Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu börjar jag bli redigt trött på alla frågor, frågor om sjalar/ergonomiska selar och tygblöjor. Jag känner mig så himlar konstig och utanför när folk frågar om sånt jag tycker är helt självklart. Litegran är ju jättekul, lagom många frågor från lagom många personer men just nu känns det som att det inte är någon som känner mig utan jag är bara den där mamman som sjalar/använder tygblöjor (och syr så mycket). Senast på Öppna förskolan idag blev jag mamman folk bara pratade med för att fråga om alla våra konstiga grejer, tom personalen kom fram och frågade och kommenterade bla huvudstödet på Ergon. "Gud vad smart grej, då behöver du ju inte lägga ner honnom när han somnar." Uhm, nä, ett bärdon där man måste lufta ner barnet om det somnar verkar ju väldigt korkat tycker iaf jag men men.. De verkar aldrig ha sett något liknande vilket faktiskt förvånar mig när det är personal på en öppenförskola som jobbat där i flera år. Är det verkligen sååå annorlunda/ovanligt att sjala/bära ergonomiskt fortfarande?

Ingen går fram och frågar en mamma vad en BB Active är eller hur en engångsblöja funkar liksom.

Förlåt för att jag skriver så många negativa inlägg just nu men det är först nu jag börjat märka skillnaden på mig och andra, för tre månader sen var enda skillnaden på oss och andra att vi hade sjal men nu känns det som vi gör ALLT annorlunda (och konstigt?).
Jag tror jag börjar komma ur SB-bubblan också och får träffa "vanliga" mammor för första gången nu ;)
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Visst är "vi" lite annorlunda. Fast jag tycker att det formligen verkar explodera med folk som använder sjalar bara sedan min stora kille föddes 2004. Då träffad jag aldrig på någon, inte ens trikåsjalare..... Nu ser man ju nästan alltid ngn med sjal eller sele. (ja, inte i min lilla stad men så fort jag åker utanför den iaf)

SB-bubblan är skön, njut av den så orkar du svara på allas (ibland dumma) frågor!
Användarens profilbild
Av mejamy
Förstår att det känns jobbigt. Men det har blivit vanligare med sjal! Nyligen på öppnis t ex sa min flicka Joy: "Titta (sj)al!" till en mamma som bar i BB :lol: Jag förklarade att hon blivit buren i sjal och trodde att selen var en sjal. "Ja, jag förstod det..." sa mamman, "...jag har funderat på sjal tidigare". Blev faktiskt lite överaskad att hon hade koll! :D
Användarens profilbild
Av Måsen
Du får väl stanna i SB-bubblan ett tag till. Vi är så många så vi räcker till för veckans alla dagar om du vill och vi ställer inga frågor om självklarheter (kanske lite frågor om saker du sytt själv :wink: ). :heart:
Användarens profilbild
Av verre
ja, folk tror ofta att man sytt själv och frågar om man inte har råd med vagn...

här stirrar folk så de håller på att köra av vägen...

jag fattar inte vad som är så himmla konstigt...

(jag använder/använde tyg blöjor jag med, men jag fick hela tiden så mycket negativt från alla och även sambon (han vägrat byta tygblöja) så nu blir det vanliga engångs och tygisarna ligger och samlar damm...)

"varför ska du skämma bort honnom genom att bära"
"tror du att du lever i afrika eller??"
"vet inte du att det är 2007 och att det finns mordärna libero blöjor"

......vi är nog konstiga....
Användarens profilbild
Av zero.sara
Förstår att det kan bli jobbigt att alla frågar och ifrågasätter hela tiden.
Själv hör jag mest positiva kommentarer om att det ser så mysigt ut, men så kommer det ju stolpskott ibland :D Som när en "hipp" pappa på stora dotterns ridskola tyckte att vi var så hippa jag och lilltjejen när vi sjalade där. Hmm hur ska jag annars bära mig åt för att kunna hjälpa stora tjejen med hästen innan hon ska rida och lilltjejen inte vill ligga i vagn utanför stallet :?: Så svaret blev "Det har jag inte tänkt på men det är väldigt bekvämt både för mig och lilltjejen" (hippheten får jag väl ta på köpet då :roll: )
Av Corpset
Det jag finner jobbgit med att vara "annorlunda" är att på något sätt blir det mer personligt. Om tygblöjorna skulle läcka när amn är bland folk, så känns det som att andra tycker att det är ett bevis på hur dåligt det är med tygblöjor och att jag är dum som använder det. Om deras engångsblöjor läcker, då.. är det inget att bry sig om. De är lika bra föräldrar iaf.

Om Lo sitter i sjalen/selen och är gnällig, då är det återigen mitt fel. Att Lo skulle vara minst lika gnällig i vagnen, det är en annan sak, och då skulle det ändå inte vara "mitt fel".

Det är säkert bara inbillning, men det är så det känns. Gör man något annorlunda så måste det vara 100% perfektion, annars är det inte "godkänt".
Användarens profilbild
Av mejamy
Corpset skrev: Det är säkert bara inbillning, men det är så det känns. Gör man något annorlunda så måste det vara 100% perfektion, annars är det inte "godkänt".
Den där känslan känner jag igen! Men sen så vet jag ju inte om det verkligen är så, eller om det bara sitter i mitt eget huvud.

Angående tygisar har jag faktiskt mest fått possitiva reaktioner :). En mamma på öppnis började t ex själv med tygisar åt sin tjej efter att hon sett mig. En annan på öppnis gav mig en hel kasse vikisar helt spontant och ursäktade sig med att hon inte orkat med det, men beundrade mig som gjorde det. Och sen har även en granne börjat med tygisar pga mig. Hon hade haft funderingar på det innan, men fick tummen ur när hon såg oss sas :D Så alla "svenssons" är inte fördomsfulla iaf :). Man får focusera på de possitiva och skita i dem som bara är negativa!
Användarens profilbild
Av mimpen
*fniss*

Förlåt att jag skrattar. Men jag känner igen mig lite. Och tänk att vara en sjalmamma, att inte ge ungen sötsaker, och att dessutom ha adopterat. Då tillkommer frågorna om vad DET verkligen KOSTAR, och om man får veta nåt om den "riktiga mamman", etc.
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
Jag tycker att folks vetskap om sjalar/bärselar har ökat otroligt mycket senaste åren. De flesta som väntar smått verkar iaf tänka över om de ska köpa bärsjal eller inte och de flesta har sett bärsjalar live om de inte har en själv.
Sån otrolig skillnad sedan A var liten och han är bara 3 år!

Själv blev jag jätteglad när makens bäste väns fru, som är nygravid, kommenterade S blöjor med "åh, vad söta blöjor!" och frågade massor om tygisar för hon hade funderat på det till barnet hon väntar och hade aldrig använt det till 5:åringen. :)

Läser man Föräldrar och barn, Vi föräldrar och allt vad de heter, brukar passa på på BVC, står det ju massor om sjalar och blöjor.
Så, så mycket UFO är man nog inte som sjalmamma som använder tygblöjor. :wink: :)

Dessutom har jag just börjat läsa pedagogik på Lärarhögskolan och där pratar man massor om det kompetenta barnet, konsten att aktivt lyssna på ett barn och att upptäcka barnens egna reflektioner och synvinklar. Jag känner igen jättemycket från exvis Jesper Juul och det är superroligt!
Börjar ju kännas som man är riktigt inne! :lol:
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
Apelsin skrev:
att inte ge ungen sötsaker
Ja det är det verkligen.
När man säger att nej hon får inte dricka saft eller äta bull, godis, chips mm så är man verkligen konstig.
Men är också konstig om man vet att havrefras innehåller 13% socker.
Fast nu diskuteras det ju jättemycket om farligheterna med att ge barn för mycket socker, halvfabrikat osv.
Så det är snarare de som ger sina barn mycket sötsaker som är de konstiga. :wink:
Användarens profilbild
Av MrsR
Jag bryr mig oftast inte så mycket och känner mig ganska vanlig i de flesta fall.
Först det allra senaste har jag insett att en del i min bekantskapskrets tycker att jag är lite "alternativ", och saken är den att jag faktiskt blev förvånad :shock: , för jag är ju mest bara vanlig, eller.... :)
Av Enid
Vad mycket bra ni skriver. Jag ska nog se till att ta mig tillbaka in i SB-bubblan på riktigt igen minsan.

Men jo, visst är det många som vet vad en sjal är när de ser en iaf, även om de flesta här aldrig verkar ha sett en live, aldrig klämt på en och aldrig sett någon knyta en. En ergonomisk sele däremot verkar det inte vara många som sett...

Efter en vecka hemma framför Sjalbarn känner jag att jag nog kan våga mig ut igen i slutet av veckan och tackla alla frågor, både de nyfikna och de andra. Tjoho, här kommer vi, se upp i backen!
Användarens profilbild
Av The_Fairy
Jag håller med dig att ibland känner jag mig oxå udda för att vi bär, använder tygisar och kör lite EC-light. Det är lite tröttsamt att det jag/vi tycker é rätt ifrågasätts hela tiden eller ses som konstigt. Men när jag känner mig allt för knasig och annorlunda, så går jag in här på sjalbarn och vips så é jag som alla andra och hur normal som helst! :app:
Användarens profilbild
Av marlene
Det blir faktiskt bättre när barnen blir större, åtminstone så försvinner det synliga som sjalar, tygblöjor, gå på toa med bebisar osv.

Kanske handlar det lite för mig om att jag har varit mamma i över 4 år nu, jag behöver inte prata barn med alla jag träffar som förut. Jag ammar inte längre ett stort barn heller. Dock så samsover vi oftast men det är ju ingenting som syns, W har ju till och med en säng i sitt rum så det ser helt normalt ut. Men been there, done that ufo känslan känns igen

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?