Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Vårsol
Jag undrar om flera har flugit med bärsjal och vad flygpersonalen säger då. SAS säger att barnet måste ha ansiktet framåt, vlket var ganska irriterande då guldklimpen precis somnat mage mot mage.

De påstår att det vid en ev krasch är jättestor skillnad i säkerhet om barnet hålls/bärs framåtvänt jmf med bakåtvänt. Vet någon av er om det verkligen stämmer? I bilbarnstol är det ju tvärtom, att bakåtvänt är säkrast?

Annars verkar det vara helt OK för SAS med en sjalknytning där ansiktet vänder framåt, istället för det där löjliga extrasäkerhetsbältet som man annars får när man åker med barn under 2 år.
Användarens profilbild
Av CosyTess
Det stämmer tyvärr!

Anledningen är att barnet sitter i ditt knä så vid en ev. inbromsning eller kollision så åker Du framåt i en kolossal fart och kraft och har du då barnet vänt mot dig (ansikte mot ansikte) riskerar du att med din tyngd knäcka både rygg och nacke på det lilla livet!!!

Ha i åtanke den nödlandnings position som rekommenderas på flyplan, du kan INTE inta den positionen med ett barn vänt mot dig, däremot kan du göra det någolunda om du har barnet vänt ifrån dig!
(barn är inte böjbara bakåt!!)
Användarens profilbild
Av Veronikak
Men ett barn vänt framåt i knät tar ju rätt stor plats, om man nu ska kura ihop sig vid nödlandning. Borde det inte gå lika bra att ha barnet lite snett i knät, i amningsställning fast lite framåtvänd snarare än bakåtvänd? Så kan man kura ihop sig över kroppen/benen och inte mosa huvudet? Och så kan man amma om det inte blir någon krasch,dvs de flesta gångerna - allvarligt, det kan väl inte vara det minsta säkert med ett barn i knät på det där viset oavsett om det sitter bakåt eller framåt? Jag trodde de tillät det bara för att det är så extremt sällan de kraschar, inte för att det var ett säkert sätt att sitta när man kraschar.
Användarens profilbild
Av thanisa
Hade de tänkt på säkerhet vid krach så hade alla suttit bakåtvända i flygplanen. Flygvärdinnorna som sitter bakåtvänt har de säkraste platserna på planet. Förstår inte varför man sitter framåt överhuvudtaget i bussar och flyg.
Användarens profilbild
Av Diesel
thanisa skrev:Förstår inte varför man sitter framåt överhuvudtaget i bussar och flyg.
.....kanske för att man blir så fruktansvärt åksjuk annars :hmm: - jag skulle aldrig kunna åka buss/tåg om jag var tvungen att åka baklänges. :blahblah:
Av belinda
thanisa skrev:Hade de tänkt på säkerhet vid krach så hade alla suttit bakåtvända i flygplanen. Flygvärdinnorna som sitter bakåtvänt har de säkraste platserna på planet. Förstår inte varför man sitter framåt överhuvudtaget i bussar och flyg.
sant förvisso. fast, att skulle det inte bli jobbigt att åka uppåt bakåt vid start :roll:
Användarens profilbild
Av CosyTess
Veronikak skrev:Men ett barn vänt framåt i knät tar ju rätt stor plats, om man nu ska kura ihop sig vid nödlandning. Borde det inte gå lika bra att ha barnet lite snett i knät, i amningsställning fast lite framåtvänd snarare än bakåtvänd? Så kan man kura ihop sig över kroppen/benen och inte mosa huvudet? Och så kan man amma om det inte blir någon krasch,dvs de flesta gångerna - allvarligt, det kan väl inte vara det minsta säkert med ett barn i knät på det där viset oavsett om det sitter bakåt eller framåt? Jag trodde de tillät det bara för att det är så extremt sällan de kraschar, inte för att det var ett säkert sätt att sitta när man kraschar.
Det är klart att det inte är säkert att ha ett barn i knät vid krasch!
men ALLA barn upp till två år SKA sitta i knät på vuxen!
'Jag fick förklarat detta för mig en gång när vi skulle flyga och jag hade Emmie vänd mot mig i sjalen när vi klev ombord.
Jag tyckte nog som många andra att hon borde sitta lika bra så (bakåtvänd) men det hade alltså med detta att göra att det fanns risk att jag skulle skada henne om de va tvugna att bromsa häftigt eller om det skulle bli nödlandning.

Visst kan man sätta barnet lite på tvären, det gjorde jag!
Å sen när man väl är uppe i luften så behöver dom ju inte sitta fast egentligen, men det är ju att rekommendera såklart.....

Som sagt, egentligen borde väl ALLA sitta bakåtvända, det borde ju va säkrast vid nödlanding, men kanske inte så bekvämt vi start.....
Användarens profilbild
Av Mia
belinda skrev:
thanisa skrev:Hade de tänkt på säkerhet vid krach så hade alla suttit bakåtvända i flygplanen. Flygvärdinnorna som sitter bakåtvänt har de säkraste platserna på planet. Förstår inte varför man sitter framåt överhuvudtaget i bussar och flyg.
sant förvisso. fast, att skulle det inte bli jobbigt att åka uppåt bakåt vid start :roll:
Hmmm...
Sadana saten finns val bara langst fram och sitter man langt fram i planet sa dor man nog anda. Det ar en anledning till att barnfamiljer satts langst bak, det ar sakrare.
Användarens profilbild
Av marlene
Mia skrev:
belinda skrev:
Hmmm...
Sadana saten finns val bara langst fram och sitter man langt fram i planet sa dor man nog anda. Det ar en anledning till att barnfamiljer satts langst bak, det ar sakrare.
inte har vi suttit längst bak när vi har flygit med barn, visst vi har inte suttit längst fram men nånstans i mitten har vi suttit
Användarens profilbild
Av Mia
marlene skrev:inte har vi suttit längst bak när vi har flygit med barn, visst vi har inte suttit längst fram men nånstans i mitten har vi suttit
Jassa??!!
Jag brukar fa be valdigt snallt (las tjata valdigt bestamt) att slippa sitta langst bak men oftast skyller de pa att det inte finns extra syrgas osv i mitten och dar fram... :roll: Jag gillar inte att sitta bak i motordanet, jag far huvudvark och barnen kan inte se ut... :(
Användarens profilbild
Av Mia
Appropa ursprungsfragan.

Det finns andra anledningar ocksa och det ar bla att det ska vara latt att ta barnet, alltsa latt for nagon att hjalpa dig vid kris. Det ska vara latt att satta pa en syrgasmask och flytvast...
Användarens profilbild
Av kajsisen
ja detta var ju inte så kul att höra pga min tjej och jag ska flyga i februari och hadde hoppats att hon kunde få sova sig igenom starten pga att jag är livrädd för att flyga så jag ville itne hon skulle behöva se mig just då utan vara sovande .. men får väll hoppas hon kan sova sittandes frammåt i mitt knä
Användarens profilbild
Av zandrama
kajsisen skrev:ja detta var ju inte så kul att höra pga min tjej och jag ska flyga i februari och hadde hoppats att hon kunde få sova sig igenom starten pga att jag är livrädd för att flyga så jag ville itne hon skulle behöva se mig just då utan vara sovande .. men får väll hoppas hon kan sova sittandes frammåt i mitt knä
Kan du inte göra en "babybjörn"-knytning då? Så du har henne sittande framåt i sjalen? Bara just den gången. Hoppas det går bra för er i alla fall!
Användarens profilbild
Av Alven
Jag diskuterade saken med en flygvärdinna (på ÖF) för lite sen, och hon höll med mig om att barnet, särskillt ett mycket litet barn, sitter säkrare i sjal än i säkerhetsbälte. Men om något händer och mamman dör eller är medvetslös och de måste få ut barnet snabbt kan de hålla på att fippla med en sjal eller sele som de inte har någon anong om hur den funkar. De vet hur man koplar loss spännet på säkerhetsbältet snabbt, krångligare får det inte vara. det argumentet bet på mig.

SAS kabinpersonal brukar säga att barnet ska vara vänt framåt, men det skiter jag i rent ut sagt om de blir snuttiga. Amning gör det också lättare födem att tryckutjämna. Flygvärdinnan jag pratade med jobbar på ett annat bolag och hon sa att man bör amma dem, det är helt OK bara de sitter fast i bältet.
Av Vårsol
Rolig med all respons!

Jag måste säga att jag fortfarande inte riktigt kan tro på att det skulle vara säkerhetsmässigt så överlägset för barnet att ha ansiktet framåt.

Alven: Räddningstjänsten brukar ha sax, tång och dylikt för att klippa upp det som behöver komma loss?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?