Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smilla76
Hej! Är ny här på forumet sen igår :D Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa en Looma sino efter mycket velande hit och dit. Vi måste ju börja någonstans, sen får det väl bli nya sjalar allt eftersom :wink:
Vi väntar vårt barn i slutet av mars...

Nu till mina frågor:

Känner ni av att era barn är trygga och harmoniska i sjalen?

Om man bär mycket i sjal, blir det svårt att få bebisen att vänja sig att ligga i vagn oxå?

När känner man sig säker med sin sjal, jag menar känns det tryggt från första stund att ha sin bebis i sjalen, tänk om man har gjort fel i knytet och barnet åker ur?

Vad är den största fördelen tycker du att ha sjal?

Hoppas någon orkar svara på dessa nybörjarfrågor :shock:

Kommer säkert komma med fler frågor så småningom...

kram Smilla
Användarens profilbild
Av sanna73

Ja, när A är sjuk, mammig eller i väldigt behov av närhet så är det sjalen som varit den magiska lösningen. Han har nästan alltid sovit gott i sjalen och det är sällan han inte velat åka i den (när han var mindre alltså, nu vill han ju helst gå själv :wink: )

Om man bär mycket i sjal, blir det svårt att få bebisen att vänja sig att ligga i vagn oxå?

Jag har burit en hel del i sjal men det har för oss aldrig varit svårt att få A att åka vagn eller sova i vagnen. Här hemma har han alltid föredragit att sova själv i sin egen säng. Det är mest ute och vid sjukdom och närhetspreioder sjalen varit hans förstahandsval för sömn.

När känner man sig säker med sin sjal, jag menar känns det tryggt från första stund att ha sin bebis i sjalen, tänk om man har gjort fel i knytet och barnet åker ur?

I början oroade jag mig en del för om han satt rätt. Idag inser jag att oron var onödig och att han skulle sagt till om det var obekvämt, men jag tror det är en vanesak.

Att det är så mysigt :loving: men också närheten och att man inte alltid är beroende att ha en stor otymplig vagn med.
Användarens profilbild
Av Lydia
*sitter med sovande bebis i knät, blir kort svar..

Kom gärna på en träff så du får se knytningar (och gärna prova). Gör man rätt så känns det säkert ;)
Min yngsta är sjalad massor första månaderna, och accepterade vagnen bättre än storasyster som mest åkte babybjörn "för transport" (lillasyster sov/ var i sjalen hos mig och min man många timmar om dagen)

men som sagt, försök komma på en träff!!
Användarens profilbild
Av lanjeline

:arrow: sjalen är för oss lösningen på allt. när victor är ledsen och inget hjälper stoppar vi honom i sjalen. då somnar han på en gång. han vill inte sova på dagarna så när han blir trött sätter vi honom i sjalen och går på promenad. sen vaknar han och är nöjd och glad :D

:arrow: vi började med sjal för att victor vägrade vagnen och eftersom hunden måste ut var vi ju tvungna att gå. han vägrar fortfarande vagnen.

:arrow: jag kände mig nog rätt säker på en gång, eller så var jag bara desperat, emn andra gången jag knöt in honom gick vi ut och eftersom det gick bra släppte all oro.

:arrow: att man slipper vagnen :D du kommer alltid fram överallt, både på skogspromenader och inne i stan. dessutom slipper du ju klä på lillen en massa ytterkläder
Användarens profilbild
Av glis
Kisen sover lika bra i sjal som i vagn, han kräver att man rör på sig tills han somnat oavsett vilket transportmedel. Jag upplever att han blir glad av att se sjalen när han är rastlös och trött, men det kanske är önsketänkande.

Eftersom jag bara knöt dobbelt omslutet kryss och hade honom i grodposition i början var jag aldrig rädd att han skulle åka ur, det skulle ju tagit stopp åt alla håll bara jag undvek att stå på huvudet.

Fördelen med sjalen är att man får händerna fria när man är inne och kan gå i obanad terräng när man är ute.
Av Gummi
Välkommen hit! :D Jag hade Sino som första sjal till lillbebi. Absolut ett bra val! :tumup:
Här kommer svar på dina frågor:

Ja absolut, när lillbebi var nyfödd så somnade han på ungefär 3 sekunder då han hamnade i sjalen.

Nej, så har det inte blivit för mina barn iallafall. Båda två har trivts med att åka både vagn och sjal.

Med Sinon kändes det säkert från första stund. Jag tränade på att knyta när jag var gravid så att jag skulle kunna det utantill när lillbebi kom. Läste på här på forumet om knytningar också och förstod att jag ska dra åt hårt och sådana där saker. Sen är Sinon så himla lätt att knyta så det nästan inte går att misslyckas. Visst kan knytningen bli för lös och inte avlasta lika bra men ingen risk för att barnet ska åka ur så länge du stoppar i barnet rätt.

Att ha två händer fria och en trygg liten bebi tätt intill mig. :loving:
Användarens profilbild
Av jag71
Oja!

Skrutt skrek som en galning i vagnen så vagn var liksom inget alternativ. När små snuttorna kom så var det inga problem med vagn. Små snuttorna har ju både fått åka vagn och blivit burna. Det märks på dem att dem föredrar sjal framför vagn men vem skulle inte göra det? Man sitter så man ser man kan busa med mamma och folk runt omkringen ser mig! :lol:

DEt kändes säker redan från början. Kors mellan benen, det går liksom inte att tappa eller trilla ut. Knyt lite lagom hårt (med trikå lite hårdare än man tror)

Oj, när jag började bära Skrutt så var det att han var nöjd, han sov mer än 20 minuter i sträck. När små snuttorna kom och jag blev sjuk så var det att Skrutt kröp upp i min sägn med sjalen och så låg vi där och bara tyckte om varandra. När jag sen började kunna ta hand om mina små töser mer själv så var det ett sätt för mig att komma dem nära, lära känna dem igen. Idag så är det nog att det är så mysigt, jag kan laga mat fastän någon av dem tre minsta är sur och grinig (upp på ryggen och surigheten försvinner), övertrött Skrutt somnar snabbare i sjalen och det är så mysigt att ha dem nära.
Användarens profilbild
Av jag71
glis skrev: Jag upplever att han blir glad av att se sjalen när han är rastlös och trött, men det kanske är önsketänkande.
Det är nog inte önsketänkande! När jag haft sjal till Skrutt i tre-fyra dagar så skrattade han när han såg den. Jag var så hemsk så jag gömde sjalen bakom ryggen, visade upp den och så gömde jag den igen bara för att testa om jag sett fel eller inte (och jag hade inte sett fel!)
Användarens profilbild
Av camsch
Svarar lite jag med då :)

Ja, absolut! Jag växlar mycket mellan babysitter, babygym och sjal hemma, och vagn och sjal ute. För trots allt så är det ju så att det ibland är lättare att göra saker utan barn på magen :)
Men det är nästan kul att se, för jag stoppar henne i sjalen när hon börjar visa missnöje och när hon är på plats så får hon alltid ett speciellt leende, som att "JA, mamma fattade vad jag ville!".

Nej, vagn går alldeles utmärkt också för min tjeja. Jag växlar som sagt mycket, beroende på vad vi ska göra. Hon gillar både och.

Jag hade aldrig sett någon bära bebis på riktigt när jag själv använde den på riktigt första gångerna. Men jag övade rätt mycket med stora dotterns dockor och nallar innan, och kände mig inte alls osäker på knytningen. Jag hade trikåsjal först, och när man provat ett par gånger med dockan så inser man att det är ju tyg mellan benen, så den KAN inte åka ur i första taget, om man inte knyter megalöst (och knappt ens då egentligen...)

SMIDIGHETEN! Att kunna ta mig fram överallt utan att ha en vagn som också ska fram, kunna gå ut i skogen varsomhelst exempelvis. Även superbra på mässor, marknader och på stan. Att kunna bära när lillan blir rastlös i vagnen, för hon blir i princip alltid nöjd när hon åker på magen och ser lite mer nu. Att kunna fortsätta det jag håller på med hemma, fast med henne på magen och båda är nöjda.

Jag kan ärligt säga att det är en helt ny värld som öppnat sig de senaste 4 månaderna! Helt fantastiskt!
För BÄR sina barn, det gör man mer än man tror (vare sig man har det som "filosofi" eller inte) och då kan man likagärna använda hjälpmedel som gör det lätt och bekvämt att bära barnet.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
jag71 skrev:
glis skrev: Jag upplever att han blir glad av att se sjalen när han är rastlös och trött, men det kanske är önsketänkande.
Det är nog inte önsketänkande! När jag haft sjal till Skrutt i tre-fyra dagar så skrattade han när han såg den. Jag var så hemsk så jag gömde sjalen bakom ryggen, visade upp den och så gömde jag den igen bara för att testa om jag sett fel eller inte (och jag hade inte sett fel!)
Jodå, här blir det också glada miner när sjalen eller selen åker fram. :)

Dante älskar sjal och sele. Att bli buren gör honom trygg när det är rörigt runt omkring och är ett av de enklaste sätten att få honom att somna.
Han åker dock lika gärna vagn och sover gott där med.
Knytningen kändes väl lite trevande de allra första gångerna, men det har aldrig känts osäkert för barnets del (i alla fall inte på magen, på ryggen är lite läskigare men jag börjar få in tekniken där med). Som flera har skrivit, om man inte gör något kapitalt fel när man sätter i barnet är det i princip omöjligt för det att ramla ur.
Och den största fördelen är att det är mysigt, praktiskt och smidigt. Jo, och snyggt! :D
Av Smilla76
Hej allihopa! Det låter verkligen underbart med sjal, var jag inte övertygad innan så är jag det definitivt nu!!!!!!!!!! :D

Tack för alla svar!!

Kram Smilla
Användarens profilbild
Av emelie
Hej! :hello: Välkommen till sjalbarn.

Ja, inget har kunnat lugna Oliver som att få vara i sjalen.

Det har aldrig varit ngt problem här, snarare använde jag mindre o mindre vagn ju äldre han blev eftersom det var så mkt smidigare med sjal.

Man märker direkt om knytningen är instabil, tycker jag. o då kan man justera. Jag var helt grön på det här med sjalar när jag använde mobyn första gången, jag hade inte ens sjalbarn till hjälp. :lol: Men det gick fort att få in snitsen.
Tänk på att trikåsjal ska dras åt hårt, hårdare än man tror. :wink:

Närheten, mysfaktorn, smidigheten.

Hoppas någon orkar svara på dessa nybörjarfrågor
Självklart.
:D

Kommer säkert komma med fler frågor så småningom...
Ös på bara. 8)
Lycka till med sjalen och bebisen :heart: sen.
Senast redigerad av emelie den mån feb 25, 2008 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av emelie
jag71 skrev:
När Oliver var tre månader sprack hela ansiktet upp i världens leende när han såg att jag knöt på mig sjalen o så fortsatte det.
(Nu är han inte i en vägra-sjalas-period men det är väl bara en fas som går över, va? :? )
Av surftrollet
Välkommen hit! :hello: Hoppas du ska trivas med oss och med bärandet. :)

O ja!

Vet ej. Jag har inte använt vagn så mycket, skänkte faktiskt bort den efter 5 månader för att den bara stod och samlade damm och skräp. :roll: Nu har vi en annan vagn och enligt min man funkar det jättebra att använda den. ;)

Jag har aldrig varit orolig för att han ska ramla ur. Däremot var jag orolig för hur det skulle fungera i början. Tänk om han börjar skrika? Tänk om han inte trivs och vill åka vagn istället när vi är på stan, långt hemmifrån? Fast allt sånt där tillskriver jag nu osäkerheten i att vara ny som förälder.

Visst är det praktiskt, ingen tvekan om det. Det är jätteskönt att ha båda händerna fria, att ta sig fram överallt, att kunna packa lätt och bara gå iväg osv. Det är därför jag började med sjal, för efter mitt snitt skulle jag annars inte kunnat ta mig ut på egen hand. Men den största fördelen som jag ser det är närheten och de band det skapar. Jag behövde hjälp med att knyta an till mitt barn och bärandet gav den hjälpen. Jag hade kunnat lägga ifrån mig mitt barn i en vagn och kanske fortsätta tycka att barn är jobbiga saker som förstör och försvårar mitt liv. Men jag kunde inte låta bli att älska den lilla varelsen som sov på min mage, och eftersom det var så praktiskt med bärredskap så försvårades inte mitt liv, bara förändrades och förgylldes. :heart: Så viktig var faktiskt vår första sjal för mig.
camsch skrev:För BÄR sina barn, det gör man mer än man tror (vare sig man har det som "filosofi" eller inte) och då kan man likagärna använda hjälpmedel som gör det lätt och bekvämt att bära barnet.
:iagree:

Nu ska jag gå och väcka min man som jag tror har blivit nattat av sonen. ;)
Användarens profilbild
Av Ingrid
Kan inte annat än bara instämma i alla positiva saker som har sagts om sjal här!

En sak, som jag ofta kommer lite i skymundan, är att förutom att det känns som att barnet mår så bra av att bli buret i sjal, så tycker jag att jag som förälder också mår så väldigt bra av att få bära i sjal. Det är inte alltid så lätt att vara förälder, särskilt inte första gången. Det var otroligt stressigt tyckte jag, även om det var fantastiskt. Men att bära mitt lilla barn så där nära mig, gjorde att även jag lugnade ner mig och stressade av. Inte alls bara för att jag fick händerna fria, utan det var en påtaglig förändring i graden av stresshormoner hos mig, kände jag, som helt enkelt hade med närheten till barnet att göra. Och jag tror att även det påverkar barnet positivt. Det blir en god cirkel helt enkelt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?