexen sker ju automatiskt liksom och konstigt om den skulle vara ostabil bara för att det är i början. Antignen funkar den eller inte tänker jag liksom :roll: men kan ha fel..
Nån annan?
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
jag tror det. men du har ju uppsikt över ditt barn och puttar henne litegrann hela tiden. min bvc-sköterska säger att man alltid ska låta barnen sova på rygg, men inte om dom ligger och sover på magen på en vaken förälder. då har man ju koll.
Användarens profilbild
Av Blixa
Helt utan att ha på fötterna med hänvisningar och så så vill jag minnas att just hudkontakt och att bebisen känner/hör hjärtslag minskar risken för PDS. Men det kanske inte gäller längre.

Jag har fått för mig att de nya hårdare rekommendationerna gällande PDS bland annat lutar sig mot brittiska studier. Det gör mig lite tveksam eftersom brittiskorna röker mer än svenskor och det påverkar hjärnan så att samsovning inte är lika säkert. Vad jag vill minnas av vad tidningarna skrev om de studierna så nämndes inte rökning alls.

Mycket gissande och tyckande och lite fakta från mig allts :roll: :lol:
Användarens profilbild
Av Linnea
men är det inte så att mammans andningsrytm stimulerar barnets andning?

förövrigt ska man nog vara försiktig med teorier kring PSD eftersom det inte är en specifik sjukdom eller så, utan ett samlingsnamn för dödsfall som inträffar hos barn i en viss ålder och där man inte kan fastställa orsaken! anledningen till varför risken minskar vid ryggläge är väl inte helt klarlagd ens utan man vet bara ATT det har en märkbar effekt (efter de ny råden så dör ca 20 barn/ år och när råden var magläge så dog ca 120 barn/år)
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Blixa skrev:Helt utan att ha på fötterna med hänvisningar och så så vill jag minnas att just hudkontakt och att bebisen känner/hör hjärtslag minskar risken för PDS. Men det kanske inte gäller längre.

Jag har fått för mig att de nya hårdare rekommendationerna gällande PDS bland annat lutar sig mot brittiska studier. Det gör mig lite tveksam eftersom brittiskorna röker mer än svenskor och det påverkar hjärnan så att samsovning inte är lika säkert. Vad jag vill minnas av vad tidningarna skrev om de studierna så nämndes inte rökning alls.

Läste något om en annan brittisk undersökning för ett tag sedan där det pratades om siffror i stil med att 9 av 10 barn som dör i PSD har rökande mammor. Jag minns inte detaljerna, som t ex om man tagit hänsyn till andra faktorer (som ryggläge, värme osv) men att rökning är en stor risk är väl fastslaget.

Har också (utan större vetenskapligt underlag utan bara vad jag hört på bvc och här och var) fått för mig att mammans hjärtslag och andning stimulerar barnets.
Användarens profilbild
Av solanna
Auroratiger skrev: Har också (utan större vetenskapligt underlag utan bara vad jag hört på bvc och här och var) fått för mig att mammans hjärtslag och andning stimulerar barnets.
Jag har också hört detta. Tyvärr är det väl som med så mycket annat att det finns studier för och studier emot och mycket beror på vilka faktorer man har tagit hänsyn till eller valt bort. Jag har sett en teori som gick ut på att det skulle vara koldioxidhalten i luften (från en vuxens utandningsluft) som på något vis stimulerade barnets andning och att det därför skyddade mot PSD att samsova. Men hur väl belagd den teorin är vet jag inte.
Användarens profilbild
Av sirisirius
Linnea skrev:men är det inte så att mammans andningsrytm stimulerar barnets andning?
Jo, det är bla därför prematurer mår så bra utav känguruvård.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag har förstått det som att psd inte inträffar om man har kroppskontakt utan bara när barn ligger själva. just för att den vuxnes andning stimulerar barnets.
Användarens profilbild
Av Samuels mamma
Utan att egentligen veta något tycker jag spontant att det borde minska risken just på grund av mammas/pappas hjärtslag och andning. Dessutom är ju barnet med hela tiden i sjalen så OM något skulle hända märker man det ju. Jag skulle iallafall oroa mig bra mycket mer för en spädis ensam i spjälsäng, även om det var på rygg, än i en varm sjal nära mamma/pappa.
Användarens profilbild
Av Veronikak
diddeldi skrev:jag har förstått det som att psd inte inträffar om man har kroppskontakt utan bara när barn ligger själva. just för att den vuxnes andning stimulerar barnets.
Att det _bara_ skulle inträffa när bäbisar är ensamma verkar inte stämma, jag har läst flera gånger om någon vars bäbis dog i psd medan de samsov (med kroppskontakt) på bb. Och tydligen har det hänt i sjal också.

Samsovning med rökare ökar ju risken, jämfört med särsovning med rökare, så kroppskontakt med rökare minskar visst inte ens risken för psd, tyvärr.

Jag tror inte det finns några enkla regler - "gör så här och psd kan inte inträffa" - och hur skulle det kunna finnas det när man inte vet vad psd beror på, eller om det ens är _en_ åkomma som beror på _en_ uppsättning faktorer?
Användarens profilbild
Av diddeldi
Veronikak skrev:
diddeldi skrev:jag har förstått det som att psd inte inträffar om man har kroppskontakt utan bara när barn ligger själva. just för att den vuxnes andning stimulerar barnets.
Att det _bara_ skulle inträffa när bäbisar är ensamma verkar inte stämma, jag har läst flera gånger om någon vars bäbis dog i psd medan de samsov (med kroppskontakt) på bb. Och tydligen har det hänt i sjal också.

Samsovning med rökare ökar ju risken, jämfört med särsovning med rökare, så kroppskontakt med rökare minskar visst inte ens risken för psd, tyvärr.

Jag tror inte det finns några enkla regler - "gör så här och psd kan inte inträffa" - och hur skulle det kunna finnas det när man inte vet vad psd beror på, eller om det ens är _en_ åkomma som beror på _en_ uppsättning faktorer?
det är sant, det är svårt att säga något generellt när man inte ens vet vad det egentligen beror på. men ovanligt verkar det vara i alla fall om man har hudkontakt.
Användarens profilbild
Av Veronikak
diddeldi skrev:
Veronikak skrev:Jag tror inte det finns några enkla regler - "gör så här och psd kan inte inträffa" - och hur skulle det kunna finnas det när man inte vet vad psd beror på, eller om det ens är _en_ åkomma som beror på _en_ uppsättning faktorer?
det är sant, det är svårt att säga något generellt när man inte ens vet vad det egentligen beror på. men ovanligt verkar det vara i alla fall om man har hudkontakt.
Det är ju lyckligtvis ovanligt över huvud taget.
Användarens profilbild
Av Helen
Man kan nog säga baserat på de gånger som ett barn dör vid tidig ålder utan att man kunnat fastställa orsaker (PSD) att det händer otroligt sällan i sjal.
Jag har hört talas om ett barn som dog i sjal. Det var en ringsjal om jag inte har fel för mig. Vad som orsakade det vet ingen, men baserat på hur många barn som i västvärlden totalt bärs i sjal och hur många som är aktiva på något forum och hur snabbt den typen av info färdas kan man nog dra en slutsats om att det i varje fall är mycket ovanligt i sjal.

Det här med att ligga ihjäl sina barn... framför allt äldre dokumentation ska man ta med en nypa salt. Jag har hört helt andra bakomliggande orsaker till det.
Av Enid
Blixa skrev:Helt utan att ha på fötterna med hänvisningar och så så vill jag minnas att just hudkontakt och att bebisen känner/hör hjärtslag minskar risken för PDS. Men det kanske inte gäller längre.

Det jag läst från bla socialstyrelsen och material BVC delat ut så säger de just att samsovning inte utgör någon fara så länge föräldrarna inte druckit alkohol, tagit mediciner som kan påverka sinnesnärvaron eller är rökare, i de fallen bör man avstå från samsovning. Vissa artiklar har glömt bort det där med rökning men ganska många har tagit med det också.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?