Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av snotan
Jag bar min lilla tjej i trikåsjal till hon var ca 5 månader och då köpte vi en ergo som jag stormtrivs med. Jag tycker det är lätt att få bak henne på ryggen och så avlastar selen så bra på grund av avbärarbältet. :vågen:

Jag trodde jag skulle lära mig knyta vävda sjalar på ryggen men har varit så nöjd med ergon. :?

Nu vill jag fråga er erfarna sjalare: Vad är fördelen med vävd sjal :?:

Avlastar en vävd sjal bra?
Tynger det inte mer på axlarna än en sele av typ ergo?
Ni som använder både och - vad använder ni mest?
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag kan redan nu med en sjukilosbebis utan vidare hävda att det finns inget som slår en kraftigare vävd långsjal när det gäller avlastning.

När jag bär i Ergon på magen får jag lite ont efter en (ganska lång) stund. Med en långsjal i omslutet kryss kan jag bära länge, länge utan ont (kan dock få lite träningsvärk i ryggen dagen därpå, gissningsvis pga att jag inte bär länge varje dag).

Jag tycker vikten fördelas ganska jämt över hela överkroppen med en sjal. Tynger det på axlarna är förmodligen tyget inte ordentligt utbrett över axlar och rygg.

Just nu använder jag mest sjal, men förmodligen kommer Ergon komma mer till användning när bebis blir större och åker mer på ryggen. Maken använder helst Ergon, dock.
Användarens profilbild
Av Isanna
Ergon är klockren vid ryggbärning anser jag. Men en sjal är betydligt mysigare och definitivt snyggare! Jag varierar, ibland sjal ibland sele. Nu När Isa är så pass stor och hoppar upp och ner hela tiden är selen jättebra. Men annars gillar jag sjalen eftersom den är så snygg och mysig! En kombo av båda med andra ord.
Användarens profilbild
Av melon
Sjalen slår selen på de flesta punkter tycker jag, mysigare och bättre avlastning bl.a. Sele tycker jag blir mycket klumpigare, speciellt om man ska ha ytterkläder på sig också. Däremot är den super att bära med på ryggen med om man inte knyter så bra, eller när barnet vill upp och ner ofta. Och sen är den toppen när man ska in och ut i bil, inga sjaländar i vattenpölar! :tumsup:
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
ja alltså i avlasningssynpunk är ju sjal bäst på alla sätt och vis. jag bär en del i ergon, men tycker inte alls den är lika skön (bär bara på ryggen, både med sjal o sele). och nu när både jag och lillan behöver ytterkläder tycker jag att ergon är helt hopplös, det är mycket bökigare att få dit henne i selen en sjalen.
men man behöver nog både och, som andra sagt så går det ju liet fortare med sele och så berhöver man inte smutsa ner sjalen om det är slaskigt...
men sjal rules :D
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag tycker inte att selen (jag har en patapum) är skön på ryggen. Jag får tyngden på fel ställe på något sätt. Men i ryggsäck bär jag gärna min 2½-åring till och från dagis. (Jag tycker bättre om ryggsäck än omslutet på ryggen. Jag tror att det är att tyngden kommer för lågt både i omslutet och när jag bär i sele.)
Av Sia
Isanna skrev:Ergon är klockren vid ryggbärning anser jag. Men en sjal är betydligt mysigare och definitivt snyggare! Jag varierar, ibland sjal ibland sele. Nu När Isa är så pass stor och hoppar upp och ner hela tiden är selen jättebra. Men annars gillar jag sjalen eftersom den är så snygg och mysig! En kombo av båda med andra ord.

:iagree:
Användarens profilbild
Av emelie
Jag använder mest Ergon nu för tiden för det går fortast, men sjalarna är oslagbara när man väl får till knytet.

och när man har sjukt o febrigt barn hemma, då finns inget mer praktiskt än en gosig o skön vävd långsjal, knuten i omslutetX på magen där sjuklingen kan snusa. Ergon är inte samma lika där.
Användarens profilbild
Av annemi
Sjal är mysigare och bekvämare, sele går snabbare.
Användarens profilbild
Av lingonben
Hej! :hello:
Ergon är ju toppen för att den inte hänger ned i backen på parkeringar och dyl... och det är rel enkelt... och så har mormor lärt sig använda den! :vågen:
Men sjalen använder jag mest för när jag knyter ryggsäck så hamnar K högre upp och då ser hon över mina axlar och hon gillar utsikten! :D
Och jag tycker nog faktiskt att sjalen är bekvämare än ergon oxå... Så jag röstar för att du ska ge långsjal ett försök till! :wink:
Användarens profilbild
Av snotan
JAG SKA NOG HA EN LÅNGSJAL ÄNDÅ :!: .... roligt att höra att ni tycker att den avlastar så bra ... :)

Efi skrev: Så jag röstar för att du ska ge långsjal ett försök till! :wink:
Jag ska nog göra det ... Perfekt att jag ska min första sjalträff idag :vågen:
Efi skrev: och så har mormor lärt sig använda den! :vågen:
Perfekt, vad roligt!
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag tycker att ergon avlastar mycket bättre. Visst är det mysare med sjal men jag älskar min ergo, Linus är snart 3 och jag bär honom dagligen. Kan bära mkt längre med ergon än med sjal och ändå tycker jag att jag är rätt "bra" på att knyta :roll:
Användarens profilbild
Av snotan
Jennelii skrev:Jag tycker att ergon avlastar mycket bättre.
just att tyngden i princip bara hänger på höfterna gillar jag verkligen med ergon :) men mysfaktorn är ju förstås också viktigt :D
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag tror det har att göra med hur man är byggd. För mig så måste jag ha barnet högt upp på ryggen annars gör det snabbt för ont i svanken. Ryggsäck är på ett sätt bäst men en hög omslutet går bra. Många som knyter omslutet har på ett sådant sätt som inte alls passar mig. Tror att det har med ens egna kroppsform och då det med selarna gör att tyngden kommer låångt ner så är det inte ett alternativ för min del för ryggbärning. I sjalen klarar jag utan problem att bära den tid det behövs. Med det menar jag att bära en hel dag är inga problem, men nuförtiden godtar inte mina barn det att bli burna sålänge. Så då blir det ju naturliga pauser.
Användarens profilbild
Av annalys
thanisa skrev:Jag tror det har att göra med hur man är byggd.
:iagree: Det är till stor del en smaksak.

Jag gjorde nog lite som du. Började med trikå (fast ingen "riktig", utan en Tricotti). När David var 5 månader funkade det inte så bra, då köpte jag en Patapum som var bra. Efter ett antal sjalträffar blev jag väldigt sugen på att prova långsjal, och fick låna en (tack Lingling!).

Min slutsats blev:
- Med Babybjörn hänger man bebisen på axlarna
- Med Patapum eller liknande sele sätter man tyngden på höfterna
- Med långsjal surrar man bebisen runt bröstet (ja tyngden alltså).
Dock bar jag inte på ryggen då, utan långt senare.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?