Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Tiaramoll
Ni som har fler barn, hur bär ni? Med vilket redskap?
Bär ni ena barnet, äldsta eller minsta, och har enkelvagn?
Är tvilling vagn nödvändigt?

Går det att bära tex den minsta på magen och den äldre på ryggen? Om det går, hur gör ni (knytningar mm)? Vilka bärredskap använder ni?

Har det hänt att ni burit minstingen och den äldre blivit svartsjuk? Jag menar så att den äldre tex vill åka sjal mer är förut för att den lilla gör det?
Användarens profilbild
Av Annika80
Jag har ju 3 barn, men de äldsta är så stora så de går själva, så det "problemet" har inte jag haft.

Om jag skulle ha behov av att bära två så hade jag nog valt vagn+sjal, och då en vagn (tex sittvagn med liggläge) som både den äldre och yngre kan sitta/ligga i om man vill byta och bära det andra barnet
Användarens profilbild
Av Korp
Vår fyraåring har alltid velat bli buren mkt, det har inte blivit mer av att hon har en lillasyster som blir buren. Snarare mindre faktiskt, hon accepterar att jag inte orkar bära båda några längre sträckor.

Så lillasyster bärs i sele eller sjal, oftast av mig. Storasyster går, men blir ganska ofta buren av pappa när han är med. Han bär på axlarna eller ryggen utan sjal/sele.

Det händer att jag i krissituationer bär båda. Lilla S i sjal på magen och E på axlarna. Gärna ryggsäck på ryggen också. Som tur är bli det för obekvämt för E efter en stund så hon vill hoppa ner själv.

Men två lite mindre barn tror jag går utmärkt att bära samtidigt. Eller alternera i en vagn. :)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Vi kör med Brio Sitty med storasyster och lillebror i trikåsjal. Stora storebror går själv sedan länge :wink:
Bära båda går, men det blir ju lite tungt... Ska jag göra det så blir det trikå på magen och sedan sele på ryggen.
Användarens profilbild
Av amöba
Vi har inte haft vagn till lillasyster, den har storasyster åkt i. Eftersom jag åkte ganska mycket buss och tåg med barnen när jag var f-ledig ville jag inte ha en stor syskonvagn att krångla omkring med. Nu, vid ett års ålder, åker lillasyster vagn ibland när storasyster är på dagis, men oftast åker hon Ergo.

Jag har burit båda barnen vid några tillfällen, korta sträckor. Då har jag haft liten i sjal på magen och stor i Ergon på ryggen.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag har varierat mellan storasyster i vävd sjal på ryggen och lillebror i liggvagn eller lillebror i sjal på magen (trikå i början men numera vävd) och storasyster i sulkyn.

Jag tycker att det ska bli kalasskönt när lillebror sitter såpass stadigt att man kan ha sittinsatsen till vår kombivagn för då behöver man ju inte längre bestämma vilket barn som ska åka vagn och vilket som ska åka sjal - för då kommer de ju kunna åka i samma vagn. Fast storasyster går iofs redan nu ganska mycket ibland (det beror väldigt mycket på dagsformen) så snart nog kanske hon inte vill åka vagn alls?

Men i alla fall, nu är lillebror strax ett halvår - och jag har inte en gång saknat en syskonvagn.

Just ja: Jag har aldrig provat på att bära båda barnen samtidigt.
Användarens profilbild
Av annalys
Vi har kört lite alla möjliga variationer. Storebror var inte mer än två år och inte så gåsugen när lillebror föddes, så en hel del syskonvagn blev det. Vi hade också en smidig enkelvagn (Bugaboo) där sittvagnen funkar även till liten bebis. Sedan tycker jag definitivt att bärsjalarna gjorde att vi kunde sälja syskonvagnen mycket tidigare än annars, vid lite drygt ett år bara.

Å andra sidan längtar jag efter att byta till liggvagnen när bebisen kommer, det händer att vi har vagn och ståbräda men jag tycker egentligen de börjar bli lite stora (2,5 och 4,5) för det. Mest att det är praktiskt att sätta lillebror i vagnen för han är lite vild ibland :wink: och då "orkar" inte storebror gå...

Så nu kommer det definitivt att bli enkelvagn eller bärsjal till bebisen, de stora får gå! Det funkar oftast så till vardags också, och när bebisen kommer kommer vi ju inte heller ha bråttom till dagis och annat. Få se om de kan börja cykla trehjuling, springcykel och kanske tvåhjuling snart.
Användarens profilbild
Av annalys
Ska säga också att vagn och bärsjal har för- och nackdelar: Vagn är praktiskt på många sätt - fast kan ju vara lite i vägen också, men om barnet trivs och sover där bra funkar det ju kanon nästan oavsett var man är. Å andra sidan trivs inte alla barn alltid i vagnen. Bärsjal är ju så mysigt, och ofta trivs ju barnet bäst med att vara så nära. Och när man burit ett tag blir man ganska stark!
Av Tiaramoll
Christian avskydde att åka vagn som bebis. Sålde liggvagnen ganska snart och hade en helt vagnfri period, super mysigt!
Min förhoppning är att det ska fungera med enkelvagn och sjal. Christian gillar att åka vagn och då vet jag vart han är :)
Mitt orosmoln är väl egentligen om han ska bli sugen på att bli mer buren när han ser att lilla syster bärs titt som tätt. Till saken hör väl också att C är extremt mammig.
Troligen kommer C att gå på dagis 15 timmar/v och dit åker vi buss. Fast vi får se, än så länge har det bara varit korta dagar/inskolning samt sjukdom. Vet inte om han kommer att bli en "dagis-kille" ännu. Håller tummarna :)
Användarens profilbild
Av Alven
Jag har två år ganska precis mellan barnen, och bar lilla I hela första året medan storebror åkte vagnen. Sedan hade jag ståbräda till storebror när jag l I i vagnen någon gång. Men nu pallar inte min rygg att gå med ståbräda mer, så jag bär lilla I 1½ år på ryggen och har köpt en brio sitty till storebror...
Användarens profilbild
Av vovvemor
Vi har 20 månader mellan våra. Storasyster har inte åkt vagn alls (enstaka gånger som plutt) men vi hittade en gammal sulky när hon var knappa året som vi haft i reserv (absolut inget liggläge). Hon är buren till 90% när hon inte gått själv.

Vi skaffade ingen ny vagn när lillebror föddes utan han bärs alltid. För någon månad sedan köpte vi en gammal fin sittvagn (som inte heller har fullt liggläge men rätt nära) som Eje legat i två gånger hittills och Daga suttit i några gånger mer.

När vi går båda föräldrarna med dem så bär vi varsitt barn, när jag är själv bär jag Eje och Daga går själv om vi inte ska ut med hundarna eller gå riktigt långt. Går vi riktigt långt får vagnen följa med, går vi ut med hundarna bär jag dem båda, jag tycker inte om att gå med hund och vagn..

När jag bär båda har jag provat att bära på lite olika sätt med lite olika kombinationer av bärverktyg - i den här tråden finns bild på de varianter jag provat. Sele både på rygg och mage är det jag kör nästan uteslutande nu. Mina barn väger ca 7,5 resp. 11,5 kg och jag bär dem dagligen samtidigt ungefär någon timme i sträck, (maken klarar längre tid än så) sedan blir det lite tungt.
Av Tiaramoll
Din dubbelbärning ser verkligen imponerande ut, Vovvemor! Starkt gjort.
Användarens profilbild
Av vovvemor
Mari skrev:Din dubbelbärning ser verkligen imponerande ut, Vovvemor! Starkt gjort.
Jag lovar, så farligt är det inte! Jag tycker att det är tyngre att bära Daga på magen än att bära dem båda, det blir liksom jämvikt. Däremot orkar jag inte gå i trappor med dem båda på mig, det är helt enkelt benmusklerna som är för klena för det. Det gör heller inte ont i ryggen eller axlarna, utan det är mest själva vikten som gör att jag inte orkar mer än någon timme. Vi får se hur länge jag fortsätter bära dem så varje dag, men än så länge har jag ju bara blivit starkare av det, så jag räknar med att det ska fungera ett tag till. :wink:
Användarens profilbild
Av Helma
För det mesta bär jag lillasyster i sjal eller sele och storasyster åker i vagn. Det har hänt att storasyster vill bli buren samtidigt och då har jag haft henne på ryggen, enklast i Mei Taien tycker jag.
Användarens profilbild
Av Groover
Vi hade dubbelvagn i början, som vi använde om vi var på längre utflykter. Maja vägrade att bli buren då och det var skönt att kunna lägga ner lillebror ibland. Nu är Maja ett år äldre, och vi använder aldrig dubbelvagnen. Nu kör vi en vanlig enkel sitt/ligg-vagn och bär det ena barnet. Jag orkar inte bära båda barnen. (De väger 13,5 kilo styck :-)) Ibland sitter båda barnen i enkelvagnen. Det fungerar också bra.

This summer is really exciting. World of Warcraft:[…]

When I saw the World of Warcraft: Mists of Pandari[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?