Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jediylva
Hej, helt ny på detta forum och helt nybörjare på sjalområdet. Har aldrig provat att bära i sjal, men är helt övertygad om sjalens förträfflighet redan nu :).
Väntar på knodd nr 1 som ska komma i januari och har börjat kolla in andrahandsmarknaden för sjalar. Men vad ska man skaffa??
Jag är ganska smal och lång (180), med lång rygg, och får "alltid" ont i nacke och axlar av att bära vanliga ryggsäckar (stora som små). Min sambo är lite kortare än jag och brukar aldrig få ont av bära.

Vad rekommenderar ni som är experter??
Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av CosyTess
Trikåsjal helt klart!!!

Finns massor att välja mellan, men det bästa är att alla är lika långa, kan skilja lite men det är marginellt.

Kolla i foto-galleriet här på sjalbarn under Trikåsjalar, där kan du se både bilder och namn på olika trikåsjalar!

Lycka till med bebisen!
Användarens profilbild
Av jediylva
Tack för svaren!
Låter som det får bli en trikåsjal till att börja med då.
Tror ni att det är lika lätt/svårt att lära sig knyta alla olika typer av trikåsjalar?
Användarens profilbild
Av jediylva
Och en till fråga:
Går det bra att amma i trikåsjalarna?
Användarens profilbild
Av Elinea
jediylva skrev:Tack för svaren!
Låter som det får bli en trikåsjal till att börja med då.
Tror ni att det är lika lätt/svårt att lära sig knyta alla olika typer av trikåsjalar?
Det är nog ungefär lika lätt med alla olika. Lite svårare att få till de med panel om man ska få panelen att sitta mitt på, men de är ju väldigt snygga vissa av panelsjalarna. Jag älskar mina Marimekkosjalar. Man kan amma i trikåsjal men jag har aldrig lyckats få till det bra, tycker ringsjal funkar bättre för amning fast jag ammar iofs nästan aldrig i sjal över huvud taget. Fast om du lätt får ont i ryggen och nacken är nog ringsjal ingen bra idé för dig.
Användarens profilbild
Av diddeldi
jediylva skrev:Och en till fråga:
Går det bra att amma i trikåsjalarna?
jag tycker det går bra och gör det ofta :D . lättast är det i en bredare tycker jag, som bali baby stretch till exempel. i en sino är det svårt för den är så smal.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Hej!
Jag har samma problem med ryggen som du. Och av den anledningen tycker jag att du ska fundera på en vävd lång bärsjal, då den ger bättre avlastning än en trikåsjal. Det är också enklare att amma i en vävd bärsjal tycker jag, då den sitter lite stadigare och fastare. Då är det amning samtidigt som man går eller står, som jag tänker på. Men visst går det att amma i en trikåsjal också. Vill man amma samtidigt som man sitter är en ringsjal enklast tycker jag, men det är inte att rekommendera som enda bärsjal i början om du har problem med ryggen.

Det bästa är väl om du kan komma iväg någonstans på en sjalträff eller till någon som säljer sjalar och prova, så du får känna själv hur det känns. :)
Användarens profilbild
Av jediylva
Ingrid skrev:Hej!
Jag har samma problem med ryggen som du. Och av den anledningen tycker jag att du ska fundera på en vävd lång bärsjal, då den ger bättre avlastning än en trikåsjal. Det är också enklare att amma i en vävd bärsjal tycker jag, då den sitter lite stadigare och fastare. Då är det amning samtidigt som man går eller står, som jag tänker på. Men visst går det att amma i en trikåsjal också. Vill man amma samtidigt som man sitter är en ringsjal enklast tycker jag, men det är inte att rekommendera som enda bärsjal i början om du har problem med ryggen.
Hmm. Det låter som jag måste skaffa två sjalar helt enkelt! Trikåsjal verkar ju absolut enklast för nybörjare som jag, men vävd stadigare och bättre för oss med ryggont... Jag har två begangnade trikåsjalar på G, får kanske börja leta efter en vävd också. Någon sa att det var bra att börja öva knutar innan man fått barnet, så nu vet jag vad jag ska ägna tiden åt innan den lilla vill ploppa ut :). Kan kanske stoppa i ett gosedjur och lite hantlar i sjalen :).
Användarens profilbild
Av Scharlott
jediylva skrev:Hej, helt ny på detta forum och helt nybörjare på sjalområdet. Har aldrig provat att bära i sjal, men är helt övertygad om sjalens förträfflighet redan nu :).
Väntar på knodd nr 1 som ska komma i januari och har börjat kolla in andrahandsmarknaden för sjalar. Men vad ska man skaffa??
Jag är ganska smal och lång (180), med lång rygg, och får "alltid" ont i nacke och axlar av att bära vanliga ryggsäckar (stora som små). Min sambo är lite kortare än jag och brukar aldrig få ont av bära.

Vad rekommenderar ni som är experter??
Tack på förhand!
En trikåsjal är himla mysig att bära sin nyfödda bebis i :heart:

Samtidigt med tanke på att du skriver att du har probem med rygg-nacke-axlar, skulle jag i första hand vilja tipsa dig om att kolla efter en vävd bärsjal. Har du möjlighet att gå på sjalträff eller besöka någon som säljer bärsjalar och titta på lite olika vävda sjalar (och trikåsjalar samtidigt kanske). Så kan du sedan välja att köpa den bärsjal som du tycker passar allra bäst just för er 8)

Lycka till!
Användarens profilbild
Av ernamalin
Trikå är vääääldans mysigt :loving:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?