Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Jag köpte en kortsjal av Siena som kom från Kenya tror jag :hmm:

Den har jag använt en hel del.
Men hur knyter du? jag vet inte riktigt hur jag ska knyta för att få det bra, just nu knyter jag båda ändarna i båda hörnen och har som bärpåse. Efter ett tag halkar den liksom isär och så får man knyta om.
Bild
Användarens profilbild
Av P
Jag bär inte i kitenge men vår kyrkisfröken bar sitt barn i en sådan..
Av Tooka
Jag har ett kitenge-tyg som väntar på att användas. Skriv gärna mer om hur ni knyter.. :wink: . Träffade en kvinna från Tanzania i somras som skulle visa mig ryggknyt med kitenge men min lille kille ville inte vakna..! :hopmad: :wink: :heart: :lol:
Användarens profilbild
Av frida
Är det speciellt tyg i en Kitenge eller bara mönstret? Vilken längd är vanligast?
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Bigfoot skrev:Oftast knyter jag den bara så att den går över ena axeln (som en ringsjal) och sätter bebisen på höften eller på ryggen. Jag har även försökt knyta torso (dvs över bröstet och inte över axlarna) men jag tror att det kräver en del vana och övning.

Menar du att du knyter så att du får två knutar, elller fattade jag fel?
Hur lång är din Kitenge?
Den är 1,60.
Ja, jag gör två knutar, fast jag vet att jag har gjort en också, men jag minns inte hur jag fick ihop det riktigt :hmm: :lol:

Jag har provat torso massa gånger, för andra gången jag knöt blev det superbra(bästa knuten ever!) men sen har jag inte fått till det igen :?

Hur lång är din?
Användarens profilbild
Av Pruttisens mamma
Sambon bär oftast i kitenge då han bär. Tyget är helt vanligt bomullstyg. Lite bordsduk aktigt. Vi köpte vår på watatu. Bär så som bärabarn sjalarna knyts, alltså över ena axeln.
Användarens profilbild
Av amöba
Här finns en bild på när jag provar att torso. Kan inte säga att jag bär så, men jag har i alla fall provat. ;) Skulle nog gå ännu bättre nu när K är större.
Användarens profilbild
Av Bello
Undrar om det är kitenge tyg jag haft liggandes på vinden sen vi var i gambia för 15 år sedan :hmm:

men det är som helt vanligt lakansväv!!!!!, ganska "stelt", men färgglatt med tryckra mönster och i färdigkapade bitar. Mätte dem nu och de är ca 270 x 116 cm och 180 x 112 cm. Jag har alltid trott att kitenge var ett "speciellt" tyg även förutom mönstren.
Dessutom köpte vi då två underbara batik tyger i massa färger som är 290 x 85 cm (som en färdig kortsjal !). Batik tyget har jag använt en del som kortsjal, men tyckte de var lite "hårda", men dock vackra!

Nu har jag kollat lite på torso knytningarna och det verkade ju finurligt så det måste prövas.
Användarens profilbild
Av schmut
Bello skrev:Undrar om det är kitenge tyg jag haft liggandes på vinden sen vi var i gambia för 15 år sedan :hmm:

men det är som helt vanligt lakansväv!!!!!, ganska "stelt", men färgglatt med tryckra mönster och i färdigkapade bitar. Mätte dem nu och de är ca 270 x 116 cm och 180 x 112 cm. Jag har alltid trott att kitenge var ett "speciellt" tyg även förutom mönstren.
Dessutom köpte vi då två underbara batik tyger i massa färger som är 290 x 85 cm (som en färdig kortsjal !). Batik tyget har jag använt en del som kortsjal, men tyckte de var lite "hårda", men dock vackra!

Nu har jag kollat lite på torso knytningarna och det verkade ju finurligt så det måste prövas.
är inte kitenge alltid ett vävt tyg? mönstrena är vävda och symboliserar olika tillfällen i livet. vissa kitenges 'får' bara använda av vissa personer etc.
eller är jag på fel tyg nu?

i vilket fall som helst har jag varit på jakt efter en snygg kitenge länge men fick nöja mig en en indisk sari.. :lol:
Användarens profilbild
Av Foxan
Från och med idag jag äger en! Burit lite på ryggen, funkar perfekt :tumup:
Användarens profilbild
Av Fine
Vilken bra tråd! Jag har en kitenge, men har aldrig använt den. Kanske är dags att göra det? Foxy, hur gör du ryggknyt?
Användarens profilbild
Av Foxan
Fine skrev:Vilken bra tråd! Jag har en kitenge, men har aldrig använt den. Kanske är dags att göra det? Foxy, hur gör du ryggknyt?
Ninen visade mig här om dagen hur man knyter BäraBarn... Först drar tyget över barnet, sedan över mina axlar, spänner övre delen lite så att tyget "håller" barnet bra, och sedan gör som en vanlig ryggsäck - drar änden över barnets ben (utan att korsa dem på magen först) och knyter under rumpan. Jag kan klistra in en bild, fast inte förran måndag :(

Jag är ganska kraftig (170 cm, BMI 28 ), så tyget räcker preciiiis.

Här finns mera beskrivningar.
http://www.watatu.com/Shop/Index.php?Lang=LangSwe
Användarens profilbild
Av Bello
Fine skrev:Vilken bra tråd! Jag har en kitenge, men har aldrig använt den. Kanske är dags att göra det? Foxy, hur gör du ryggknyt?
Jag testade den här idag med mitt kortare tyg (180 x 112) http://www.mamatoto.org/videos/TorsoTod ... pbStep.mpg
funkade bra men jag önskar att jag haft lite mera "former" för det kändes lite som att hon kanade ner. men det var skönt att slippa bära med axlarna.
Jag får väl träna mer :wink:
Användarens profilbild
Av Beckah82
Bello skrev:
Jag testade den här idag med mitt kortare tyg (180 x 112) http://www.mamatoto.org/videos/TorsoTod ... pbStep.mpg
funkade bra men jag önskar att jag haft lite mera "former" för det kändes lite som att hon kanade ner. men det var skönt att slippa bära med axlarna.
Fast det ser liiite läskigt ut. Skulle vilja ha någon knut eller något. Känns osäkert med bara en liten vikning ju.
Användarens profilbild
Av Bello
Beckah82 skrev:
Bello skrev:
Fast det ser liiite läskigt ut. Skulle vilja ha någon knut eller något. Känns osäkert med bara en liten vikning ju.
Det sitter nog egentligen ganska bra, pga friktionen, men jag är lite för rak och oformlig av mig. Annars var det ju väldigt smidigt och lite tyg att hantera.

Men det går säkert att knyta vanlig knut istället för att rulla, jag gjorde någon sådan variant innan jag hittade den där länken.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?