Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jonneryd
Hjälp, jag känner ett stort behov att snabbt skaffa mig något att bära i men varje gång jag försöker komma fram till vad jag ska köpa blir jag bara mer förvirrad! :? Hoppas ni kan ge mig några råd.

Mina önskemål (de tre översta är viktigast):
* Bära både på mage och rygg
* Sätta upp barnet på ryggen själv
* Bära båda barnen (6 kg och 12 kg)
* Bra pris, gärna begagnat
* Liten att ta med
* Lämplig även för maken = Lätt att ta på

Jag har varit inne på att skaffa:
* Elastisk långsjal
Men nu kanske Simon är för tung (6,2 kg)?
* Vävd långsjal (Hoppediz)
Men jag kommer kanske inte att bära så mycket och inte ge mig tid att lära mig att knyta en långsjal ordentligt.
* Kvadratisk sjal (Mei Tai)
Verkar så enkel att knyta (man förstår i alla fall på en gång hur den ska knytas) och jag tror maken kan tänka sig att använda den. Men avlastar den tillräckligt för Jacob (12 kg) och är Simon tillräckligt stor? (Han lyfter inte huvudet när han ligger på mage.)
* Sele (Ergo, Beco)
Ännu enklare att ta på? Tror det är ännu större chans att maken använder den. Men vi provade att bära Jacob i BabyBjörn på magen när han var nyfödd och tyckte inte det var så bra eftersom det var svårt att göra något annat samtidigt. Dessutom känns en sele mer klumpig och mindre mysig än en sjal.

När jag vill bära:
Vi brukar inte gå långpromenader och just nu blir det nog mest korta stunder att bära. Men jag kan tänka mig att det blir ganska långa stunder snart när Simon börjar vara vaken mer. Dels vill jag kunna bära hemma medan jag t.ex. lagar mat eller leker med den större killen. Dels vill jag kunna bära när vi är på stan och lillen inte är nöjd med att ligga i vagnen.

Mina erfarenheter av sjalar:
Jag har en son på 3 mån och en på 2 ½ år. När första var ca 1 år var jag på knytkurs och provade en vävd långsjal – härligt! :D Men behovet kändes inte så stort och jag tyckte det var för dyrt. Så jag sydde mig en ringsjal. Provade den bara några få gånger. Jag hade tänkt laga mat och hänga tvätt m.m. medan jag bar Jacob men tyckte inte att det fungerade. Jag visste att en armen skulle vara låst när jag bar med ringsjal på höften. Men trodde att andra armen skulle vara mer fri. :cry:
Användarens profilbild
Av mian
Å, det är så personligt vad man föredrar! Men skall det vara lätt så röstar jag för MT eller sele. Personligen tycker jag att en MT med riktigt breda axelband avlastar mycket bättre än Ergo och kompani. Och tar mindre plats och är snyggare 8)

Jag har en MT som Knyttet & K här på sjalbarn sytt som är fantastiskt fin och välgjord, men det finns fler som är riktigt duktiga att sy här inne! Kanske du själv tom? :D

Jag ser att du bor i Uppsala och där är det ofta träffar. Det allra bästa är att bege sig dit och testa prova och få lite hjälp.
Av Jonneryd
Tack för dina åsikter om MT jämfört med selarna. Jag är mest inne på en MT och nu känns det helt klart som att det är vad jag ska testa i första hand. :) Men jag skulle verkligen uppsakta om fler hör av sig med sina åsikter.

Jag har dessutom tur för det är en träff här nästa vecka. Så jag hoppas att någon har en kvadratisk sjal som jag kan prova.
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
skulle oxå satsa på MT! Jag ahr sytt en efter Knyttets beskrivning (med breda axelband) och jag tycker att den är jätteskön att bära med! Lånade även en ergo ett tag som ju visserligen var enklare att ta på men jag tyckte inte alls den var speciellt bekväm.
Långsjal är väl skönast att bära, men har man inte en ganska bärvillig pappa så är MT ett bra och enkelt alternativ för han med!

lycka till!
Användarens profilbild
Av Anso
Se om du inte hittar en begagnad sele. Som sagt Män verkar ha lite lättare för selar. :wink: Mei Tai är också väldigt lätt att lära sig som sagt men man får lite mer tyngd på axlarna jämfört med t.ex en rätt inställd Ergo med avbärarbälte.
Användarens profilbild
Av Scharlott
En MT är toppenbra för era behov. När yngste sonen blir lite äldre är även en bärsele suverän 8)

I en MT kan man bära såväl små bebisar som lite större barn...

BildBild

... och man kan bära både på mage och rygg (även på höften).
BildBild

Vill man kan man sy sin MT själv (beskrivning finns bl.a. här: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=28125)
Användarens profilbild
Av April
Just nu är Beco min favorit ;-) Priset är lite högt, men med tanke på hur mycket man använder den (samt att 2:a handsvärdet är bra) så tycker jag helt klart att det är värt det.

Kram
Av Jonneryd
Tack för alla era åsikter! :D

Ska på sjalträff på tisdag och för förhoppningsvis prova någon MT och någon sele. Hoppas att jag blir klokare efter det. (Vill ju hinna skaffa mig något innan vi åker på semester om två veckor.)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?