Pepplon hade ju lite matnyttig info.
Jag är också sjukgymnast men arbetar inte med barn så jag kan inte kalla mig för expert på det. Däremot jobbar jag mycket med vuxna ryggpatienter.
Det här är mina egna tankar om hur barn ska bäras. Men jag kan inte påstå att jag har läst en massa vetenskapliga artiklar i detta ämne men jag hoppas på det i framtiden. Vet faktiskt inte hur mycket det finns forskat inom detta område.
Barnet föds alltså med en rundad rygg och den svank vi vuxna har utvecklas när barnet reser sig upp och börjar att gå. Barnets skelett är inte heller färdigutvecklat utan betydligt mjukare/formbart än hos oss vuxna.
När barnet bärs i en sjal/sele som ger stöd hela vägen ut till knävecken och barnet sitter med uppdragna ben (böjda höfter och knän) så bibehålls barnets rundade rygg. När man går och bär barnet så kommer barnet att ta upp stötarna via sina lår och kraften går vidare upp genom bäckenet och den rundade ryggen som sviktar med utan att ryggraden är nära sitt sträckta ytterläge. Bär man barnet i en bärsjal så kommer barnets vikt att hållas upp dels av att barnet hänger/sitter i sjalen men också av tyget bakom ryggen på barnet trycker barnet in mot bärarens kropp och då blir det inte lika mycket tyngd som måste hänga rakt ner i selen/sjalen=mindre belastning på ryggen i slutändan. (Finns det någon som kan räkna på det matematiskt så blir jag glad, biomekanik var inte mitt favvoämne på utbildningen om än intressant)
Om barnet hänger i en sele som är smal (eller man har misslyckats med att knyta bärsjalen rätt) så kommer höfterna att sträckas ut och rent automatiskt så rätas då ryggen ut och hamnar nära ett sträckt ytterläge vilket gör att det inte finns så mycket marginaler/svikt kvar. När man då går så kommer stötarna att tas upp av en rakare och mindre fjädrande ryggrad och det blir då en hårdare belastning på ryggen. (Enligt min teori...) Bär man barnet framåtvänt i en sån sele (eller sjal) så rätas höfterna ut ännu mer.
Testa själv:
Ligg på golvet på sidan.
Dra upp knäna mot magen - vad händer med ryggen?
Sträck på benen och för dem bakåt - vad händer med ryggen?