Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av aspen
hur ser man det?

har någon vänlig själ med en sjal av varje lust att ta närbild på vävsättet på dem så jag kan se skillnaden

eller förklara noggranntså jag fattar hur jag ska titta...

Bild
stork...såg att den var nån speciell diagonalvävning på bäranära
Bild
visst ser det vita ut som storkens vävsett och det svarta som tyget nedanför?
Bild
kristellasjalen...vanlig "trasmatte"vävning
Senast redigerad av aspen den tis sep 11, 2007 22:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Tyvärr inga bilder, dock hoppas jag detta är en förklaring som är lätt att förstå 8)

Diagonalvävda bärsjalar är vävda i kypert, som är en grundbindning i vävning och kännetecknas av en snett löpande linje över tyget. Detta uppstår eftersom bindepunkterna förflyttas ett steg åt sidan för varje inslag.
Ett typ exempel på kypert är jeans :wink:

Bärsjalar som inte är s.k. diagonalvävda är oftast vävda med tuskaft (också en grundbindning i vävning).
För att se hur tuskaft ser ut titta på en trasmatta :wink:
Användarens profilbild
Av aspen
tack :D , ska undersökas..

kanske jag lägger in bild på det tyg jag undrade över så ni smarta får berätta om jag inte kommer fram till nåt vettigt ;-)
Användarens profilbild
Av aspen
Kosmos skrev:
annelie skrev:tack :D , ska undersökas..

kanske jag lägger in bild på det tyg jag undrade över så ni smarta får berätta om jag inte kommer fram till nåt vettigt ;-)
Jag kan titta på det på torsdag om det är vävt i kypert eller inte :D
ja gärna :-)
Av Enid
Jo, du har helt rätt. Det ser ut att vara olika vävtekniker på det svarta och det vita.

Vävsättet det undre tyget är vävt i heter tuskaft, det är liksom "var annan" vävd. Dvs var annan ovan och var annan under i båda riktningarna

Vad vävsättet på den övre heter minns jag inte (och kan tyvärr inte slå upp längre efter som vi magasinerat mina materialkunskapsböcker) men det ser ut att vara vävd var tredje under på ena ledden och var annan över, var annan under på andra ledden.
Av Enid
Nuuuu förstår jag äntligen vad ni menar med diagonalvävd, tack!!

För mig har diagonal vävd varit att tyget haft trådriktningen på diagonalen nämnligen för det var vad det betydde i skolan då jag läste till skräddare ;D
Användarens profilbild
Av Scharlott
Liten vus skrev:Vad vävsättet på den övre heter minns jag inte
Den översta bilden är en Storchenwiege Anna och vävsättet korskypert 8)

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?