Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Hemmamamman
Hej!
Min yngsta tjej är nu 7 månader och hon hatar att åka bil! Om hon inte somnar omgående så skriker hon som en galning och då kan jag bara inte köra. Det funkar oftast om vi ska åka korta bitar, men allt över 20 min ungefär är superjobbigt. Det spelar ingen roll att syskonen pratar med henne eller att hon får napp eller leksaker etc. Vi har försökt allt. Jag har tom klättrat bak(vi har en family van ) och ammat henne när hon sitter fast i sin stol(kan ju inte se klokt ut, men jag vill inte ta loss henne så då har jag varit utan bälte själv). Detta är alltså om vi är någonstans där det inte går att stanna och hon är hysterisk.

Nu till mina tankar kring detta. Hon är det barn som jag har burit mest av mina 4 barn. Har burit alla, men detta är mitt första barn jag burit i sjal från nästan första dagen. Är hon nu så van vid att vara nära att detta blir svårare att sitta i en bilbarnstol och somna osv?(jag förstår ju så klart att det inte är så roligt för henne och att hon kanske känner sig ensam...).

Har ni några tankar kring detta? Hur fungerar det att åka långa bilturer med era sjalbarn? Vi åker rätt mycket bil och långa resor också så detta är ju ett problem...
Användarens profilbild
Av Siena
Vår son fick också gråtutbrott och skrek i bilen för ca ett år sen, när han var ca 10-11 månader. Ingenting hjälpte. Det blev ohållbart och vi kunde inte åka någonstans överhuvudtaget. Så en dag så tog vi ut bilbarnstolen för att städa bilen och när vi monterade in den igen så satte vi in den mer upprätt. Sen dess har han älskat att åka bil. Han gillade inte att sitta bakåtlutad. Kan vara värt att testa/kolla upp.

Hoppas det löser sig för er för det finns inget mer stressande än ett litet barn som gråter i bilen!
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Båda barnen är burna jättemycket, men den ena hatar att åka bil och den andra älskar det.
Kanske är hon åksjuk?
Användarens profilbild
Av ericah
Sitter hon i babyskydd? Många blir nöjdare när de sitter mer upprätta i en bakåtvänd stol.
Användarens profilbild
Av Anso
Hmmm, det låter som min Hanna. :wink: Helt hopplös att ha i bilen ens de kortaste sträckor ända ifrån det att hon var ca 3 månader och fram till hon var 2 år. Pest och kolera att åka Kalstad-Nynäshamn i bil för att åka till Gotland. När hon var 1 år så hoppade jag ur bilen 1 mil innan slutmålet på Gotland och bar henne i sjalen istället så hon kunde somna.
Nu går det bra sedan ca 1 år men nu är hon istället åksjuk och kräks om det är dålig väg eller hon är trött och vi har åkt långt. Även jag har ammat åkandes i bil med henne i babyskydd. Liiite bättre blev det sedan hon fick en stor stol att sitta i så hon såg ut men det var egentligen marginelt.

Vårt sätt att lösa det var helt enkelt att undvika att åka bil, ta tåget istället.
Inte mycket till tröst men det kan kanske vara skönt att veta att ni inte är ensamma om problemet. Lillebror David är mycket trevligare att ha i bilen och hanär minst lika mycket buren som storasyster.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Emil var helt hopplös, gallskrek. Maken ringde förtvivlat halvvägs hem från farföräldrarna i Västerås 1 ggn (totalt en resa på 8 mil, 1h) och sa "nu kommer jag inte längre, klarar inte att köra när han gallskriker".

Det blev bättre med "riktig" bilstol som flera skrivit. Kommer i mera upprätt läge och ser bättre. I vintras tog vi oss till Idre (43 mil) utan större problem. Nu har vi precis kommit tillbaka från Grövelsjön (enkel resa 47 mil), och det har gått jättebra. Så vi får hoppas att det blir bättre för er också :lol:

(Men till farföräldrarnas sommarstuga, 73 mil, blir det flyg för mig och Emil i år också, det törs vi inte prova än :oops: )
Användarens profilbild
Av sanna73
Har precis kommi hem efter bilsemester till södra Spanien. Har kört ca 100 mil/dag med sonen, som är buren i sjal sedan dag ett, i bilstol och det har på det hela inte varit några problem 8)

Tror barn, liksom vuxna, tycker olika bra om att åka bil.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Alla barnen har burits ungefär lika mycket. Tova hatade bilåkning tills hon fick upprätt stol. Torkel var aldrig nått problem med och Vidar är ett lotteri. Det kan gå kanonbra eller så kan han gallskrika hela vägen och man får ingen förvarning. Är han trött så kommer det med 100% säkerhet sluta i gallskrik.
Användarens profilbild
Av bright
min lilla har burits sedan hon var någon timma gammal, och hon älskar att åka bil (är 3 mån snart)....m a o har nog inte själva bärandet med bilåkandet att göra....

..den äldre hatade bilstolen, så när jag skulle åka någonstans var det bara att vänta tills kvällen så att hon kunde somna för natten på vägen...
Användarens profilbild
Av little_me
Här har vi en till som HATAR att åka bil. För bara några månader sen var det nästan omöjligt att åka ens korta sträckor. En bilresa på ca 7mil tog oss fem timmar en gång. (Jag är den enda som har körkort och det var givetvis bara jag och tutte som dög :? )
Det blev avsevärt mkt bättre när vi bytte från babyskydd till bilstol. Har också stolen ganska upprätt så att han ser ut bra.

Annars har vår lösninga varit att inte åka så mkt bil om det inte är absolut nödvändigt och se till att ha god marginal så att man kan stanna när det blir jobbigt..
Jag tror det blir bättre med tiden också.. När M närmade sig ett år närkte jag också ganska stor skillnad.
Hoppas det löser sig för er snart och en STYRKEKRAM! Jag vet precis hur jobbigt det kan vara! :heart:
Av Hemmamamman
Tack för alla svar! Det var intressant att se att det är så olika. Hoppas att det blir bättre snart för vi åker rätt mycket bil...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?