Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av werner
Jag och maken är mitt inne i adoptionsprocessen (köar just nu till land) och jag vill väldigt gärna bära vårt blivande barn i sjal.

Finns det några A-föräldrar här? Hur har sjalbärandet funkat?

Eller kanske finns det fler blivande a-föräldrar som vill bära i sjal?

Vi har medgivande "ej fyllt ett år" och jag funderar mkt på vilken sjal som är bäst. Och om hur man lättast vänjer ett barn vid att bli buret i sjal då h*n kanske inte alls är van vid kroppskontakt överhuvudtaget.
Av Tyche
Jag är inte adoptivförälder själv men jag vet att det finns här på sjaten.

:)
Användarens profilbild
Av werner
Kul! Då gäller det bara att hitta dem också... :wink: :lol:
Av FiaLisa
Här har du en adoptivförälder och det finns minst två till här inne på forumet. En är dock inte aktiv längre vad jag vet. Sjalen är GULD värd. Det har fungerat fantastiskt. Det tar dock lite tid att lära sig att knyta men det gäller ju alla, inte bara adoptivföräldrar. :wink: Jag och min man bar i sjal och ergonomisk sele under hela hämtresan. Vi hade inte klarat oss utan. Vilken sjal du ska välja vet jag inte. Det beror nog lite på hur stort barnet är. PMa mig gärna om du vill.
Användarens profilbild
Av mimpen
Tjena. Här är jag med! Men jag är bissi, så jag får återkomma!

Idag har vi haft en träff här - 5 familjer med barn från Etiopien. 9 vuxna, 10 barn. Fart värre... En familj blir kvar till i morgon, så då kan jag skriva mer!

Vår dotter var 13 mån när vi hämtade henne, och nu närmar hon sig 3 år. Vi bär ännu i sjal...
Användarens profilbild
Av Lindiwe
Hej och välkommen hit!
Vi väntar barnbesked från Sydafrika och jag har redan hunnit fylla skåpet med en massa sjalar... och jag grubblar för fullt vilken eller vilka av sjalarna som ska få äran att följa med och hämta bebisen när bb kommer.
Jag antar att det kommer att bero lite grann på hur gammalt barnet är (vi har medgivande för 0-18 månader) och vilken årstid vi åker ner. Hade vi åkt nu hade jag ju fått välja en varmare sjal, men får vi vänta några månader till så blir det en sommarsjal och en MT, eller eventuellt en ringsjal...

Vilket land köar ni till?

Mimpen, hur gick det för er att börja bära er dotter? Har du några tips på hur man gör det så enkelt som möjligt? Hade ni sjal med er till Etiopien eller är det något du har hittat efteråt?
Användarens profilbild
Av mimpen
flybe skrev: Mimpen, hur gick det för er att börja bära er dotter? Har du några tips på hur man gör det så enkelt som möjligt? Hade ni sjal med er till Etiopien eller är det något du har hittat efteråt?
Vi hade med en hoppediz och provade vid typ tredje tillfället då vi träffade dottern. När vi sen hämtade (7:e gången vi sågs), gick det finfint. Sen åkte hon sjal typ hela vägen hem... Inga problem alls.

Vi hade med en ringsjal också, men den begrep vi oss liksom itne på.

Hoppas ni får besked snart!
Användarens profilbild
Av Lindiwe
mimpen skrev:
Vi hade med en hoppediz och provade vid typ tredje tillfället då vi träffade dottern. När vi sen hämtade (7:e gången vi sågs), gick det finfint. Sen åkte hon sjal typ hela vägen hem... Inga problem alls.

Jag har förstått att överlämnandet går till på lite annat sätt i Sydafrika. Vi kommer att få med oss barnet första gången vi träffas, så jag tänkte eventuellt stoppa med en sjal i väskan inför första mötet och så får vi se hur barnet tar överlämnadet. Annars får vi väl introducera det när vi och barnet är avslappnade efter några dagar. Jag funderar på om en MT inte skulle vara bra att börja med om barnet tycker att det är otäckt med sjal till att börja med. Sen har jag en Easy Care som jag är smått kär i, så den får nog också följa med.
Användarens profilbild
Av werner
FiaLisa skrev:Här har du en adoptivförälder och det finns minst två till här inne på forumet. En är dock inte aktiv längre vad jag vet. Sjalen är GULD värd. Det har fungerat fantastiskt. Det tar dock lite tid att lära sig att knyta men det gäller ju alla, inte bara adoptivföräldrar. :wink: Jag och min man bar i sjal och ergonomisk sele under hela hämtresan. Vi hade inte klarat oss utan. Vilken sjal du ska välja vet jag inte. Det beror nog lite på hur stort barnet är. PMa mig gärna om du vill.
Vad kul att höra att det funkade så bra! Hur gammalt var ert barn då ni hämtade?

Ja, vilken sjal vi ska ha är verkligen ett dilemma - och ju mer jag läser om olika sjalar desto mer förvirrad blir jag :lol: . Fast vi har ju iaf minst ca ett år på oss :wink:
Användarens profilbild
Av werner
flybe skrev:Hej och välkommen hit!
Vi väntar barnbesked från Sydafrika och jag har redan hunnit fylla skåpet med en massa sjalar... och jag grubblar för fullt vilken eller vilka av sjalarna som ska få äran att följa med och hämta bebisen när bb kommer.
Jag antar att det kommer att bero lite grann på hur gammalt barnet är (vi har medgivande för 0-18 månader) och vilken årstid vi åker ner. Hade vi åkt nu hade jag ju fått välja en varmare sjal, men får vi vänta några månader till så blir det en sommarsjal och en MT, eller eventuellt en ringsjal...

Vilket land köar ni till?

Mimpen, hur gick det för er att börja bära er dotter? Har du några tips på hur man gör det så enkelt som möjligt? Hade ni sjal med er till Etiopien eller är det något du har hittat efteråt?
Hej! Vad roligt att hitta en blivande a-förälder härinne också! Vilka sjalar har ni insförskaffat och har du testat någon av dem? Vi har inte köpt nån sjal än (köar ju i sverige så vi har inte fått iväg vår ansökan än) utan försöker få kläm på vilken sjal som är bäst.

Vi köar till sydkorea och enligt deras nya riktlinjer så ska barnen inte vara yngre än 9 månader när de lämnar landet... Fast ännu så verkar barnen vara lite yngre än så - fast vem vet hur det ser ut när vi väl fått iväg ansökan. :roll:

Hur länge har ni väntat bb?
Användarens profilbild
Av werner
mimpen skrev:
flybe skrev: Mimpen, hur gick det för er att börja bära er dotter? Har du några tips på hur man gör det så enkelt som möjligt? Hade ni sjal med er till Etiopien eller är det något du har hittat efteråt?

Hur gammal var er dotter då ni hämtade henne?
Vad kul att höra att det funkade bra med sjal redan från början!
Användarens profilbild
Av werner
Fast, jag kanske borde skaffa en sjal redan nu iaf :roll: Min svägerskas yngsta är åtta månader nu och han vore ju en bra försökskanin... *hmm* Så att jag kan öva knytningarna lite... Vad tror ni?
Användarens profilbild
Av mimpen
werner skrev:
mimpen skrev: Vi hade med en hoppediz och provade vid typ tredje tillfället då vi träffade dottern. När vi sen hämtade (7:e gången vi sågs), gick det finfint. Sen åkte hon sjal typ hela vägen hem... Inga problem alls.

Hur gammal var er dotter då ni hämtade henne?
Vad kul att höra att det funkade bra med sjal redan från början!
Hon var 13 månader när vi hämtade hem henne.
Av FiaLisa
werner skrev:
FiaLisa skrev:Här har du en adoptivförälder och det finns minst två till här inne på forumet. En är dock inte aktiv längre vad jag vet. Sjalen är GULD värd. Det har fungerat fantastiskt. Det tar dock lite tid att lära sig att knyta men det gäller ju alla, inte bara adoptivföräldrar. :wink: Jag och min man bar i sjal och ergonomisk sele under hela hämtresan. Vi hade inte klarat oss utan. Vilken sjal du ska välja vet jag inte. Det beror nog lite på hur stort barnet är. PMa mig gärna om du vill.
Vad kul att höra att det funkade så bra! Hur gammalt var ert barn då ni hämtade?

Ja, vilken sjal vi ska ha är verkligen ett dilemma - och ju mer jag läser om olika sjalar desto mer förvirrad blir jag :lol: . Fast vi har ju iaf minst ca ett år på oss :wink:
Vi hämtade när hon var 11 månader. Nu är hon snart 2½ år och satt i sjalen en stund senast idag när vi gick runt på stan.

Jag provknöt på min systerson innan vi åkte. Han var måttligt intresserad. :wink:

Om ni får ett riktigt litet barn så kan ju en trikåsjal vara lämpligt. Det kommer ju trots reglerna i Korea yngre barn men mer troligt är kanske att du kommer att köpa en vävd sjal. Välj i så fall en du tycker är snygg för om du inte gillar färgerna så kommer du inte att använda den. Min första sjal är snygg på alla andra men jag trivdes inte i den så den sålde jag så fort vi kom hem. Trots färgmissen jag gjorde så var den ovärdelig. Jag är så glad att jag upptäckte sjal eftersom det är så fantastiskt bekvämt och praktiskt.

Har ni något bra ködatum? Hoppas att det går undan i vilket fall. Man är ju "liiiite" otålig när man har bestämt sig för att adoptera.
Användarens profilbild
Av Lindiwe
werner skrev: Hej! Vad roligt att hitta en blivande a-förälder härinne också! Vilka sjalar har ni insförskaffat och har du testat någon av dem? Vi har inte köpt nån sjal än (köar ju i sverige så vi har inte fått iväg vår ansökan än) utan försöker få kläm på vilken sjal som är bäst.

Vi köar till sydkorea och enligt deras nya riktlinjer så ska barnen inte vara yngre än 9 månader när de lämnar landet... Fast ännu så verkar barnen vara lite yngre än så - fast vem vet hur det ser ut när vi väl fått iväg ansökan. :roll:

Hur länge har ni väntat bb?
Det här kan ju bli ett lite pinsamt svar... jag har köpt hur många sjalar som helst... :oops: Min favorit är en Easy Care, men jag har också två långa sommarsjalar (mimmis och Calin Bleu) en ringjsal och så har jag sytt en massa bärpåsar. Jag hoppas få låna en bebis från en av mina kompisar för att provknyta lite mer men än så länge har en påskhare som jag sydde för några år sedan fått agera provbebis. Fördelen med haren är att den inte protesterar om man inte riktigt förstår hur man ska knyta, och den blir inte ledsen om man tappar den i golvet när man försöker knyta upp den på ryggen! :) Jag rekommenderar att du skaffar en sjal och börjar provknyta och håller med FiaLisa om att det är viktigt att ni skaffar en sjal som ni gillar färgerna på.

Vi har väntat på bb sedan 2 maj och på AC's hemsida står det att det brukar ta mellan 3 månader och 1 år innan man får bb. Men, någon vecka efter att vi skickat våra papper så bröt en storstrejk ut i Sydafrika och sedan dess har inte särskilt mycket hänt. Jag pratade med AC i fredags och då sa de att det är 45 par som har sina papper i SA, så det verkar som om det kan ta ett tag innan vi får vårt barn. Vissa dagar känns det helt ok, andra börjar jag tvivla på att de någonsin kommer att ringa...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?