Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
ja har inte åkt sån buss, har inte ens tänkt på det..
va gör man då :hmm:
Användarens profilbild
Av bani
Barnen räääknas ju inte. :roll:
Av Emmiez
bani skrev:Barnen räääknas ju inte. :roll:
men barnen måste väl ändå sitta fast? tänk om det händer nåt med bussen, annars skadas ju barnen :?
Användarens profilbild
Av sus
Jag har åkt buss med små barn ett par gånger och då har jag haft med mig babyskyddet. Det har inte gått att spänna fast men i de bussar som jag åkta har det varit så trångt att det liksom kilat fast sig själv mellan ryggstödet på sätet det står på och sätet framför. Det är säkert itne helt optimatl i en krock, men även om det skulle lossna så skyddar ju babyskyddet rätt mycket.
Ett banr som vuxit ur babyskyddet och kan sittta själ går ju att spänna fast med bältet i bussen (även om det inte heller är optimalt för ett litet bar att åka framåtvänt...
Användarens profilbild
Av jordbarn
Jag har åkt buss och haft Casper i sjalen! Men jag har många gånger tänkt på vad som skulle kunna hända om bussen krockar eller liknande, brrr... :( Känns ju lite osäkert.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag åkte buss med Linus till Stockholm när han var några månader, det tog 10 timmar...fast jag hade inget bälte, han låg mest och sov på sätet på en kudde... :oops:
Användarens profilbild
Av verre
jag ska skicka ett mail till västtrafik och fråga..
Användarens profilbild
Av verre
skrev så här:

Jag vet ju att det är lag på att använda bälte i bussen. Jättebra!

Jag åker buss ganska ofta, med mig på mina resor har jag min son 1år gammal.
Adrian är 78cm, han sitter stadigt. Jag har aldrig eller väldigt sällan vagn med till Adrian när vi åker buss, för jag bär honnom i sjal.

Jag undrar nu
ska Adrian sitta på eget säte med bälte? (jag tror inte det går)
Ska jag sitta på ett "frammåt" säte med bälte på mig och Adrian i sjalen? (är det säkert för hans rygg?)
Ska jag sitta på ett "bakåt" säte med bälte på mig och Adrian i sjalen?
Eller hur ska vi åka?

Vi åker oftast Grön express eller röd express, det händer att vi åker spårvagn i Göteborg och det händer att vi åker lokal bussar i Göteborg...

Om jag inte har bälte på mig och Adrian sitter i sjal, får jag böter då?
Om jag sitter med bälte och har Adrian "löst" får jag böter då?
Om jag sitter med bälte och Adrian i sjal och det händer en olycka är det inte stor risk att Adrian skadas av bältet då?

/veronika
Användarens profilbild
Av thanisa
Det finns bälten på några av stadsbussarna i Lund. Jag väljer dock den plats jag anser säkrast vilket är att åka bakåtvänt. De bakåtvända platserna har inte bälte på stadsbussarna men jag tror det är bättre att ryggstödet tar kraften än att man åker framåt än då. Har man barnet sittandes på mage så är det ju perfekt att åka bakåtvänt för då åker ju barnet in i dig och inte du på barnet om det skulle hända något.

Någon regionbuss har vi inte åkt men där tror jag det är värre med att hitta bakåtvända platser men är det en längre sträcka så tar ajg av mig barnet och försöker använda bälte.
Användarens profilbild
Av verre
thanisa skrev:Det finns bälten på några av stadsbussarna i Lund. Jag väljer dock den plats jag anser säkrast vilket är att åka bakåtvänt. De bakåtvända platserna har inte bälte på stadsbussarna men jag tror det är bättre att ryggstödet tar kraften än att man åker framåt än då. Har man barnet sittandes på mage så är det ju perfekt att åka bakåtvänt för då åker ju barnet in i dig och inte du på barnet om det skulle hända något.

Någon regionbuss har vi inte åkt men där tror jag det är värre med att hitta bakåtvända platser men är det en längre sträcka så tar ajg av mig barnet och försöker använda bälte.
jo så sitter jag om jag kan..
Användarens profilbild
Av Elin G
Emmiez skrev:
men barnen måste väl ändå sitta fast? tänk om det händer nåt med bussen, annars skadas ju barnen :?
Fast små barn är nog undantagna från lagen (tror jag). Ska bli intressant att se vad västtrafik svarar.
Användarens profilbild
Av Panakeia
bälteslagen på buss gäller från tre år.

innan dess räknar de väl med att barnen är fastvuxna i sina vagnar. :wink:

undantagna från bälteslagen på buss är också stadstrafik. Här e dock lägen lite luddig - vad e stad och vad är landsbygd? när går gränsen liksom?

låååååååångt repotage på radion härromsisstens när jag åkte bil - har därför detta i färskt minne!
Användarens profilbild
Av sus
Panakeia skrev:bälteslagen på buss gäller från tre år.

innan dess räknar de väl med att barnen är fastvuxna i sina vagnar. :wink:
Men det är ju inte alla bussar som har barnvagnsplats. Dom bussar där baren verkligne behöver sitta fast är väl långfärdsbussar som kör långt och i hög fart. Vad gör man då?
Av Emmiez
Elin G skrev:
Emmiez skrev:
Fast små barn är nog undantagna från lagen (tror jag). Ska bli intressant att se vad västtrafik svarar.
jo det kan vara så, men då e min spontana tanke, har du bälte enbart för lagens skull?

jag har bälte för säkerhetens skull, då spelar det ingen roll om mitt barn "får" åka utan bälte för lagens skull, ja vill inte riskera mitt barns liv om det skulle hända något juh :(
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?