Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ullegulle
Jag har länge irriterat mig på att Babybjörn visar bebisar (pyttesmå) som sitter framvända i deras selar.
Och att det inte går att hitta info (på Svenska) om hur barnet bör sitta.
(det finns bara ett utlåtande från en Tysk professor, översatt till Engelska..)

Tillsist tröttnade jag och mailade dem.
Mailväxlingen finns på min blogg på familjeliv.
http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b64696-1.html
Första breven ligger på sidan 5 de senaste på sida 1.

Som ni kan se är deras svar rent Blaha, blaha.
(Jag väntar fortfarnade på översättningen...)
Tänkte kolla om ni har några tips på hur jag ska gå vidare med brevväxlingen.
Några nya frächa infallsvinklar?
Bra länkar?

8)
Användarens profilbild
Av Anso
:D Såååå, de får lite mer diskussion på halsen med "sjalbarnsfolk". Det var lite brevväxling med dem för ett år sedan eller så om jag inte minns fel. Är det någon som kan marknadsföra en bra sele till "de stora massorna" så är de ju de med sitt inarbetade varumärke.

OM det är samma tyske professors utlåtande som det då var frågan om så hade den professorn fått en vild i sin hand på ett barn i en sele och visst, barnet sitter med böjda höfter och knän. Men för mig som är hyfsat van vid att tolka rörelsmönster hos människor så uppfattar jag det som att barnet på just den bild jag menar aktivt drar upp och böjer sina ben, det var inget som selen i sig gjorde. Hmmm, vem 17 kan tänkas komma ihåg vilken bild det var som visades här på Sjalbarn? :help:

Jag har för ett bra tag sedan ringt och pratat med deras produktutvecklare och nämnde just selar med avbärarbälte men fick till svar att de inte trodde att föräldrar hade behov av att bära sina barn så länge/högt upp i åldrarna att det var nödvändigt med ett avbärarbälte. :wink:
Användarens profilbild
Av zandrama
Anso skrev:Jag har för ett bra tag sedan ringt och pratat med deras produktutvecklare och nämnde just selar med avbärarbälte men fick till svar att de inte trodde att föräldrar hade behov av att bära sina barn så länge/högt upp i åldrarna att det var nödvändigt med ett avbärarbälte. :wink:
:shock: :shock: :shock:
Användarens profilbild
Av Anso
zandrama skrev:
Anso skrev:Jag har för ett bra tag sedan ringt och pratat med deras produktutvecklare och nämnde just selar med avbärarbälte men fick till svar att de inte trodde att föräldrar hade behov av att bära sina barn så länge/högt upp i åldrarna att det var nödvändigt med ett avbärarbälte. :wink:
Visst är det .......:hellu: :Hahaa: ?
:D
Användarens profilbild
Av Ester
jag blev ju påhoppad på barnmässan i sthlm av två produktutvecklare från Babybjörn som frågade massor om min patapum.

jag fick visa hur man satte den på rygg och på mage men de tyckte abra att det såg farligt ut när jag svingade Majken 8) :lol:

hur som helst frågade de iaf - vet inte om de tog till sig nåt mer av det jag sa/visade
Användarens profilbild
Av Anso
Anso skrev:
zandrama skrev:
Visst är det .......:hellu: :Hahaa: ?
:D
I och för sig, om folk nu bär i de där berömda selarna så orkar de inte för det blir så himla tungt och då uppstår ju inte önskemålet av att kunna bära sitt barn längre än till det väger 5-6 kg......
Användarens profilbild
Av Ester
jag tycker att det är bra att man ifrågasätter framåtbärandet - för precis som du säger verkar folk rent reflexmässigt sätta sina barn framåt oavsett om de sover eller är vakna

jag tycker att ett barn som sitter mot föräldern kommer närmare och är lättare att skydda om nån skulle komma för nära eller om en hund skulle hoppa upp eller en snöboll kommer vinande ellerhöslöv som yr eller....ja listan kan göras lång
Användarens profilbild
Av mammahappy
Anso skrev: Hmmm, vem 17 kan tänkas komma ihåg vilken bild det var som visades här på Sjalbarn? :help:
Hmm jag kommer ihåg den tråden så väl. Å jag vet PRECIS vilken bild du menar. Men sen å hitta den oxå... :roll:
Användarens profilbild
Av Kristina
Ojoj, det är ju som "Goddag Yxskaft" ungefär! :roll:
Dom verkar inte så benägna att ta till sig något iaf...
Kollade igenom deras sida och blev helt tagen av deras "käcka" filmer till varje modell...
Dels är det bara pappor som bär (förutom i en av filmerna där en bärande mamma var med en sekund eller så), visserligen är det väl bra att dom lyfter fram att även pappor kan bära, men dom behöver väl inte vara så övertydliga? Eller menar dom att man måste vara man för att orka? ;)
Och i alla filmer var det bara framåtvända barn! Även pyttesmå bebisar framåtvända! *suck*
Nä, skit-sele och skitsida, inget vettigt om bärposition eller ergonomi finns det ju att läsa där heller.

Jag tycker dock att du är grym som ids nöta på dom, det är bra att dom får höra annat än lovord, så fortsätt och rapportera om det här, det ska bli kul att följa! (Ska bokmärka din blogg också så jag inte missar nåt.)
Användarens profilbild
Av Ester
vem är den där tyska experten då?
man undrar ju varför de inte har nån svensk expert - en eller ett par sjukgymanster/ergonomer som jobbar med BARN!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har också mailat BB om detta och fått samma bild och samma utlåtande av den tyske läkaren. Det verkar vara deras standardutskick. Jag gav upp ganska snabbt för det gick liksom inte att få mer än så från dem.

Jag håller med om det där med att bära framåt. Jag kan förstå att man vill göra det hemma någongång, men de som bär så på stan? Jag skulle tycka att det var jätteotäckt att inte kunna se mitt barn. En gång såg jag en liten bäbis som bars framåt som hade kräkt ner sig, men det var ju ingenting föräldern kunde se.
Användarens profilbild
Av Ester
men varför vill de inte ta till sig information?

jag tycker att det är konstigt att man inte vill förbättra sig.....
Användarens profilbild
Av Anso
Och de där med att bära framåt.......
Folk i allmänhet verkar ju hyfsat införstådda med att barn inte ska åka i framåtvänd vagn förrän i 1-års åldern men i sele är det tydligen en helt annan sak..... :roll:

Tänk er en tur på stan i folvimlet, massor med intryck för den lilla bebben som bärs framåtvänt och det är bara att "gapa och svälja" för det går inte att vända sig bort ifrån det.
Användarens profilbild
Av Nova
Elin skrev:men varför vill de inte ta till sig information?

jag tycker att det är konstigt att man inte vill förbättra sig.....
Så länge de tjänar goda pengar på de modeller de redan har, varför då förbättra sig? Utveckla modeller kostar pengar och dessutom skulle man då erkänna att den gamla modellen är kass.
Jag tror inte intresset är att barnen ska bäras ergonomiskt och det ska vara bekvämt för bäraren. Dock tror jag inte att de medvetet gör en sele som är skadlig för bebisen.

Största drivkraften är säkert att hålla sig på säljtoppen och tjäna stoora pengar.
Har jag fel?
Användarens profilbild
Av Ester
men de där produktutvecklarna som hoppade på mig verkade onekligen intresserade (en ergonomisk bärsele är ju förhållandevis enkel att sy, enklare i modellen än en babybjörn...)

men de verkade tycka att patapumen sån FARLIG ut?!?! :? Och svår att använda :hmm:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?