Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av little_me
Jag vet att jag skrivit om detta tidigare, men nu vill jag höra vad ni tycker igen.
Jag har små"bråkat" med min far i julhelgen om vagnens vara eller icke vara.
M är nu 6 månader och jag har ingen vagn till honom (men en massa sjalar).
Jag har funderat på att ev lägga pengar på en sittvagn att ha när jag går ut och går (motionsgår) men än har ag inte känt det behovet..

Min pappa har tjatat om vagn sen han föddes men har insett att jag hellre bär och tycker sjal verkar mysigt.
Men, hans fru är fd bvc-sköterska och har sagt att man MÅSTE ha vagn för man kan inte gå ut med dem i sjal om det är kallt, regnar eller blåser! Dem måste skyddas av en vagnsufflet!

Så nu undrar jag hur ni som har burit barn över vintern har gjort? Kan man gå ut med dem när det är 20 minus, spöregnar och tokblåser, eller håller man sig hemma då? Eller tar vagnen ni som har?
Användarens profilbild
Av boosten
Det finns inga dåliga väder.. :lol:

Förra vårvintern hade vi ingen vagn, den hade ju visat sig överflödig, så vi gjorde oss av med den. I åkte innanför jackan iklädd vindtät mössa, vindtäta tossor och ev varmare kläder under. Våra jackor skyddar ju från mycket blåst i ansiktet, och om det var otillräckligt hade hon ju världens mysigaste lilla koja att borra in ansiktet i. :) Men visst, jag har gått med handen uppe för hennes ansikte för att undvika blåsten, hur gör man det om de ligger i vagn? Suffletten tar ju inte allt, om man inte har den nedfälld hela vägen mot knäet.

Ja det gick bra för oss iaf.. :D Nu skulle jag inte vilja vara utan vagn, men när de är sex månader är det skönt att slippa..
Användarens profilbild
Av Helena
Man kanske inte går ut i 20 minus med vagn heller eller ifall det är värsta snöovädret. Trivs ni med sjal kan ni ju fortsätta med det. Jag funderar lite på vagn, men enbart för att Saga ibland trivs med att ligga lite själv och vill ur sjalen, tänkte kanske använda den i mataffärer och så, ifall hon vill ligga lite själv och inte vill sitta i sjalen. På hemvägen tänker jag ändå ta henne i sjalen och matvarorna i vagnen.

Själv blir jag dock lite nervös när det gäller vagn, är barnet tillräckligt varmt t ex. Sådant är lättare att känna i sjalen tycker jag.
Senast redigerad av Helena den mån jan 01, 2007 15:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av karinmaria
Att hon är BVC-sköterska har ingen tyngd tycker jag. Man kan uppenbarligen ha underliga åsikter ändå :wink:

Jag har mest burit min tjej. Jag hade en kort period när hon var ca. 10 månader då jag envisades med att ta henne i sulkyn när vi skulle hämta storebror från sexårs för att få åka gratis på bussen. Men just när det blev kallt och blåsigt så kände jag att stopp nej, det här går inte ... då har jag iofs ingen sufflett på vagnen :) men det kändes inte bra att ha henne så långt bort. När det var kallt förra vintern och hon var bebis så bar jag henne innanför bärjackan. Varmt och skönt. Nu bär jag mest på ryggen med bärskydd. Visserligen har det ju inte blivit riktigt kallt ännu. Men jag tror att med en varm overall och bärskydd så går det bra.

Vi får väl se .... jag har inte börjat använda jacka ännu utan bara en lite tjockare tröja :roll: varm vinter i år.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Vi sjalade hela förra vintern. Det var inte förrän Albert var drygt ett år som han började gilla vagnen. Jag bar honom under min jacka och upplevde aldrig att han var kall. Eftersom vi har hund var vi ute i alla väder även om det inte blev så långa promenader när det var kallt.
Dock gäller det att vara uppmärksam, särskilt på blåsten. Albert fick en köldskada förra vintern och det var inte roligt. Hela kinden var alldeles hård i flera veckor.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Jag har vagn till Thea, men den står mest i förrådet och skäms :wink: Används aldrig. Så med facit i hand hade vi mycket väl klarat oss utan vagn!

Din pappas fru kanske inte vet om att det finns speciella bärskydd och bärjackor som skyddar barnet? Om det bara satt i sjalen skulle det ju såklart bli kallt, men klär man på ordentligt och har ett vindtätt bärskydd alt. sin egen jacka runt så är det ju inga problem!

Och är det 20 minusgrader skulle man nog inte gå ut med en vagn heller, eller hur?! Stå på dig du om ni trivs med sjal!
Användarens profilbild
Av jag71
jag går ju själv inte så gärna ut när det är under minus 10. Att ta ut mina småbarn då? Nej inte om jag kan undvika det! Och mycket hellre i sjal än i vagn. HAr jag dem i sjal så är dem ju nära mig så jag känner dem. Kanske ska säga att jag bär under min jacka när jag bär dem små och med skrutt så bär jag utanpå kläderna men då kan ju han göra sig förståd så om han fryser säger han till!
Användarens profilbild
Av melon
Alltså, i 20 minus och snö är det ingen i denna stan som kommer ut med vagn, för de plogar inte förrän efter ett par dagar :wink:

Vi hade bärskydd och väpnarhuva och tossor på Siri förra vintern, och vi klarade oss bra. Visst var det ett par gånger vi lät bli att gå ut, men jag hade stannat inne de dagarna ändå, med eller utan bebis om jag ska vara ärlig. Det var ju inte många dagar som det var sånt dåligt väder...
Användarens profilbild
Av vovvemor
Vi hade en vagn här hemma fram tills Daga var tio månader, men vi använde den aldrig öerhuvudtaget - det tog dock lite tid för oss att ta beslutet att sälja den, vi är lite sega - och var ute varje dag hela första vintern (och är detsamma den här "vintern", men det räknas inte med det väder det har varit hittills...). Vi har hundar som självklart måste ut och rastas flera gånger dagligen, så att stanna inne är inget alternativ. :wink:

Vi bar henne under jättestor dunjacka med mössa och tossor och hon var då alltid nöjd ute och varm och go när vi kom in igen. Inga problem för oss med "bara" sjalar alltså.

Den här vintern får hon åka utanför jackan med overall på (de få dagar det varit kallt, vill säga) eller annat passande ytterplagg eftersom hon gärna vill ner och promenera lite då och då.
Användarens profilbild
Av little_me
Jag ska köpa mig en bärjacka tror jag så blir det nog bra!

Min pappa är en " man måste ut i ALLAväder"person! Han verkar dessutom tro att vagnsuffletten skyddar mot allt!

Jag pratade just med honom igen och frågade vad han trodde folk använde innan vagnen uppfanns?
-Nja, dem lindade väl in bebisarna i nåt kanske! fick jag till svar.
Ja just det en sjal till exempel! svarde jag! :wink:
Användarens profilbild
Av Gullan
När det är 20 minus, som det ofta är här i jan-feb, så fungerar ju inte vagnen speciellt bra heller... Det går absolut inte att sova i den ute nån längre stund, vantar som håller för den tempen finns inte, och småbarn viftar gärna ut handen ur täcket/åkpåsen så de är genomfrusna när de kommer in. Jag köpte sjal för att kunna ta mig på affären även de dagar när det är kallt, jag tycker att det är varmare inne i jackan eller under ponchon när det är så kallt. Vagnen tycker jag behövs när man som jag bor på landet och törs ha vagnen ute där man kan kolla den. Bor man i lägenhet i storstad måste att ha bara sjal - ingen vagn vara optimalt, har inte provat, men den känslan har jag i alla fall... Många trappor med liggvagn, eller ha den stående i trapphuset där det tillåts... måste vara jobbigt!
Lita du på din känsla som mamma - du vet vad du tycker är bäst för ditt barn!
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tycker vagn är lite överreklamerat och bär mycket hellre :wink: . fast riktigt kalla dagar stannar jag gärna inne oavsett.
Användarens profilbild
Av emelie
o min bvcsköterska tyckte sjal verkade så mysigt o praktiskt :D

Oliver är född i februari o första tiden använde vi bara vagnen inomhus 8) när han skulle sova, ute satt han varmt o tryggt under min brors jättestora gamla snowboardjacka (som satt på mig :wink: ) med vanliga kläder under.

Nu har han full overallmundering på sig i sjalen, samma som i vagnen. Han har en jättebra huva på overallen som man kan fälla upp om det blåser. :D
Användarens profilbild
Av little_me
Ni som använder overall i sjalen.. blir inte det knöligt? Och för varmt under jackan (om det inte är 20 minus såklart)??

Jag brukar ha vanliga innekläder och så fleeceoverall och ordentligt på fötter och huvud!
Han verkar aldrig vara för kall snare tvärtom när jag tar ur honom.
Blåst är dock ett problem, när det blåser i ansiktet på honom kan han "inte andas".
Av ninen
Trams. Vi har ingen vagn, det går utmärkt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?