Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Jag tycker det ser så himla mysigt ut med alla bära-på-ryggen-bilder och då vill jag också. Men när jag sen står där inför valet så väljer jag alltid att bära på magen. Det är så himla mysigt och jag vill ju se mina små älsklingar. Och mycket viktigt - kunna pussa på dem! :P

Ändå gången jag kan tänka mig ryggbärande är hemma när jag behöver göra något, ex stryka eller liknande. Söva dem kanske, men är det inget speciellt så tar jag dem hellre på magen.

NÄR bära ni på ryggen? Är det som transportmedel från A till B? För då tar jag oftast bilen och från bilen vagnen eftersom jag har 2 plus ibland en 3-åring.

Skogspromenader? Eller vanliga promenader.

Då tycker jag att de älskar att sitta i vagnen och titta sig omkring, titta på vad den andre gör, eftersom de börjat att kommunicera sinsemellan och dessutom gillar de att leka med någon leksak. Det kan de ju inte göra när de bärs.

Hur tänker ni??
Och hur bär ni?
Användarens profilbild
Av annemi
Ja hur tänker man!? :?

Jag bär på ryggen när vi är på promenad (framför allt på landet där man inte tar sig fram med vagn så bra), hemma som du när jag behöver få nåt gjort. Men är vi i affären eller kortare gångsträckor så blir det än så länge i alla fall på magen. Tror det beror lite på åldern på barnet också.

Känns ju "lättare" att bära på ryggen så jag tror det blir mer ryggbärning ju större hon blir.
Användarens profilbild
Av thanisa
Det beror på vad jag ska göra men nuförtiden blir det mest ryggen. Varför? Finn föredrar ryggen och jag rör mig smidigare. När jag använder det? När jag går till dagis med storasyster, när vi är på promenad ja när det passar med sjal helt enkelt och vi använder ju inte någon vagn längre så det blir en hel del sjalande då jag inte heller använder bil. Tycker det är så himla skönt att slippa använda stora åbäken (läs bil och vagn). Det har gått såpass långt att vi har undrat när man kan behöva vagn?

Men kan ju tillägga att när storasyster bärs så är det ju mest för mys då hon är 5 år och då blir det magen som gäller. Finn är ju så mycket i famnen ändå att där känns just sjalbärandet mer som ett transportredskap än som ett mysredskap så då blir det ryggen. Ska vi däremot mysa så blir det magen.
Användarens profilbild
Av Groover
Olle (storasyster vägrar att åka sjal) får åka rygg

*hemma när han ska sövas, eller när jag behöver göra något vardagsbestyr och han inte vill sitta själv och pyssla;
*på promenad om jag/vi inte orkar/kan ta med dubbelvagnen;
*i lekparken om han är vaken (för han vill ju inte bli lämnad vaken i vagnen hela tiden, när syster springer runt och leker, och mamma springer efter syster).

Om jag är ensam vuxen och ska på en längre shoppingrunda eller liknande, så får han åka på magen. Då vill jag ha mera "koll"; då känns det oskyddat på något vis att ha honom på ryggen bland en massa människor. Samma sak om jag ska åka kommunalt en längre bit.

Sen bär jag ofta på magen också, men det är mer bekvämt på ryggen nu, både pga av att han inte är någon minibebis och pga att jag behöver händerna fria för storasyster. Förresten bär jag ofta på höften också när vi är ute i parken.
Användarens profilbild
Av Annika80
Jag bär på Magen när vi ska gosa och ibland där det är mycket folk så jag ser hur hon reagerar.
På ryggen bär jag när jag ska diska/tvätta/hänga tvätt för annars är hon "i vägen".
På ryggen bär jag även om jag ska gå lite längre för det blir inte lika tungt då och man ser bättre vart man sätter sina egna fötter :D
Användarens profilbild
Av mammahappy
Med Melwin bar jag nästan uteslutande på magen tills han var 1år ungefär. Sen tyckte jag att han började bli lite för lång för att ha på magen när man skulle ut å gå tex. Använde sjalen mycket som transportmedel och använde inte vagn till honom förrän jag blev gravid å inte kunde bära pga foglossning. Men då bar jag honom jämt på ryggen ute för att annars såg man knappt inget å man tar sig fram lite smidigare med ett barn på ryggen.
Men nu med Vilgot 2månader så bär jag honom bara på magen. Har haft honom på ryggen hemma vid ett par enstaka tillfällen när man har behövt diska eller något sådant.
Av anna m
Jag har oxå tvillingar och bär numera mest vid sövning. Men jag bär på ryggen delvis för att ha armarna fria om syrran behöver mig oxå och så somnar de bättrer på ryggen. Annars vill de bara prata :)
Användarens profilbild
Av Alven
Jag bär nästan enbart på ryggen numer, utom om jag ska söva henne så får hon sitta fram i MT:n. Det är lättast att lägga ner henne då.
Användarens profilbild
Av anna_eh
Här använder vi mest sjalen som transportmedel, A är nu snart året, o fram till alldeles nyligen bar jag honom bara på magen. Det började bli lite tugnt så nu har vi gått över till ryggbärande, iaf när vi är två vuxna, så den ena kan ha lite koll.

Vi ska dessutom inhandla en mössa med knyt under hakan till den envisa ungen :wink: , som annars glatt slänger den av sig när han sitter på ryggen, o är man själv ute o går så kan man inte sätta på den igen.
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Alltså de flesta verka bära på mage fram till 1 års ålder och sedan pga tyngden så blir der ryggbärande. Om det inte är så att man ska göra något speciellt i hemmet.
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
anna m skrev:Jag har oxå tvillingar och bär numera mest vid sövning. Men jag bär på ryggen delvis för att ha armarna fria om syrran behöver mig oxå och så somnar de bättrer på ryggen. Annars vill de bara prata :)
Hur mycket har du bärt tidigare?
Har du alltid med vagnen och bär sedan vid behov?
Av anna m
3-barns mor skrev:
anna m skrev:Jag har oxå tvillingar och bär numera mest vid sövning. Men jag bär på ryggen delvis för att ha armarna fria om syrran behöver mig oxå och så somnar de bättrer på ryggen. Annars vill de bara prata :)
Hur mycket har du bärt tidigare?
Har du alltid med vagnen och bär sedan vid behov?
Jag har burit när de har velat och det har varit ganska ofta, men jag har inte kunnat bära båda två samtidigt så gärna eftersom jag har en del problem med lederna. Bara i nödfall hemme. Jo, jag lyfter ju den andra som inte sjalas om hon vill upp men jag sjalar inte två åt gången utan efter varandra.

Och så har jag en sjalande man som varit sjukskriven och hemma sedan flera år. Han bär mest i mt och enbart på magen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?