Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mejamy
Nu har jag ju sett dessa fina sjalflätor flera ggr och blivit mer och mer nyfiken!

Hur gör man? Och varför vill man fläta sjalar?

Snälla, stilla min nyfikenhet! :D
Användarens profilbild
Av Gullan
Det är ett sätt att göra motsträviga sjalar lite mjukare :)

Kommer du ihåg fingervirkningen från skolan? Precis så gör du!
Dvs gör en ögla, dra upp en ögla genom den öglan, och fortsätt göra öglor tills det inte går längre... dra igenom det sista tyget och du är färdig :)
Användarens profilbild
Av asa
Jag älskar att fläta mina sjalar. De ser så fina ut när de hänger alldeles "lockiga" över dörren :D
Användarens profilbild
Av mejamy
Gullan skrev:Det är ett sätt att göra motsträviga sjalar lite mjukare :)

Dvs gör en ögla, dra upp en ögla genom den öglan, och fortsätt göra öglor tills det inte går längre... dra igenom det sista tyget och du är färdig :)
Kommer ju ihåg att man gjorde sånt där, men inte hur... :roll: Hur gör man öglan på sjalen liksom? Det finns inte nån som skulle orka lägga ut lite informativa bilder möjligtvis? :mitvit:
Användarens profilbild
Av Gullan
Oj, jag har för mig att det finns en detaljerad beskrivning, med bilder, på www.tettinntil.no men orkar inte leta upp den just nu... Men om du gör en ögleknut så har du början...
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
mejamy skrev:
Gullan skrev:Det är ett sätt att göra motsträviga sjalar lite mjukare :)

Kommer ju ihåg att man gjorde sånt där, men inte hur... :roll: Hur gör man öglan på sjalen liksom? Det finns inte nån som skulle orka lägga ut lite informativa bilder möjligtvis? :mitvit:
Du hade väl virkat en klänning rätt nyligen? (Eller minns jag fel?) Låtsas helt enkelt att sjalen är garnet du ska virka med och gör en sån ögla och "virka" sen med handen istället för en virknål.
Användarens profilbild
Av Alven
Jag vet att jag har sett en snutt på Youtube som visar hur man gör, men hittar inte just nu! :evil: Nån som har länk?
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag flätar mina sjalar för att jag tycker de blir mer lätthanterliga. När de inte används så hänger de flätafe på sina krokar.

Bild

Sen är det lätt att ta med några flätor när man ska iväg.
Användarens profilbild
Av verre
jag flätar också för att de tar mindre plats då..

jag ska försöka förklara hur jag gör mina..

leta upp mitten på sjalen håll den med en hand just på mitten låt ändarna hänga ner, vrid sjalen ett halvt varv stick in den andra handen i öglan som blev och fånga upp ena änden och dra den lite genom hålet så det blir en ögla, ta nu den första handen och stick in den i den nya öglan och fånga upp den andra änden så gör du så om och om och om igen så tillslut ser den ut så här..

hittar bara denna bilden nu men tror att jag ska ha en på storken också..

Bild

jag kan försöka ta kort imorgon på hur jag gör..
Användarens profilbild
Av verre
thanisa skrev:Jag flätar mina sjalar för att jag tycker de blir mer lätthanterliga. När de inte används så hänger de flätafe på sina krokar.

Bild

fast mina blir runda, dina ser "platta" ut... konstigt..
Användarens profilbild
Av thanisa
verre skrev:
thanisa skrev:Jag flätar mina sjalar för att jag tycker de blir mer lätthanterliga. När de inte används så hänger de flätafe på sina krokar.

Bild

fast mina blir runda, dina ser "platta" ut... konstigt..
Jag gör enkla luftmaskor på en rad, känner igen det du gör av din beskrivning och försöker komma på vad det heter.
Användarens profilbild
Av P
Även jag flätar. Jag kan visa dej om du vill annars så brukar jag göra såhär: Ta mitten av sjalen och lägg den över handleden, ta tag i sjalen med handen och dra över det tyg som är på handleden, stick in handen i öglan och upprepa tills det inte finns tyg kvar 8)

Så gör jag vet inte om det är rätt eller fel men det funkar :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?