Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mama sara
det hör inte till vanligheterna att jag matstorhandlar längre, det har jag överlåtit till min sambo att göra på väg hem fr jobbet. men idag tog jag o lillan mig iväg då jag hade bilen. vi hann inte mer än in i butiken med ringon förrän jag hade hunnit prata sjal och barn med två för mig okända goa tanter o en mamma.. o det var inte jag som började!! *snackefia* :floet2:

men jag har en fråga ang ringsjalen till er erfarna - trots att jag bär min tjej högt, o med ringarna högt o med tyget rejält utbrett över motstående axel så får jag ändå ont i just denna motstående axel (särskilt i tex affärer där jag använder denna armen att plocka varor med). Gör jag fel? :roll: Eller är det därför man bara ska bära kortare stunder med denna typ? får ju inte ont m långsjalarna
Användarens profilbild
Av sus
Det kan vara så att du har en sjal med en vikning som inte passar dig så bra. Jag tycker jag märker skillnad mellan mina ringsjalar i alla fall. Men sen är det ju så att man snedbelastar med ringsjalen så man blir ju fortare trött. Har du testat att bära "japanskt" med ringsjalen istället, det avlastar lite annorlunda.
Användarens profilbild
Av mama sara
sus skrev:Det kan vara så att du har en sjal med en vikning som inte passar dig så bra. Jag tycker jag märker skillnad mellan mina ringsjalar i alla fall. Men sen är det ju så att man snedbelastar med ringsjalen så man blir ju fortare trött. Har du testat att bära "japanskt" med ringsjalen istället, det avlastar lite annorlunda.
aha! har en ringo som sagt, vet inte vad den har för sorts vikning men den känns ju bred o bra iaf. men hur bär man japanskt?! Bild?
Av Christer Romson Lande
Ringen kan ju trycka mot axeln om man har den för högt.

Om jag tar ner saker från höga hyllor mer ring-handen så korvar sig tyget lite över axeln och avlastar sämre. Jag har också märkt att jag är känslig för veck nära halsen. Av någon anledning så blir jag mycket snabbare trött av veck där än av veck nära armen.
Användarens profilbild
Av solanna
Jag tycker att det är så himla olika hur man får till det med en ringsjal. Ibland blir det jättebra och då kan jag bära läääänge och ibland börjar det göra ont ganska raskt. Så jag tror att det är ganska små detaljer som gör stor skillnad. Nu när Dante börjat bli större så har jag märkt att det avlastar mycket bättre om jag dels bär honom ganska mycket på höften (dvs inte för högt) och dels lyckas sprida ut tyget ordentligt över ryggen. Jag brukar dra i nederkanten på ryggen.

Men sedan är ju alla ringsjalar snedbelastande, så för långa bärningar rekommenderar jag en långsjal istället. Om jag vill behålla flexibiliteten, men ändå få lite bättre avlastning använder jag min gamla trikåsjal färdigknuten i x-omslut 2.
Användarens profilbild
Av Helena
Menar du att du får ont i axeln som du har tyget på och att du använder den att plocka varor med? Jag tycker att det är problemet med ringsjalar att man vill ha tyget utspritt för att då avlastar det bäst, men samtidigt låser man då högerarmen som man kanske använder mest till att göra saker med och så blir det kanske lite konstiga rörelser och man kan få ont. Jag gör nog mycket saker med vänsterhanden istället, men jag tycker att det är ett problem, det går inte riktigt att vika upp min ringsjal som man kan göra med en långsjal och få rörelsefrihet.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
mama sara skrev:
sus skrev:Det kan vara så att du har en sjal med en vikning som inte passar dig så bra. Jag tycker jag märker skillnad mellan mina ringsjalar i alla fall. Men sen är det ju så att man snedbelastar med ringsjalen så man blir ju fortare trött. Har du testat att bära "japanskt" med ringsjalen istället, det avlastar lite annorlunda.
aha! har en ringo som sagt, vet inte vad den har för sorts vikning men den känns ju bred o bra iaf. men hur bär man japanskt?! Bild?
Det finns en klistrad tråd under Knytinstruktioner som visar ringsjal på japanskt vis.
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag kan bara bära i korta stunder med ringsjal och använder den därför bara hemma, typ vid matlagning. Då är den guld värd! :heart:
Dessutom har jag bara hittat EN ringsjal som jag kan använda mer än 5 minuter och det är en Ägirshus i ull/elastan, den är lite som en trikåsjal tack vara elastanet, men ändå vansinnigt stadig och helt utan vikning. Alla andra vikningar jag har testat (dock inte testat Ringon) får jag ont av.

Ett tips, förutom långsjal, är Mei Tai eller nån typ av sele (tex Ergo), de är ungefär lika enkla och flexibla som en ringsjal, men avlastar bättre och snedbelastar inte.

Summa summarum så tror jag inte att du gör fel, utan att det är lite så med ringsjalen... :roll:
Användarens profilbild
Av mama sara
tackar för alla råd, verkar ju ändå bära ganska rätt. men jag ska nog försöka plocka varor med andra armen som är lös även om jag gärna vill hålla om lillan med den, sen verkar ju ett inköp av en sele befogat! :oops: Ger bärpåse samma belastning som ringsjal?
Användarens profilbild
Av Helena
mama sara skrev:tackar för alla råd, verkar ju ändå bära ganska rätt. men jag ska nog försöka plocka varor med andra armen som är lös även om jag gärna vill hålla om lillan med den, sen verkar ju ett inköp av en sele befogat! :oops: Ger bärpåse samma belastning som ringsjal?
Jag har aldrig provat en bärpåse, men en stretchig sådan kan nog göra att man känner sig lite friare i armen. Samtidigt är det jätte viktigt att få precis rätt storlek tror jag, annars sitter ju inte barnet bra och stabilt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?