Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Deja
Vilka är era erfarenheter av att bära en nyfödd/spädis i ringsjal? Hur är det i jämförelse med trikåsjal?
Av ninen
För mej funkade det väldigt dåligt. Det är först nu jag har börjat använda ringsjal faktiskt!
Användarens profilbild
Av jag71
Jag bar skrutt i ringsjal när man var tre månader nånting. Funkade ok men var inte optimalt. Nu är ringsajl mycket enklare att få till bra.
Användarens profilbild
Av Elina
Kärringen mot strömmen tyckte att ringsjal var perfekt när Märta var pyttis. Jag bar henne inte i vagga, utan upprätt mage mot mage.

Jag tyckte att det var bra kortare stunder just därför att barnen är så litet, snebelastningen blir inte särskilt märkbar...
Av belinda
Har samma fundering. Det känns som att det var väldigt svårt att få till ringsjal med vinglig nyföding när man inte visste hur man gjorde liksom med ringsjalar. När man väl fått kläm på hur man gör borde det väl inte vara omöjligt med andra barnet eller? Jag tänker att det är ju så praktiskt att amma i ringsjal.
Användarens profilbild
Av mimmis
Jag fick inte till trikåsjalen i alls i början, höll på att bli tokig på allt tyg... Jag var jämt svettig innan jag hann få ner L i den :lol: Så vi använde ringsjalen mycket i början, mage mot mage, för vagga gillade hon inte alls. Jag tyckte att ringsjal var jättebra till en liten nyfödd, i synnerhet på sommaren när det var varmt. Det var bara att dra svansen över henne så fick hon ingen sol på sej heller.

Problemet var dock att hitta en ringsjal med en avlastande och skön vikning, men det är bara att prova sej fram :D
Användarens profilbild
Av Fina
Jag hade sytt mig en ringsjal i trikå och det funkade hur bra som helst!
Visserligen blev det korta stunder. Jag testade att bära i vagga är hon bara var några dagar och det var lite sådär, men sen testade jag mage mot mage. Eftersom bebis var så liten och sjalen så bred så gick det finfint! :D
Användarens profilbild
Av diddeldi
det är väldigt mycket svårare än trikåsjal att få till om man är nybörjare, men om man redan är van ringsjalsanvändare eller får bra hjälp så kan det vara väldigt praktiskt. ringsjalar är ju så lätta att amma i också.
Användarens profilbild
Av ericah
Hade sytt en ringsjal innan A föddes men fick inte till det alls. Är fortfarande inget fan av ringsjal.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
belinda skrev:Har samma fundering. Det känns som att det var väldigt svårt att få till ringsjal med vinglig nyföding när man inte visste hur man gjorde liksom med ringsjalar. När man väl fått kläm på hur man gör borde det väl inte vara omöjligt med andra barnet eller? Jag tänker att det är ju så praktiskt att amma i ringsjal.
Så trodde jag också, och sydde en bäbisanpassad bärpåse inför lillebrors ankomst. När den blev nerkräkt av storasyster när Björn var ett par, tre veckor brydde jag mig inte om att tvätta utan kastade den - för jag fick INTE till det. Jag har ännu inte lyckats med vagga i ringsjal..
Användarens profilbild
Av Anso
diddeldi skrev:det är väldigt mycket svårare än trikåsjal att få till om man är nybörjare, men om man redan är van ringsjalsanvändare eller får bra hjälp så kan det vara väldigt praktiskt. ringsjalar är ju så lätta att amma i också.
Instämmer. Med Hanna fick jag inte till knytkortsjalen i början och ringsjal när hon var ca. 5 månader. David har burits i ringsjal sedan han föddes men då bara ibland eftersom det var lite enklare i alla fall i trikåsjalen speciellt som man ska springa efter ystra Hanna. :D
Av Jun
Nu har jag inte testat med ringsjal till alldeles nyfödd -vi körde endast lång trikå, men det tog ju en stund att lista ut hur ringsjalen fungerade (även fast det kan tyckas lätt). Jag hade nog gett upp om inte M hade varit större och stadigare.

Har man redan vanan inne så kan det gå utmärkt tror jag så för min del kommer jag testa det när nästa bebis kommer (om några hundra år... :cry: )
Användarens profilbild
Av Deja
Jag har burit Elias mycket i ringsjal och även ammat honom i den, så vanan har jag ju inne. Det skulle vara så praktiskt om det fungerade bra till lillebror, både för att det är lätt att amma och kanske lite svalare så här på sommaren.

(Dessutom finns det en jättefin till salu här som jag vill ha men inte riktigt kan motivera inköpet av, om jag inte kan använda den till lillen... :oops: :oops: :oops: )

Ett minus är ju förståss som Anso skrev, att det inte är så stabilt när man ska ta hand om det äldre barnet samtidigt...
Användarens profilbild
Av solanna
Jag började bära Dante i ringsjal när han var ca 2 månader och det funkade jättebra. Låt benen vara uppdragna inne i sjalen och dra upp tyget ända till nacken. Då blir det ganska stadigt även med en liten bebis och bortsett från att det gäller att få ringarna lagom nära axeln så tyckte jag inte att det var särskilt svårt att få till. Jag hade en bärabarn-sjal som var tunn och smidig och utan särskild vikning över axeln.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?