Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#488499
Tänkte starta en tråd med era berättelser om hur ni kom i kontakt med bärandet. :babysits:

Själv har jag snuddat vid tanken länge-redan på stora killen-men saknade nog rätta igångsparken föränn nu. Har burit båda i babybjörn så länge jag kunnat med dåliga axlar och stora barn.
Ångrar mig mycket och önskar att jag fått vara med från början. :duh:
Användarens profilbild
Av Suskiv
#488506
Jag letade på nätet efter tygblöjor och råkade på information om bärsjalar. Först var jag väldigt skeptisk, sen lite skeptisk och sen valde jag att testa. 8) Stod och velade mellan långsjal och bära barn-sjal, men visste inte riktigt hur jag skulle göra. Valde dock rätt i slutändan. :P Så två veckor innan Tova föddes som damp det ner en marinblå storchenweige från babyboden och på den vägen är det.
Av Christer Romson Lande
#488507
Jag fick barn. Kan man låta bli att bära sitt barn? Jag bar tills axlarna värkte från håret ner till fötterna. Sen fick jag barn igen, och min nya sambo pratade med nån på stan som sa att hon måste testa sjal.
Användarens profilbild
Av Jason
#488530
Jag såg en av mina bekant bära sin dotter i sjal och tänkte att jag också ska skaffa sjal när jag får bebis. Så när Hannes var ca tre månader köpte jag min vinröda BabyBundler. Och nu rullar det bara på... 8)
Användarens profilbild
Av Gullan
#488539
Ja, jag hade en kolikbebis som jag bar i BabyBjörn tills ryggen höll på att gå av :( Ja, sen blev det ju en mage till... och vis av erfarenhet tänkte jag att jag nåste ha nåt annat att bära i. Fastnade för Hoppediz pga priset och fick hem en Lille :heart: Ja, nu blev ju magen inte nån kolikbebis, utan världens gladaste lilla skrutt... men sjal fick hon åka i alla fall. Jag upptäckte dessutom att det var praktiskt att sjala när vi lämnar och hämtar brorsan på dagis...
Av dora
#488549
Jag följde Leonard, han ville var nära och bli buren och protesterade tydligt om jag provade vagnen. Den första tiden bar jag honom i famnen, sedan testade jag BabyBjörn, och sedan fick jag reda på att det fanns BÄRSJALAR! Då var Leo runt 4 månader, och sedan dess är det sjalarna som har gällt!

Bild
Användarens profilbild
Av sanna73
#488575
Några vänner hade en BabyBundler som de bar sin nyfödda baby i på vårt bröllop. Alla som var där inkl vi tyckte det såg så himla mysigt ut :heart:. När vi sedan blev med barn ringde kompisarna och sa att vi måste överta deras sjalar för bärsjal var det bästa de upplevt. Två månader innan babyn kom var vi och hämtade en Babu och en hoppis samt fick en snabbkurs i knytning.
:love: Sonen är buren sedan vecka ett och vi är evigt tacksamma mot vännerna som gav oss idén :vågen:
Av belinda
#488602
Jag läste en artikel i metro om bärsjalar flera år innan jag fick barn. Jag bestämde mej på en gång för att "när jag får barn då ska absolut bära i sjal" :lol:
fram för fler såna artiklar 8)
Användarens profilbild
Av Karin&Alex
#488606
Min kompis barn sin son i sjal o det såg så mysigt ut, så jag köpte mig en Ella roo o sen var jag fast! :D :twisted: :)
Användarens profilbild
Av Ingetora
#488686
Jag gick och muttrade om att bära "i sjal som i afrika" för mig själv redan med Axel som fyller 8 om två veckor. Testade tom. med en kort afrikansk tygbit jag har här hemma, men hade ju inte en susning om hur jag skulle göra och torsoknytning är ju inte vad jag bär i nu heller. Jag kånkade jämt på honom i min BabyBjörn trots att det var rusktigt obekvämt och en av tryckknapparna i huvudstödet hela tiden släppte om man bar honom framåt (vilket han krävde från 2 månaders ålder). Han var ju trots allt femte barnet som bars i den! :lol: Och jag stod ut i tio månader.

Sen hittade jag till activebabycare.com förmodligen via AP-snacket på AFF (fN) och ville såååå gärna ha en sjal. Så när Hjalmar föddes lyckades jag övertala J om att vi skulle punga ut med 1100 kr för 5 meter tyg och köpte vår första bärsjal! En Didymos Indio (en historia i sig). Kände ingen som bar i sjal, inte ens på nätet fast de uppenbarligen existerade. Minns i alla fall Miamamman och Cecilia från den tiden.

Jag bar bara i den hemma, och bara på ryggen, och vi gillade det men fick inte rikigt till det så bra som jag ville. Drog mig lite och tyckte att det var bökigt att knyta så mycket tyg, och det var ju för att jag mest använde sådana knytningar där det blev jättemycket tyg över. Bar mest i vår Wilkinet som också är en ergonomiskt riktig sele, både för barn och bärare och den älskade vi båda två.

Mellan Hjalmar och Signe exploderade ju sjalanvändningen (lyckligtvis :D ) så då var det mycket lättare att kika runt på vad man skulle kunna tänkas trivas med. Signe fick en Moby när hon föddes, och det var kärlek direkt. :heart:

Men varför Wilkinet inte fått större genomslagskraft på den svenska marknaden hajar inte jag? Okej, om man redan hittat till sjalvärlden men som alternativ till BB?? Den är ju så mycket mer bekväm och mångsidig, men ser ändå ut som en klassisk bärsele om man nu inte vill synas eller verka "alternativ". Måste vara för att folk hellre köper inhemska produkter?
Användarens profilbild
Av Picea
#488752
MIN BÄRHISTORIA

Det började med att jag fick en uppenbarelse en gång när jag var gravid med första barnet -95, och såg en mamma med en bebis innanför jackan gå upp för trappan från pendeltåget. Jag fylldes av en enorm undran: VARFÖR I HELA FRIDEN FINNS DET BARNVAGNAR FÖR? Varför envisas människor med att släpa dessa åbäken, lyfta upp och ner för trappor och inte komma fram, när lösningen på problemet är så enkel? Vad var haken?

Jag frågade min mamma. Hon borde ju veta. Hon ägnade en liten konstpaus åt intensivt funderade, och andades liksom ut av lättnad över att hitta svaret: Eh, jo, det blir väldigt tungt efter en stund att bära.

Jaha. Hon hade nog inte hört talar om sjalar. För efter 5 månader med babybjörnen höll jag med henne. Jag funderade om det skulle gå att ha den på ryggen, men kom fram till att det inte skulle gå. Jag hittade en sybeskrivning på en bärsele (mei tai-typ) i en gammal husmoderbok, men vågade inte riktigt då ta in tanken på att något enkelt och billigt skulle vara bättre än vår dyra baby björn-sele, med alla avancerade knäppningar och spännen.

Det var först när jag väntade andra barnet -03, som jag vågade ta in den tanken när jag läste om bärsjalar för första gången på nätet. Jag hittade en gammal gardin i en låda och sydde ihop en sjal som fungerade utmärkt som bärhjälpmedel. När hon var litet större kompletterade vi med en Ergo som blev huvudbärhjälpmedlet för både mig och maken.

Nu till tredje barnet har jag unnat mig en dyr, vacker långsjal, och fick även överta en kortsjal från min svägerska. Så nu sitter jag här med sjalar och selar för alla möjliga och omöjliga användningsområden.
Användarens profilbild
Av Isanna
#488757
Redan innan jag var gravid så surfade jag av en händelse in på BäraBarns hemsida och slogs av hur otroligt mysigt det såg ut att få ha sitt barn så nära, och vad praktiskt det var! När jag sen blev gravid så var det självklart att söka efter en bra sjal att börja med, jag lusläste allt jag kom över, reggade mig här och fick råd om vad man skulle köpa. Så jag hade min trikåsjal redan när Isa föddes och det har varit så mysigt och till så stor hjälp! :heart:
Av surftrollet
#488765
Jag hade aldrig BB som alternativ ens, eftersom det inte såg bekvämt ut.

När jag fick beskedet om att jag skulle snittas så var jag tvungen att hitta en lösning för att kunna ta mig ut utan att bära barnvagnen i trapphuset. Lösningen hette Moby Wrap. Jag tror det var på Familjeliv jag fick tanken att jag skulle pröva. Sedan har jag en kompis som är barnmorska, och hon har alltid talat sig varm för kängrumetoden, men allra först så var sjalandet bara en lösning på ett transportproblem.
Av EmmaD
#489005
kul att höra era historier och jag är avundsjuk på er som fått bära länge :)
Användarens profilbild
Av storaT
#489089
När E kom fick vi låna en BabyBjörn av en släkting. E var en sådan liten bebis som bara var nöjd om han fick amma HELA TIDEN, till nöds kunde det vara ok om man bar omkring honom. Så det var ju bara att prova babybjörnen... Det funkade ok om man bortser från att jag inte kunde andas :( eller det kändes i alla fall så... Övergick till att bära med domnande armar...
Lite senare surfade jag in på BäraBarns-hemsida. Vad smidit det såg ut! Köpte en men kom aldrig riktigt överrens med den där knuten + att E nu var rätt tung och snedbelastningen stor.

Inför S ankomst hade dels min kompis mojsan (hej! :wink: ) varit sjalfrälst ett tag och sen hade jag ju hittat det här forumet. Och på den vägen är det... :oops:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?