Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Silverälva
Eftersom jag är nybörjare, både på sjal och bebis så måste jag fråga: Ser att nästan alla har ett helt lager med sjalar som de bär i..... varför? Har sjalarna så olika egenskaper eller är det bara för att det finns så himla många fina att ni lixom jag inte kunnat bestämma er för en enda? :rodna:

Min tjej är sju månader nu ch jag har tills nu burit i en trikåsjal från minimundus. Nu väntar jag min första vävda sjal i veckan, en storken. Tror att det är en bra sjal till hösten och vintern, har jag rätt i det? Jag kan inte bära på ena axeln som en del gör då jag har dålig nacke och behöver maximal avlastning.
Av eamane
Tja det finns många fina ja och man kan ju inte bara bestämma sej för en. Nej men ärligt talat så de har ju olika längder, de är olika tjocka och olika färger så... Man vill ju inte ha samma kläder varje dag så då måste man ju kunna byta sjalar med och ibland färgmatcha på olika sätt!
Användarens profilbild
Av Silverälva
Syns bara att dom är så passa dyra som dom är :( . Tur att man bor på landet där man aldrig möter folk, då har man ingen man måste göra sig fin för :wink:
Användarens profilbild
Av Sandrisen
Jag använde trikåsjalen och endast den tills J vart för tung och svajjig i den så då var det dax att byta ut den mot en stabilare sjal, därav Groddyn. De andra två var sjal :twisted: fel. :roll: 8) :P
Användarens profilbild
Av mammahappy
Ja jag har många för att jag har velat testa flera olika märken. Å så har någon blivit en favorit som man inte kunnat skiljas ifrån. Å sen som eamane skriver så är de olika långa oxå för att passa vid olika knytningar.
Å sen är dom ju så vackra så är ju roligt att ha något att variera med! :twisted:
Användarens profilbild
Av Silverälva
Känns som om en helt ny värld som ligger framför mig nu *phu*. Jag anar att man lätt blir beroende och vill prova mer och kanske blir modigare också. Pluttan älskar alla fall att bli buren i sjalen, somnar nästan alltid direkt :). Men nyfiken som hon är så är det precis hopplöst att få henne att sitta vänd mot mig när hon är pigg och alert, då vill hon se allting och sprattla med benen :)
Användarens profilbild
Av thanisa
Sjalarna är lite olika sinsemellan. Det kan vara så att man känner att en sjal passar jättebra för en knytning men en annan sjal är bättre för en annan. Sen är det färger också. Ibland tycker jag att en sjal passar bättre än de andra den dagen. Har 6 sjalar men kommer ganska snart göra mig av med 2 då de inte används. Men visst fungerar det med bara en sjal. Vi hade en sjal fram tills förra hösten då jag började utöka min sjalsamling. Två sjalar ser jag dock som minimum. Vi har två barn och ibland bärs båda. Sen är det bra när den ena är i tvätten då har man alltid den andra. Vi använder ingen vagn så därför kanske jag vill ha fler sjalar än vad som egentligen kan tyckas nödvändigt.
Användarens profilbild
Av Beckah82
Jag hade en Moby som jag trivdes rätt bra med men jag tyckte den var svajig och ville ha lite stabilare och köpte en ny trikå som var mycket fastare och skönare. Sen ville jag såklart ha en vävd också...och så en till vävd att byta med (den har jag dock ej fått ännu) och så kom jag på att en bärpåse ju är praktiskt då det går snabbt och lätt att ta i och ur Alvin :-)
Användarens profilbild
Av Suskiv
Man upptcöekr nya behovb och fyller dem med nya sjalar.

Men rent krasst så skulle jag just nu klara mig utmärkt med storken, krinkelsjalen, ergon och ringsjalen. Allt annat är bonus.
Användarens profilbild
Av tinika
Jag trodde jag skulle klara mig med en, men så hittade jag ju en annan så fin som jag också måsta ha, och inte ville jag ju göra mig av med den första för det och sen vill jag ju ha en annan färg också för ibland känner jag ju inte för att ha just den färgen och...... finns många anledningar :lol:

(Till Hassela flög förresten min sons ballong som dom släppte första dagen i skolan.... han fick brev från någon i Hassela som hade hittat den :lol: )
Av anna m
JAg ser sjalarna som klädesplagg och vill ha att variera mig efter övriga kläder och humör. Och så har jag matchningsmani och matchar fast vi är ensamma hemma :oops:
Användarens profilbild
Av solanna
Våra sjalar har ganska olika användningsområden och har även använts i olika perioder beroende på barnet också.

Mobyn - Förstasjalen som användes dagligen de två första månaderna och är för närvarande utlånad.
Ringsjalarna (2 st) - Maken och jag har varsin färgställning och dessa har använts från och till i kortbärningssammanhang sedan Dante var 2 månader
Två vävda långsjalar - Användes mest när Dante var mellan 2 och 8 månader. Den längre (4,7) till magbärning och den kortare (4,2) till ryggbärning. Skulle kunna säljas nu, men jag kan inte skiljas från dessa vackra vänner.
MTn - Vår nuvarande favorit. Perfekt till ryggbärning som är det sgs allenarådande bärsättet numera.
Sutemin - Hade vi ffa till vår äldsta son från att han var ca 1,5 år tills han var 3 ungefär. Används sällan numera och borde kanske säljas, men inte än i så fall.
Användarens profilbild
Av 4ungar
det är beroendeframkallande :twisted:
Användarens profilbild
Av Marion
mist skrev:Pluttan älskar alla fall att bli buren i sjalen, somnar nästan alltid direkt :). Men nyfiken som hon är så är det precis hopplöst att få henne att sitta vänd mot mig när hon är pigg och alert, då vill hon se allting och sprattla med benen :)
Har du testat bära henne på höften? Det finns en jättebra höftknytning med långsjal i häftet som följer med Hoppediz-sjalarna. Jag tror att man kan köpa häftet även separat. Jag var på knytningskurs hos henne som har lärt Hoppediz-folket knyta och insåg att de konstiga knytningarna som finns i häftet är egentligen jättebra, men man måste följa anvisningarna noga för att det ska bli bra. Annars är ringsjal super till att bära på höften med, vi använde vår mest till det.

Egentligen behöver man inte många sjalar, men de är kul att ha :). För många däremot är helt onödigt, vad är det för vits med att ha femton vävda sjalar, man kan ändå bara använda en åt gången :roll: har jag slutligen insett :oops:.
Användarens profilbild
Av thanisa
Marion skrev:
mist skrev:Pluttan älskar alla fall att bli buren i sjalen, somnar nästan alltid direkt :). Men nyfiken som hon är så är det precis hopplöst att få henne att sitta vänd mot mig när hon är pigg och alert, då vill hon se allting och sprattla med benen :)
Har du testat bära henne på höften? Det finns en jättebra höftknytning med långsjal i häftet som följer med Hoppediz-sjalarna. Jag tror att man kan köpa häftet även separat. Jag var på knytningskurs hos henne som har lärt Hoppediz-folket knyta och insåg att de konstiga knytningarna som finns i häftet är egentligen jättebra, men man måste följa anvisningarna noga för att det ska bli bra. Annars är ringsjal super till att bära på höften med, vi använde vår mest till det.

Egentligen behöver man inte många sjalar, men de är kul att ha :). För många däremot är helt onödigt, vad är det för vits med att ha femton vävda sjalar, man kan ändå bara använda en åt gången :roll: har jag slutligen insett :oops:.
Änej, två kan man definitivt använda och jag71 använder ju ibland 3 när hon bär 3 barn samtidigt gillar inte att bära mer än ett barn i en sjal. Gillar skarpt jag71: ryggtvillingbärande som man kan se knytinstruktion till det här http://www.babyheaven.se/info/knyta/backpack_twins.htm

Så visst kan man använda fler än 1 sjal åtgången. Och hur ska man göra om det ena barnet vill ha en sjalgunga och man behöver bära det andra? 2-3 vävda sjalar behöver man nog ha. Men visst det finns nog en övre gräns när det kan anses behövas ett visst antal sjalar. Ska själv göra mig av med 2 då jag tror att 4 blir perfekt för min del.

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?