Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vilken typ av bärsjal föredrar du att bära en nyfödd i?

Lång trikåsjal
85
89%
Lång vävd sjal
10
10%
Ringsjal
1
1%
Kort knytbar sjal (typ Bära Barn-sjal)
Inga röster
0%
Jag är nyfiken på att höra vilken typ av bärsjal ni sjalanvändare föredrar för att bära nyfödd i. Vi är ju alla olika, och har olika barn, därför borde det skilja i vilken sjal man föredrar också. Skriv gärna ett inlägg också och beskriv varför ni föredrar en viss sjal när babyn är nyfödd.
Användarens profilbild
Av Lumlum
Lång trikåsjal är mysigast! :heart: Dessutom tycker jag den är lättast att hantera när man ska ta i och ur en ömtålig nyfödis.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Jag kan ju börja själv med att säga att jag har framförallt gillat att bära i lång vävd sjal med nyfödd av två anledningar. Dels har jag problem med ryggen och vill jag bära längre än en timma i sträck (vilket jag gjorde många gånger) så är lång vävd sjal den enda typ av sjal som jag inte får ont av. Även med en nyföding som bara väger runt 4 kg. Den andra anledningen var att jag har tyckt att det har varit väldigt mycket enklare att amma mitt barn i den vävda långa bärsjalen jämfört med en trikåsjal.
Så till säkert 80 % har jag använt lång vävd bärsjal när mitt barn var nyfött.

Som gå-borts-sjal har jag föredragit ringsjal. Den är praktisk när man inte ska göra något utan bara sitta. Lätt att fixa om barnet till liggande från ammande när det har somnat. Men inget som jag har använt hemma några längre stunder.

Den långa trikåsjalen varit enklast när jag har velat gå ner på stan och ha sjalen färdigknuten under jackan. De är smidigast på det sättet tycker jag. Och så tyckte jag att de tunna trikåsjalarna var bäst när det var värmebölja i somras också.

Kort knytbar sjal har jag aldrig lyckats få till något särskilt bra med nyfödd.
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
LÅNG TRIKÅSJAL!!! 8) 8) 8)

jag lägger till en motivering:
Man kan ha den knuten och klar även om bebisen är nog annanstans för tillfället. Den är lätt att lära sig att knyta för den som inte sjalat tidigare.
Det blir så innivassen mysigt med trikån! Man kan demolera och fixa lite bäst efter vad man själv gillar med trikån tycker jag.
Senast redigerad av fantasiflicka den sön feb 11, 2007 12:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av sanna73
Helt klart lång trikåsjal. Mysigt, lätt, praktiskt :vågen:
Användarens profilbild
Av Gullan
Jag visste inget om sjalar när jag fick E 2003. Honom kånkade jag omkring i en BabyBjörn, eftersom det skulle vara bra... Det har man ju sett "alla" göra :) Min rygg pallade inte riktigt det, så när nästa barn var i magen funderade jag på hur jag skulle orka bära en kolikbebis till? Jag surfade runt på alla tänkbara babysidor och fann *sjalar* läste och läste tills ögonen blödde, det blev till slut en Hoppediz, eftersom jag tyckte att det lät bättre med vävd än trikå för allt det bärande jag förväntade mig. När hon kom var hon dock världens nöjdaste och gladaste lilla bebis, så jag hade nog klarat mig utan - men jag är så glad över min Hoppediz och alla andra bärredskap jag samlat på mig. De har gett mig, dottern och f.a. sonen mer tid för varandra. Jag har kunnat gunga E samtidigt som jag bar omkring en lite trött och kinkig D... Det har också betytt mycket för oss som bor långt ifrån staden att jag kan packa i en liten sulky i bilen till E, knyta på mig en sjal och vi har resten av bagageutrymmet fritt för inköpen - med två vagnar i en 945 blir tom den bilen trång.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Lång trikåsjal där alldels i börja, absolut första 1½ månaden - sen tog nog den vävda över, men så har jag en tungklump som vägde 8kg vid tre månader... :wink:

Om jag hade haft en mjuk och ingosad vävd sjal + den knytvana med pyttebäbis som jag har numer skulle kanske valt vävd dock, kanske...
Användarens profilbild
Av sacha42
Lång trikåsjal. DEt är klart mysigast :D
Av Linda B
Lång trikåsjal..... :heart: Det är så mysigt och gosigt. Och så den stora fördelen att man kan ha sjalen färdigknuten och pula ner bebisen efter behov och behag..... ;)
Användarens profilbild
Av Snurrfian
Jag röstade för lång vävd, kanske för att jag aldrig har provat trikåsjal, och för att min klump som jag köpte sjal till vägde nästan 5 kg när han föddes. Jag köpte dock min Leo marin innan förlossningen för jag var så säker på att jag skulle bära och det länge och då verkade det smartast att köpa en vävd för jag skulle ju bara ha en sjal.... :roll: :lol: Det vart dock några fler... :oops:
Användarens profilbild
Av 4ungar
en lååång myyyyysig trikåsjal :loving:
Av Tyche
Trikåsjal vinner med hästlängder här. Så mysigt och mjukt och så är det mer okej om man inte är en van knytare - som många inte är när första barnet kommer :)

Vi började med en bärabarnsjal till Isaac, den skulle vara lättast på marknaden :? Tur att Isaac var/är så envis och vet vad han vill, annars hade vi nog missat sjalarnas förtrollade värld.
Användarens profilbild
Av Asereht
Lång trikå alla gånger! :heart:
Användarens profilbild
Av P
Jag svarade lång vävd.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag saknar alternativet bärpåse :D men föredrar nog lång trikåsjal ändå första tiden. Varvar helst med bärpåse och långsjal, både vävd och trikå.

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?