Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Veronikak
Det är så många som tror att sjalar är osäkra eller farliga. Som McMorrigan berättade, att någon hade sagt att hennes "Babybjörn" (som var en Ergo) var säkrare än sjalen hon hade förut. Eller folk som tror att grodpositionen är farlig för barnets rygg eller höfter. Och jag fick höra rätt mycket innan jag skaffade sjal att det skulle vara risk att tappa ur bäbisen.

Varför tror folk det?
Användarens profilbild
Av Mirjam
Jag tror inte de fattar riktigt hur det funkar... har hört folk säga "bär du honom bara i tröjan sådär?" (om trikåsjal) tex. Det är nog svårt att uppfatta att det handlar om en stabil knytning och inte bara en massa lindat tyg om man inte kollar noga. Men det är störigt att de tror att man skulle utsätta sitt barn för risker bara sådär.

Sedan kräver ju knytandet lite mera övning av användaren än vad det gör att sätta ihop spännena på en sele.
Av Pétronille
Lin skrev:Jag vet faktiskt inte, men har också funderat på det. För mig var det precis tvärtom. Vi fick en BB-sele när vi väntade Ellen, och jag tyckte alltid den kändes så osäker. Spännen och sömmar kan ju gå upp. Med sjalen kändes det så tryggt istället, där är ju tyg överallt, och tygt spricker knappast sönder på en halv sekund så att barnet rasar i marken...
Håller med! BB:n jag hade kändes mycket mer osäker än sjalen sen. Man får för sig att man har glömt ett spänne t ex. Jag har fått många såna kommentarer: Är det säkert?? frågar var och varannan, ofta efter att ha sagt att det ser mysigt ut.
Tror precis som x ovan att folk inte är vana. Men oxå att det verkar mer säkert med en industriellt producerad grej med spännen och lås än en sjal som man "bara" har knutit. I Paris fick jag kommentaren i en affär för baby- och barnkläder och andra attiraljer att "här i Frankrike föredrar folk mer säkra bärredskap, typ babybjörn", dvs försäljaren förutsatte att sjal var mindre säkert utan att ens fråga! Desto mer förvånande som han varje dag lär se afrikanskor som bär sina barn i tygstycken. Eller kanske just därför: afrikanerna kan väl inte kunna något som inte vi européer kan?? :shock:
Användarens profilbild
Av annemi
Okunskap!

När jag berättar HUR man knyter, i kors under benen och förklarar hur tyget svichar runt åt alla håll :wink: DÅ förstår dem flesta att barnet inte kan trilla ur.
Användarens profilbild
Av Linnea
jag hade en BB där spännet gick upp när jag böjde mig lite fram, jätteläskigt och inget sådant har nånsin hänt med en sjal (dessutom vet jag ju att sjalen håller enbart "lindad" om tex knuten skulle gå upp)

jag kan bli lite irriterad över att alla ska hjälpa till jämt när jag knyter, främmande människor som kutar fram och börja dra i ändar och linda lite som de tycker :x
Av Aelia
Jag tror att folk är för lite informerade om sjalar och vet inte hur man knyter den, och inte hur säkra då heller ju. Och så många vill inte ens veta heller utan bara snacka skit :?
Användarens profilbild
Av sanna73
Tycker vanligaste negativa komentaren är "Tänk om du ramlar". Vad svara man på det? Tja "Shit happens, men jag kan inte alltid gå runt och vara rädd för allt. Vagnen kan välta, handtaget ramla av, vagnen rulla ut i vägen framför en buss när jag har ett ögonblick av ouppmärksamhet, inget, eller i vart fall väldigt få saker, är helt säkra".

Ang ramla ur så upplever jag som flera sagt innan att det sägs av de som har för lite information, men när man förklarat så fattar de. Däremot stör jag mig otroligt på de som bara avfärdar sjalen som krånglig/osäker/farlig för barnet, utan att vara intresserad av att höra hur det funkar :angry:
Användarens profilbild
Av jag71
nikon skrev:
sanna73 skrev:Tycker vanligaste negativa komentaren är "Tänk om du ramlar". Vad svara man på det? Tja "Shit happens, men jag kan inte alltid gå runt och vara rädd för allt. Vagnen kan välta, handtaget ramla av, vagnen rulla ut i vägen framför en buss när jag har ett ögonblick av ouppmärksamhet, inget, eller i vart fall väldigt få saker, är helt säkra".
Då svarar man "att med tanke på alla vagnolyckor som händer, med vagnar som tappar handtaget mitt i trappen osv. så är sjal ett mysigt och säkert altrenativ" Och efter det förklarar hur man knyter på sig sjalen.
:iagree:
Användarens profilbild
Av Siena
Dels tror jag, som de flesta, att det handlar om okunskap. Men sen tror jag också att folk har en övertro till teknik, spännen och remmar ser tekniska ut och det inger säkerhet och så tror jag att om en Babybjörn går sönder så barnet trillar ur så kan man skylla på tillverkaren. Om barnet trillar ur en sjal (hur sjutton det nu ska hända) så står man som ensam ansvarig och det är nog lite skrämmande tror jag.
Användarens profilbild
Av lindamarie
Tväråna skrev:Håller med om allt ovan: okunskap om hur man knutit och fördomar mot icke-tekniska lösningar. Men faktum är ju att man belastar mycket mer på små plastiga detaljer när man bär i exv en BB.

Och det där med att grodpositionen skulle vara sämre för barnet än att hänga med all belastning på blygdenet eller ligga med utsträckt rygg är ju verkligen sånt som man tror om man inte vet nåt om barns fysionomi.
Stämmer med okunskap och fördommar. FAKTA: Min yngsta dotter föll ur bb i trappen och fick hjärnskakning- inte kul. ´Då beslöt jag mig för att aldrig mera änvända b och skaffade mig min första sjal. Detta har jag inte ångrat :heart:
Användarens profilbild
Av Helena
Idag på dagis var det en flicka (fyra år) som undrade om Saga satt inne i min mage. Alltså hon trodde det faktiskt. hon sa det flera gånger. För jag fick förklara att hon satt på min mage, inte inne i den.
Så det verkade inte som om flickan trodde att Saga skulle trilla ut. :D
Av eamane
abmis skrev:okunskap helt enkelt, fick höra en massa av generation äldre när jag sa att jag skulle bära i sjal.
jag har oxå fått höra massa sånt, men jag knöt på svärmor min ena sjal och hjälpte henne få min dotter på plats och hon höll med om att det kändes både säkert och mysigt! tänkte prova på min mor oxå och även försöka övertyga sambon att prova... kanske även kan få min syster att prova om jag har tur :roll:
Användarens profilbild
Av Gerda
Håller med många föregående: Okunskap!

En annan kommentar jag fick när Isa var 1 månad gammal:

Du skämmer ju bort henne!

(För att hon behövde bäras mkt och jag mer än gärna bar henne både i mobyn och i mina armar så mkt hon ville, lät henne sova i sjalen hela julmiddagen etc...)

Kommentaren kommer fr blivande svägerskan som har matriellt den mest bortkämda sonen i världen...
Av Pétronille
nikon skrev:
Gerda skrev:

Det är nog en ganska så vanlig, om inte DEN VANLIGASTE, kommentaren när det gäller bära små barn och även bebisar.
Fast jag har fått många många kommentarer från äldre damer (de som oftast tilltalar en på tunnelbanan t ex) som sagt: Åh vad fint, där har hon det bra som får vara nära sin mamma! etc.
Användarens profilbild
Av Gerda
nikon skrev:
Gerda skrev:

Det är nog en ganska så vanlig, om inte DEN VANLIGASTE, kommentaren när det gäller bära små barn och även bebisar.
Ja, numera verkar inte nån höja på ögonbrynen om man köper X-antal leksaker etc väldigt ofta. Men de lägger märke till att vissa barn bärs och gärna sitter i famnen. Tråkigt tycker jag, ett barn kan inte få för många pussar o kramar o kan inte bäras för mkt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?