Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vem är det som har sagt att benen måste vara innanför på små bebisar? Både Didymos och Hoppediz visar knytningar med nyfödingar med benen isär. Och ändå frågas det ofta när kan man ta ut benen som om det skulle vara farligt att ha dem isär?

Vilka källor stöder ni er på som säger att små bebisar inte får ha benen isär? Jag har läst att med benen isär, stöd under låren av sjalen och i grodställningen, så är höfterna på en normalstor nyfödd (med för tidigt födda skulle det vara lite annorlunda), i en gynnsam ställning.

Sen så kan det ju vara mysigt att ha benen ihop och inne i sjalen och praktiskt mot kylan, men det är ju en annan sak.

Min flicka har suttit med benen isär från dag 2, hon fick en skena för att höfterna skulle stabiliseras (nu har vi tagit av den). Jag tog själv av skenan ibland och jämförde hur hon satt i sjalen med skena och utan den. Jag har kommit fram till att man kan ha benen rätt brett isär på små bebisar, bara det är böj vid knävecket såklart, men det faller sig rätt naturligt.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Grattis till att ha blivit av med skenan!
Användarens profilbild
Av tinaw
Nej inte måste man ha benen ihop på bebisar heller. Men vissa barn trivs inte med benen utanför sjalen.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag hade ofta benen utanför på Gabriel också. Han föddes ju mitt i varma sommaren. Kan inte se hur det skulle vara skadligt i relation till att ha benen innanför... :hmm:
Användarens profilbild
Av mimmis
tinaw skrev:Nej inte måste man ha benen ihop på bebisar heller. Men vissa barn trivs inte med benen utanför sjalen.
Senast redigerad av mimmis den mån jan 08, 2007 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Helena
Men jag upplever det som om flera stycken här på Sjalbarn skriver att bebisar bör ha benen ihop. Varför uppkommer annars frågorna om "när kan man sära på benen" och oron för att det kan vara för tidigt?
Användarens profilbild
Av mimmis
mimmis skrev:
tinaw skrev:Nej inte måste man ha benen ihop på bebisar heller. Men vissa barn trivs inte med benen utanför sjalen.
äsch, jag skulle ändra ett stavfel och så blev det raderat... man ska inte ha små barn i knät när man skriver...
Användarens profilbild
Av annemi
Skadligt är det väl inte, men barnen är ju rätt "ihopkrupna" när dem är nyfödda, -kanske är därför man säger att benen ska vara innanför.

Jag har resonerat på samma sätt att benen isär måste vara bra då min äldste hade skena när han var liten. Som du säger så sitter dem ju då med benen isär.
Användarens profilbild
Av joise
fast till mig sa sjalförsäljaren att små bebisar ska sitta med benen innanför och utanför när de "öppnat sig i höften" vid ca 3 mån. :?:
Användarens profilbild
Av Cecilia
Jag upplever att det här är något nytt! Var kommer det ifrån från början? Looma har jag sett, men fanns det nån annanstans innan? Någon som vet om det är samma sak i andra länder?

Jag har bara burit med fötterna stickande ut, barnet har ju en anatomiskt korrekt position ändå! Och smokingbältet ger väl allt stöd en nyfödd kan önska? De sitter väl egentligen likadant vare sig fötterna sticker ut eller inte? :hmm:

Jag hade en Hug-a-bub och de har bara instruktioner med fötterna utanför för nyfödda.
Användarens profilbild
Av Helene
Hmm... Sigrid hade benen innanför sjalen men inte ihop! Hon hade alltså särade ben i grodposition med knäna högre än rumpan fast med extra stöd av sjalen inknölad under fötterna.
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag säger som Cecilia, det här har ingen nånsin sagt förut, utan det måste ha kommit till på sista tiden. jag kan tinte tänka mig att det skulle spela någon roll, eftersom benen blir att sitta likadant.
Användarens profilbild
Av Miamamman
Det är ingen fara bara dom kommer upp med knäna högre än höften och att benen är böjda "framåt" så att ryggraden rundas.
Lite beroende på bärarens kroppsform kan det ibland bli så att benen tenderar att halka bakåt och knät neråt, så att ryggraden böjs bakåt och då blir det obekvämt. Förstår ni hur jag menar? Ska försöka greja en bild bara jag får tag på en nyfödig. Typiskt, vi hade en här i förrgår, skulle passat på då.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Miamamman skrev:Det är ingen fara bara dom kommer upp med knäna högre än höften och att benen är böjda "framåt" så att ryggraden rundas.
Lite beroende på bärarens kroppsform kan det ibland bli så att benen tenderar att halka bakåt och knät neråt, så att ryggraden böjs bakåt och då blir det obekvämt. Förstår ni hur jag menar? Ska försöka greja en bild bara jag får tag på en nyfödig. Typiskt, vi hade en här i förrgår, skulle passat på då.
Det stämmer säkert bra, men jag undrar ändå lite... Alltså Edith låg ju i skena och hade aldrig särskilt rundad ryggrad då. Tvärtom. Knäna var "hållna" platt utåt sidorna. Höfterna böjda i ca 90 graders vinkel rakt ut åt sidorna. Visst kunde hon sjunka ihop lite i ryggen om man bar henne upprätt men det var ju inte "meningen". Jag sjalade ju inte henne... och det kanske är annorlunda med vad som är bäst för ett höftluxbarn, men ändå, jag blir lite fundersam :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?