Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Min sjal väckte stor uppmärksamhet på öppna förskolan igår. Jag fick visa lite och svara på en hel massa frågor. Jättekul så klart, men jag kunde ju inte svara på allt. Hoppas ni har lust att hjälpa mig men några svar.
Alltså:
Hur stora barn kan man bära i en krinklad sjal, typ Mimmis?
Hur länge håller sagda sjal?
Hur stora barn kan man bära på magen?
Vilken knytning är bäst till 3-4 månaders bebisar (jag har bara vävda sjalar att visa med)? Och vilken sjal ska jag rekommendera till mammorna till dessa barn?
Senast redigerad av malinka den tor aug 23, 2007 10:43, redigerad totalt 1 gånger.
malinka skrev:Min sjal väckte stor uppmärksamhet på öppna förskolan igår. Jag fick visa lite och svara på en hel massa frågor. Jättekul så klart, men jag kunde ju inte svara på allt. Hoppas ni har lust att hjälpa mig men några svar.
Alltså:
Nån krinklad sjal har jag aldrig haft, men det sista kan jag svara på. :wink:
Jag har ju en stor tös på två år och tre månader. Gissar att hon är över 90 cm lång och minst 13 kg tung. Henne klarar jag att bära på magen. Men - det som är jobbigt är att man krockar med huvudena. :lol: Så därför är det skönare om hon åker sjal på ryggen i stället numera... :wink:
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag bär min stora 5,5 åring på magen. Hur länge, ja, någon timme funkar men ska jag bära länge så vill jag hellre bära på ryggen och ha magen som mysbärningistället.

Krinklad sjal har jag aldrig haft så där kan jag inte svara.
Av malinka
thanisa skrev:Jag bär min stora 5,5 åring på magen. Hur länge, ja, någon timme funkar men ska jag bära länge så vill jag hellre bära på ryggen och ha magen som mysbärningistället.
Ja då är ju storleken på barnet inga problem i alla fall. Återstår att se hur mycket sjalen klarar.
Användarens profilbild
Av Bina
Vilken knytning är bäst till 3-4 månaders bebisar (jag har bara vävda sjalar att visa med)? Och vilken sjal ska jag rekommendera till mammorna till dessa barn?

dubbelt omslutet X

Det går att bära bebisar i den storleken och lite till i trikåsjalar men jag tippar på att de vill satsa på något som är hållbart längre än så och då är det vävd sjal som jag skulle rekommendera. Gärna något mjukare ingånget, alltså begagnat. Nybörjare med stel ny sjal är svårt även om learning by doing är en bra metod.

Krinklad sjal typ mimmis / gauze är toppen när de är så små, det är vävd sjal som är fastare än en trikå utan att det blir massa tjockt tyg som man lätt upplever det som dels som nybörjare och dels med bebis.
malinka skrev:Alltså:
Jag bär skrutt med mimmis krinklade och han är 2½ år, har även provburit stora tösen och hon är 8 år. Jag har en av dem sjalarna som mimmi sände ut för att prova hur den var och det är över ett år sedan och den slits inte mer än någon annan sjal. Däremot så används den flitigt (min favorit sommarsjal).
jag bär nästan bara på rygg så på mage vet jag itne så länge man orkar?!
OmslutetX är enklast, smidigast och stadigast på magen till småbebisar.
Användarens profilbild
Av Annika80
Jag har två "gåsar" och kan bära min 1,5 åring på 12?kg utan problem med dom.
När vi myser så bär vi fram på magen, men hennes huvud täcker ju halva mitt ansikte :wink:
För längre stunder bär vi på ryggen, eller när jag vill se lite bättre.
Användarens profilbild
Av Pruttisens mamma
Allt beror på barn och bärare...krasst sagt. Bär man från det att de är små blir man starkare i samma takt som barnet blir tungt. Jag bär på magen fortfarande och vår dotter väger närmare 10 kg. Krinklad avlastar mindre bra än tjockare vävda. Men där kommer styrkan in och hur länge man ska bära förståss. Jag tror att omslutet x är bekvämast om du ska bära längre. Nu när hösten kommer är krinklad sjal lite för kallt tycker jagg så då blir det automatiskt en tjockare som även avlastar bättre. Annars har jag mest burit i Bali baby breeze nu i sommras.
Av malinka
Tack för alla svar :D !
Nästa vecka ska jag ta med alla bärdon vi har i huset.
Användarens profilbild
Av Ezereht
fast ajg tyckte det var lite svårt att se var man går när barnet börjar vara 7-8 månader om man ska ha dom på magen. Då ville jag ha på ryggen.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Blir inspirerad, ska också ta med mig sjalarna till öppnis på onsdag får vi se om någon är intresserad.
Av malinka
Ezereht skrev:fast ajg tyckte det var lite svårt att se var man går när barnet börjar vara 7-8 månader om man ska ha dom på magen. Då ville jag ha på ryggen.
Ja det har jag oxå märkt. Vi bor på andra våningen och ibland är jag VÄLDIGT glad att det finns ledstång :wink:.
Av malinka
zero.sara skrev:Blir inspirerad, ska också ta med mig sjalarna till öppnis på onsdag får vi se om någon är intresserad.
Kul att man kan inspirera :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?