Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av lysmelk
#534856
Min sjalberättelse började för drygt fyra år sedan när våran lilla prinsessa föddes. Lea föddes hastigt efter att man upptäckt havandeskapsförgiftning på en rutinkontroll i v 28 - det blev sjukhuset direkt och ut kom en prinsessa på 997 g. Under alla tio veckor på neo så satt vi känguru/hud mot hud med henne min man och jag, så mycket vi kunde. Och när vi väl fick hem henne så ville vi fortsätta att bära och ha henne nära. Babybjörn var hon alldeles för liten för i början så jag sökte alternativ på nätet. Läste en del om sjalbärning och beställde en Didymos Katja. Hon trivdes jättebra i den, men jag bar inte så länge utan hon var nöjd och glad oavsett så sjalen föll i glömska. Ett tag tänkte jag faktiskt sy en gardin av den för jag tycker färgerna är så fina...

Sen så föddes lillprinsen Ruben efter mycket krångel, i november 06. Han fick stanna till v 34, men vägde ändå bara 1500g så då började kängurusittandet om. Och sjalen kom fram igen. Och jag surfade runt om sjalar och fann...Sjalbarnsforumet!! Vilken sjaltrend som spridit sig runt om i landet - härligt. Jag kände mig ganska ensam med tjejen, men nu vet iallafall folk runt en att man kan bära i sjalar (även om ingen i min närhet gör det..) Nu bär både min man och jag dagligen med vår sjal, eftersom Ruben helt enkelt trivs bäst i den. Vagnen har vi inte använt många gånger. När man ska till dagis med stortjejen är det så mycket enklare att bära i sjal.

Sjalbärandet väcker så många positiva reaktioner och nu törs folk också fråga mer märker jag.

Sjalbarnsforumet har dock en stor nackdel - man inser att det finns en uppsjö av sjalmodeller och längder....och...man vill ju prova dem alla...
:D
Av Pia74
#536870
När första barnet kom (-04) trodde vi att det var barnvagn och sitter som gällde. *puff* Hon illvrålade om hon var längre bort än 20 cm. Så i ren desperation skaffade vi en BB-active. Vi bar och vi bar. Sedan när hon var 1,5 och hade åkt vagn ett tag skulle vi på semester och då behövde det bäras igen då skaffade vi en vävd långsjal. Hoppediz madrid. Fungerade utmärkt de 5 dagarna på semestern. Samtidigt köpte jag en ringsjal för att ha när vi skulle i och ur poolen.

Inför nästa kotte (-06) hade jag hört mycket om sjalar så utan att tveka beställde vi en sino för vi tvivlade inte en sekund på att det skulle bli ytterlgare ett barn som bara ville bli buret. Vi fick rätt. Mannen gjorde inget annat än bar de första 6 veckorna. Sedan började lillan upptäcka omvärlden och storasyster och var hon vaken ville hon vara med på golvet och inte sitta i sjal. Vagnen gillar hon också så alla sovpass på dagen sker ute i vagnen. Dock upptäckte vi ett problem med sjalen och det var på kvällarna för hade tösen somnat i sjalen var det omöjligt att plocka ur henne utan att hon vaknade. Så då började mannen använda BB-active igen. Tråkig blå och ha-begäret började visa sig och snart fick jag en sele uppsydda av Pejgan. Enligt mannen som använt båda selarna kvällstid är den nya bättre för tösen sover bättre och benen är böjda så att han kan sitta.
Användarens profilbild
Av aktuelle
#1161665
jag har alltid varit så irriterad på vagnar hit och dit, alltid känts som ett nödvändigt ont. Hur många gånger har man inte blivit påkörd av stressade mammor på mässor eller i stan :S Jag ville inte ha en vagn, men så fick vi barn i december och det kändes bökigt med sjal och massa vinterkläder så det blev aldrig något annat än vagn. Fick en ringsjal gratis, men jag lärde mig den aldrig, sen sydde jag en mei tai som satt illa och jag blev gravid och ville inte bära..det rann ut i sanden alltihop. den 18:e januari fick vi andra barnet och så vann jag en hoppediz vävd långsjal på leiloo.se när sonen bara var någon vecka gammal och vi började bära och det är huur skönt som helst och han är ett riktigt litet sjalbarn, han vill bara ligga i famnen jäämt (dottern var aldrig så..) Nu har jag också köpt en manduca bärsele att alternera med och så en svalare långsjal, blev en rebozo :) Nu är jag faast :)
Användarens profilbild
Av lanjeline
#1164260
jag var hemma hos en vän i slutet av graviditeten. hon hade en annan vän på besök som hon bar i sjal. en superfin blå sak... hon visade och lät mig provknyta, berättade om alla fördelar. dessutom visade hon mig sjalbarn :D

så... en vecka efter att lillen kom fick vi vår svarta tricot slen. och eftersom han vägrade vagnen och jag har en hund som behövde ut var sjalen perfekt. han somnade gott och vi kunde promenera utan problem. nu bär jag hela tiden och det har införskaffats diverse andra bärdon :D
och baby björn selen vi fick ligger oanvänd i garderoben :wink:
Användarens profilbild
Av Hs Bobbo
#1164538
När vi blev gravida köpte jag en begagnat BabyBjörn Active - den skulle ju vara så avlastande enl reklamen - helt enkelt för att det var det jag kände till. Sjal hade jag sett på andra några gånger och avfärdat det som något bohemiskt och framförallt tjorvigt och knöligt att använda.

Så kom sonen och det visade sig att BBn kom väl till pass, han älskade att somna i den. Och de första månaderna gick det bra, men när han började väga lite så kunde jag inte längre bära så länge, fick så ont i ryggen. Alvin började dessutom ogilla att sitta tryckt in mot min kropp, han ville se mer, så jag ställde en fråga på FL om när man kan vända dem utåt i BBn. Till svar fick jag att BBn är dålig för bebis, och att vända dem framåt är inte aktuellt under deras första levnadsår pga att det kräver mer av deras rygg än den klarar av. :hopmad: Det var en länk med till en site där jag läste mer, och där de rekommenderade sjal eller ergonomisk sele.

Någon vecka senare beställde jag Becon. Samtidigt hade jag börjat umgås med en annan mamma som bär i sjal och förordar det väldigt, men främst pga den närhet det skapar. Mer och mer insåg jag att jag försöker praktisera det man kallar Nära föräldraskap, utan att förstå det. Med rätt verktyg, en sjal och en öppen spjälsäng vid min, så kom jag miltals på väg mot vad jag vill ha ut av mitt föräldraskap. Så köpte jag min första sjal på Tradera.

Jag stormtrivs med att bära - och det gör förstås Alvin också. Det kommer bli fler sjalar här! :heart:
Användarens profilbild
Av emelie
#1164590
emelie skrev: sen dess har det inte blivit fler sjalar för Bebinan är så bra det kan bli. :loving:
alltså... förlåt, men jag måste bara :rofl: åt mig själv, så här ganska exakt ett år senare.

(ja, jag älskar ifs fortfarande Bebinan mest, men en enda sjal... :Hahaa: :Hahaa: )
Användarens profilbild
Av Nira
#1164646
Jag var sjukskriven de sista två månaderna av graviditeten med order att ta det lugnt så det blev mycket soffliggande/sittande med bärbara datorn i närheten. Så söker man på allt som har med bebis att göra förstås för det är första barnet och allt vill man veta innan så man är fullständigt beredd på allt som kan hända, kan behövas, kan vara bra att ha
(kontrollbehov, jag, näää :wink: )

Var också inne en del på familjeliv och började väl fundera lite i AP-banor, eller kände att de diskussioner som fördes där var mycket närmare mig.

Snubblade i alla fall in på detta fantastiska forum och hittade massor som jag gillade, människor med schysst syn på föräldraskap, massor med info om sjalar och så vidare.

Kom fram till att en trikåsjal skulle jag ha och valde Moby och den har vi älskat nåt så alldeles, vågade inte ta med den till BB men direkt när vi kom hem provade vi och blev fast :wink: .
Vi hade förstås vagn också men den blev inte mycket använd första sex månaderna, Edvin ville vara nära och såg till att han fick det! :D

Och så blev det fler sjalar förstås, och ett gäng goda vänner :heart:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
#1164688
"Jag vill ha en Babybjörn", sade jag redan när jag var gravid. Det såg ju så mysigt ut att bära, och Babybjörn var vad jag kände till. Jo, det fanns väl alternativa typer som bar i långsjal, men tjena, stå med allt det där tyget och veva... :wink:

Sedan surfade jag runt på nätet, snubblade över någon AP-sida och började läsa mer om bärande och framför allt bärandets ergonomi. Och insåg snabbt att med mina risiga axlar var Babybjörn ingen bra idé. Sjal var fortfarande inte att tänka på, men en Ergo med babyinlägg inhandlades.

När Dante väl var född tyckte jag Ergon blev för varm med inlägg och allt, och dessutom fick jag aldrig riktigt till det med inlägget. I den vevan hamnade jag här på Sjalbarn, hittade min kompis Sofie och blev erbjuden att låna hennes Sino.

Idag är jag stolt ägare till två långsjalar, en ringsjal, en sele (ja, ergon används fortfarande!) och en mei tai :heart:
Användarens profilbild
Av zero.sara
#1165164
1an och 2an är burna i BB funkade inte så bra för min rygg och axlar men barnen trivdes rätt bra, körda i vagn och mycket burna i armarna, de var som små apungar när de var små. Lätta att bära för de klamrade sig fast och hjälpte till.
När jag var gravid med trean så ville jag hitta ett alternativ till baby björnen och tyckte att miljoner kvinnor i Afrika kan inte ha fel bär i sjal :D Började kolla runt läsa om de olika sjalarna på nätet och konstaterade att en trikåsjal nog var något för mig att starta med. Nybörjare och utan någon jag kände som bar i sjal (fast jag har sen hört att en av mina gamla klasskamrater från låg och mellanstadiet också bär sitt barn i sjal :) )
Men kom mig inte för att köpa någon sjal innan J föddes kollade på babyproffsen men tyckte det var lite dyrt om hon inte skulle gilla det....
12 dagar efter att J var född inhandlades den "dyra" sjalen och så tog det väl en vecka med provande innan vi fick till det. Instruktionshäftet blev noggrant läst :D J älskar sjalarna :loving: Och fler sjalar blir det definitivt :floet2: Maken balanserar upp det hela genom att kräva en in en ut nu :D och jag får väl hålla med, mer än 8 bärdon kan jag ju inte använda samtidigt :roll:
Av Woodgroves
#1165216
Läste boken "En ökenblommas berättelse" ett par år innan vi fick vår dotter om bärsjalar istället för vagn och blöjfria bebisar. Jovisst tänkte jag, det lär ju funka *ironi* Bebisar har blöjor och åker vagn. Vaddå bär barnet och "känna" när det behöver göra ifrån sig??? *haha*

Tänkte mkt på det där under åren som gick och blev mer och mer nyfiken. Surfade runt och kollade efter sjalar och information om blöjfria barn i hemlighet, kunde ju inte tala om för någon om vad jag höll på med. En dag kom mannen hem och berättade att han hade lyssnat på en podcast där en läkare hade prata om något som heter EC och det funkar! Erkände då vad jag höll på med och någon månad senare, dagen efter vi fick reda på att vi skulle bli föräldrar beställde vi en Moby och en tygblöja. Efter ytterligare några veckor köptes boken Infant potty traing. Idag är vår tjej 8 månader, bärs dagligen och både hennes mor och far känner tydligt när hon behöver gå på toa när hon bärs...
Användarens profilbild
Av MuuM
#1165297
En kär väninna frågade mig "Kan inte du titta där borta i Taiwan om det finns bärsjalar, de är så dyra här." Jag letade mig tokig och den enda sjal jag hittade satt på min granne, en taiwanesisk kvinna med amerikansk man - de hade köpt den i USA. Det såg ju så fantastiskt mysigt ut när de gick runt med sin lilla myra på magen!

Sen hittade jag Sjalbarn och var tvärfast. Var helt övertygad om att jag skulle bära så mycket som möjligt. Ville inte heller ha vagn, men vi skaffade en eftersom maken inte var lika övertygad.

Nu fick vi en liten tjockis som snart växte ur min älskade MobyWrap och är lite tung att bära länge. Tolv kilo som niomånaders, det är tungt, även om det är underbart att bära. Nu åker han mest Meitai eller kortsjal, trots att vi har två fina långsjalar. Och vagn, det gillar han numera. Om han får sitta upp.

/MuuM
Användarens profilbild
Av zmurfan
#1165494
Jag stötte på sjalar när Linnea var liten. På fikaträffarna jag var på då med tjejer från kanalen.org
Helena kom till träffarna och bar sin Emilia. Såg ju att hon inte hade vagn men tänkte inte så mycket på det där tygstycket hon snodde om sig. Glömde bort det hela när vi träffades så sällan.
Men så kom Oscar till världen. Oscar avskydde den där saken på hjul som han skulle ligga i. Så till den milda grad att han skrek så fort han kom mer än en meter i närheten av den.
Optimistiska jag trodde det skulle bli bättre om vi köpte en syskonvagn som han kunde ligga i bredvid syrran så han inte var så ensam. Promenaderna slutade ALLTID med att jag bar Oscar (med armarna eller BB om jag kommit ihåg att ta med den) och styrde Linnea i syskonvagnen. Gissa om det var tungt.

När Oscar var 3 månader ungefär så hade jag väl antagligen hunnit beklaga mig för hela världen flera gånger om. cinnamon var och hälsade på över midsommar och gav mig en ringsjal. Oscar fick åka den och han gillade den skarpt. Jag gillade den inte lika mycket. För mycket snedbelastning för min smak. Men cinnamon hänvisade mig hit till sjalbarn för tips om att sy långsjal.
Och på den vägen är det.
Av Lilla trollets mamma
#1176177
Jag fick faktiskt tips om att använda bärsjal till sonen på BB. De hade en pärm om varför det var så bra att bära i trikåsjal. Hade funderat på typ BB-sele innan dess och tyckte väl att det verkade lite flummigt med sjal... Men de rekommenderade det och man kunde låna en trikåsjal o testa med, sen dess vart jag fast.
Användarens profilbild
Av erisara
#1176383
Jag läste några av usenet-grupperna i misc.kids.*-hierarkin när jag väntade E. Där var det några som pratade mycket om att bära barn och så blev jag nyfiken. Så innan E föddes hade jag sytt en MayaWrap i "kirurggrönt" bomullstyg. Den är verkligen inte vacker (vad tänkte jag när jag valde det tyget?). Men eftersom vi älskade den sydde jag senare en till ringsjal i svart och guld (som tyvärr är bortskänkt nu).

Så det var aldrig någon tvekan om att T också skulle få åka sjal. :D
Användarens profilbild
Av Ullegulle
#1176707
Jag har alltid avskytt barnvagnar.
Ville verkligen inte ha barnvagn till mina framtida barn. (men vi har ändå haft 4 st.. :roll: )
Det kändes som en självklarhet att bära.
Trikåsjal var inskaffad innan Sonja föddes...

På den vägen är det. ;)
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?