Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Bönan
#1177024
Det hade jag komit fram till långt innan jag blev gravid. Som gravid köpte jag en sjal på vinst och förlust, kanske inte så smart köp, men den var snygg, och sedan när liten var 13 dagar fick vi låna en Sino av Jazoo och sedan föll allt på plats.

Det är lustigt, jag är INTE sugen på ett till barn, men ibland får jag flash-bilder för näthinnan på annan bebis i Sino. Det är det enda jag längtar efter just nu. Och blir det fler barn blir det definitivt mer bärning!
Användarens profilbild
Av SannaM
#1177109
:hmm: få se nu... 1 hand 2 händer... 1 barn. Lätt o smidigt! Sitter mest soffan o gossar. Bär i famnen, myysigt! :D

1 hand,2 händer...1,2 barn. Funkar fint. Oftast. Bär i BB. A trivs bra! Mamma också i typ 6 månader sen bär vi på höften det går fint. Ibland ett barn på varje höft! Cooolt 8) .

1 hand, 2 händer...1,2,3 barn Men vänta nu.... Stopp! Det HÄR går ju inte :whut:
:hmm:
:idea: !!!

1 hand, 2 händer... 4-5 sjalar och ett par selar( :floet2: ) 1,2,3,4 barn. Lätt o smidigt! (nåja liite får man överdriva eller???)

Sanna
Användarens profilbild
Av Kallesmamma
#1177448
Jag köpte en begagnad Babybjörn redan innan sonen föddes, och den användes flitigt den första tiden. Sonen ökade snabbt i vikt och när han var ca 3 månader och vägde en bra bit över 7 kg så började axlarna säga ifrån på skarpen! :cry: Men vad brydde sig sonen om det, han ville gosa och vara nära, så mamman bar och led.... Så en dag köpte jag Föräldrar & Barn och där längst bak i tidningen fanns ett prenumerationserbjudande att man fick en ringsjal som premie! :D Ringsjalen kom, men jag blev inte helt kompis med den i början, fick ont när jag burit längre stunder, även om den var betydligt bättre än Babybjörnen.
En nyfikenhet väcktes dock, och på något sätt, som jag inte riktigt kommer ihåg hur nu :hmm: så hittade jag hit till sjalbarn i alla fall! Och hittade beskrivningen av hur man syr en Mei Tai :heart: :heart: :heart: , vilket jag var tvungen och prova= vilken succé!!! :vågen: Då vart jag totalsåld!
Inför en utlandstripp inköptes en Ergo (för att den kändes mindre och smidigare att ta med sig) och nu finns även en underbar chokladgås här hemma (var tvungen att stilla min långsjalsnyfikenhet) och även ännu en Mei Tai som jag inte kunde motstå på Tradera... :oops:
Vem vet vart detta kommer att sluta?! :wink:
Önskar att jag hittat sjalvärlden lite tidigare, hade gärna velat mysa omkring i trikåsjal... Men förhoppningsvis kommer det syskon till lille K någon gång i framtiden och då får vi ta igen det vi missade den här gången :loving:
Användarens profilbild
Av bellisbella
#1177575
Om jag kommer ihåg det rätt så blev jag visad sjalar innan jag hade en tanke på ett till barn, o svarade något i stil med: ser mysigt ut, fresta mig inte med sånt....
Så vi köpte en sjal när jag var gravid, lite tveksamt, såg knepigt ut. Sjalen användes första dagen vi kom hem från BB o sen var det ett faktum att vi hade en liten sjalbebis!
Tycker bara det är så synd att jag inte fått sjala syskonen, särksilt näst äldsta hade behövt sjalas. han var väldigt liten (1900gr) och behövde mycket närhet som bebis...
Användarens profilbild
Av Jolin
#1178019
Redan innan jag var gravid så tyckte jag det verkade bäst att bära sin bebis, efter 9 månader i sin mammas mage där det hörs hjärtljud och är varmt så måste det kännas otroligt ensamt och främmande i en vagn tänkte jag.
Så när jag blev gravid så trodde jag att jag ville ha en BB, det var ju det enda jag hade sett och hade ingen aning om att sjalar fanns.

Som tur var så hann jag aldrig gå och köpa någon utan det började snackas om sjalar i en mammagrupp som jag var med i. Gick genast hem och började surfa om detta och bestämde mig för en TricotSlen som låg berädd hemma när vi kom hem från BB. Oj så mysigt det var!

Sedan har jag sytt en kortsjal, en MT och har två underbara långsjalar. E är nu 13 månader och vi sjalar fortfarande nästan vart vi än går.

:tumsup:
Användarens profilbild
Av zingo
#1178421
zerosara lurade mig att prova.Sjal :twisted: dök upp å sen var jag fast! Fungerar ju så bra.Sydde en LOVISA ,köpte en stork,sydde en podegi,en bärpåse,osv,osv....

De två andra burna i Bybybjörn men det blir ju så tungt när de väger mer än 6 Kg. Å sen så sitter man ju så mycket bekvämare i sjalen det märks på I.
Användarens profilbild
Av Lillmonster
#1178873
Jag läste i någon tidning om sjalar när näst minsta var strax över året. Kände då att det var något för mig men till honom blev det inget. Jag tyckte han var för stor nu (har nu förstått att man kan sjala så länge de vill). Men jag bestämde mig redan då att nästa (som vi jobbade på) skulle jag bara ha en sjal till.

Sen började jag prata om detta på en mailinglista som jag har för megafamiljer. En annan på den listan hade köpt en moby till sin kommande son och jag blev nyfiken på en sådan.
Hittade hit när jag var 6:e månaden och började kolla säljannonserna. Köpte sen en moby wrap av Bellisbella (den är fortfarande underbar). Jag hade sjalen hemma ett par veckor innan Lilleman kom. Och han var endast 12½ timma gammal när han sjalades på en av döttrarnas konfirmation. :D

Nu äger jag då mobyn, rebozo, en hemmasydd easy wrap och en hemmasydd MT (sålde en hemmasydd här i veckan).
Ska köpa en Manduca nästa månad är det planerat. :)
Användarens profilbild
Av bellisbella
#1178893
Lillmonster skrev:Jag läste i någon tidning om sjalar när näst minsta var strax över året. Kände då att det var något för mig men till honom blev det inget. Jag tyckte han var för stor nu (har nu förstått att man kan sjala så länge de vill). Men jag bestämde mig redan då att nästa (som vi jobbade på) skulle jag bara ha en sjal till.

Sen började jag prata om detta på en mailinglista som jag har för megafamiljer. En annan på den listan hade köpt en moby till sin kommande son och jag blev nyfiken på en sådan.
Hittade hit när jag var 6:e månaden och började kolla säljannonserna. Köpte sen en moby wrap av Bellisbella (den är fortfarande underbar). Jag hade sjalen hemma ett par veckor innan Lilleman kom. Och han var endast 12½ timma gammal när han sjalades på en av döttrarnas konfirmation. :D

Nu äger jag då mobyn, rebozo, en hemmasydd easy wrap och en hemmasydd MT (sålde en hemmasydd här i veckan).
Ska köpa en Manduca nästa månad är det planerat. :)
:vågen:
Användarens profilbild
Av Fine
#1179327
"Snubblade" över en länk till sjalbarn, innan vi ens bestämt att det var dags för bäbis. Läste och ropade sen till sambon att "En sån här bara måste vi ha när vi får barn". Och så blev det. Fast inte bara en. :)

H är 14 månader och jag vet inte hur många gånger jag ställt mig frågan "hur gör föräldrar som inte har sjal?". Jag har mycket svårt att se hur livet med småbarn skulle kunna funka utan sjalarna och ergon.
Av EliJo
#1181636
Ettan åkte lånad BabyBjörn och vagn, tvåan kunde inte åka BB - hon hade svårt att andas om hon bars på det hållet första halvåret ungefär - så det blev vagn.
Sen vann jag en Bärabarn-sjal, som användes mest som svalt sommartäcke i vagnen o sen lades undan bland andra bebisgrejor.
Spanade då o då på andra fina sjalföräldrar.
Sen kom trean och jag testade sjalen med henne o det funkade o jag insåg hur bekvämt (och snyggt!!) det var, skaffade tyg till en långsjal (ännu bekvämare, ju), köpte ringar och sydde ett par ringsjalar, traderade en MT.............osv.....
Men hade jag inte vunnit den där sjalen så hade jag nog aldrig provat, för jag skulle aldrig ha råd att köpa en ny.
Användarens profilbild
Av brisea
#1181772
Vi hade köpt en sele liknande BB (Mothercare) när vi väntade A, för sjalar hade jag aldrig hört talas om. Det gick ju bra med den och vagnen tills han var ungefär 5 månader, då orkade jag inte bära i selen längre. (Maken gav inte upp lika lätt, han kämpade på några månader till.) I samma veva åkte vi till Portugal, närmare bestämt till Porto. Det visade sig att den staden var minst sagt kuperad, bestod mest av trappor, så det slutade med att en av oss bar A och den andra bar vagnen :roll:. Dessutom var det lite krångligt att släpa med vagnen på flygplatsen. Vi visste att vi skulle resa en del (vi bodde i England med mina föräldrar i Sverige och hans släkt i Australien och Kina) så jag började fundera över alternativ och leta på nätet efter bärhjälpmedel. Det slutade med att jag köpte en stork inka, och den har vi haft så mycket glädje av. Sedan har jag sytt ett par MT också.
Man kan alltså säga att det var resornas förtjänst att jag började bära mer, och jag vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan sjal/MT ibland, de har varit med både till kinesiska muren och till dagis :heart: Till nästa bebis blir det definitivt sjal redan från början.
Användarens profilbild
Av milu
#1182736
Sökte info på nätet om man kunde köpa tygblöjor i Estland (dit vi skulle åka och hälsa på sambons släkt innan bebis skulle födas några månader senare) och fick träff på något inlägg som Marion hade skrivit. Jag reggade mig och skrev till henne. Och eftersom att hon bor i samma stad som sambons släkt träffades vi och fick en rejäl sjal-, sel- och blöjdemonstration. Det tog fyra timmar. Jag blev såld. Så också en trikåsjal. :) Och bebisen som föddes hade kolik i fyra månader och har varit ett riktigt sjalbarn, fast nu är det roligare att springa än att bli buren... :)
Användarens profilbild
Av glis
#1182771
En kompis (hon finns här, men jag vet inte vad hon kallar sig) skaffade sjal innan hon fick sin dotter ett par månader före oss och jag som ärvt ALLT utam vinteroverall till kisen fick påhälsningen av den där sjal- :twisted: som ni talar om och tokkollade allt här på SB, inte forumet, och det slutade med en SINO. Har använt den ganska sparsamt för att han var så himla godmodig och inte behövde bäras så mycket men nu när han vuxit i de vävda sjalarna har han blivit mer bärtörstig. Och så har jag så smått börja använda den lite kortare, didon, till "kortlyft", nu är det inte många veckor kvar i babyskyddet och då känns det bra med ett alternativ ordnat i god tid.

Min kompis som smittade mig har börjat jobba redan så hon bär mindre än hon tänkt, det är nog jag som är värst smittad i gänget...
#9567756
EmmaD skrev: lör feb 03, 2007 00:58 Tänkte starta en tråd med era berättelser om hur ni kom i kontakt med bärandet. :babysits:

Själv har jag snuddat vid tanken länge-redan på stora killen-men saknade nog rätta igångsparken föränn nu. Har burit båda i babybjörn så länge jag kunnat med dåliga axlar och stora barn.
Ångrar mig mycket och önskar att jag fått vara med från början. :duh:
A friend (she is here, but I do not know what she calls herself) got a shawl before she got her daughter a couple of months before us

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?