Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fina
jag hade ju opponerat mig på att gå, nästan, i den gamla tråden, måste ursäkta mig för att det inte blev så... förlåt förlåt...:roll:

Som helt osjalvan i våras, tyckte jag att det var viktigt att höra hur bra ergonomisk den är, hur man ska tänka på att små barn ska åka, varför de flesta säger att ringsjal är svårare och poängtera att det inte alls tar så lång tid att knyta på sig ett fem meter långt tyg. (och att man faktiskt inte måååste köpa sig en fabriks-sjal utan att man kan göra egna innan man vet om man gillar dom eller inte) :wink:
Var det sånt här du ville ha tips om? det är bara vad jag som "publik" ville veta då i alla fall....
Användarens profilbild
Av marlene
Josefina skrev:jag hade ju opponerat mig på att gå, nästan, i den gamla tråden, måste ursäkta mig för att det inte blev så... förlåt förlåt...:roll:

Som helt osjalvan i våras, tyckte jag att det var viktigt att höra hur bra ergonomisk den är, hur man ska tänka på att små barn ska åka, varför de flesta säger att ringsjal är svårare och poängtera att det inte alls tar så lång tid att knyta på sig ett fem meter långt tyg. (och att man faktiskt inte måååste köpa sig en fabriks-sjal utan att man kan göra egna innan man vet om man gillar dom eller inte) :wink:
Var det sånt här du ville ha tips om? det är bara vad jag som "publik" ville veta då i alla fall....
Allt är bra :lol:

Spontant så kan jag tänka att ska man ha tyg som är i samma kvalite som en elastisk, dvs som håller för lite tyngd så är man nog rätt snabbt uppe i samma summor som tex för en moby wrap som ändå är nästan hälften så billig som en babybjörn.

Men själv klart kommer jag att säga att man kan komma rätt billigt utan, framför allt med ringsjalar och bärpåsar om man kan sy lite själv.
Användarens profilbild
Av solanna
Jag tycker att en viktig sak i början var att man inte behövde hålla på och knyta om sjalen hela tiden, utan man kunde knyta på sig den på morgonen och sedan stoppa i och ta ur bebisen många gånger under dagen. Med en amningströja under gick det plättlätt att omväxlande amma och bära.

Kanske bär man nämna lite om sjalens flexibilitet också, att det går att bära på många olika sätt, vagga, grodposition, buddha mm och att sjalen på så sätt växer med barnet till skillnad från en statisk sele.

Många brukar också vara rädda för att sjalen inte är säker, att knuten ska gå upp mm, men när man väl börjat sjala så är det svårt att förstå hur man kan vara rädd för något sådant. Jag har aldrig varit md om att knuten gått upp och skulle den göra det så skulle man ju märka det direkt eftersom sjalen skulle börja glida.

Hoppas att det går bra!
Användarens profilbild
Av LillaG
Som de flesta andra, så använder de säkert babybjörn i gruppen. En jämförelse är aldrig fel. Visa hur benen hänger på barnet i en bb och hur ergonomiskt det sitter i en sjal. Och självklart då berätta varför barnet mår bättre av att sitta med knäna högre än rumpan.

Hoppas det går bra! :)
Användarens profilbild
Av Vida
Jag tycker att det är bra att nämna att man kan amma i den, och gärna visa hur man gör då.

Och att nämna att många barn med gaser mår extra bra av att bäras i sjalen, dels för att den upprätta positionen underlättar gasutforslingen (mkt vetenskaplig term ;) ) men även för att värmen från bärarens kropp hjälper. (extra bra om man är naken, tex de där skrikiga "kolik"-kvällarna)

En annan grej är att förklara att man inte alls behöver bära framåt, även om man kan. Och förklara att skälet till det är att barnet faktiskt SER framåt ändå...

Ja, och ang BB så kan det vara bra att förklara det där med att tyngdpunkten hamnar närmre bäraren med en sjal, och att man därför inte belastas fel i ryggen.

hm, det var allt jag kunde komma på nu.

Gud vad bra att du avdramatiserar sjalen :)
Användarens profilbild
Av sus
solanna skrev:Jag tycker att en viktig sak i början var att man inte behövde hålla på och knyta om sjalen hela tiden, utan man kunde knyta på sig den på morgonen och sedan stoppa i och ta ur bebisen många gånger under dagen. Med en amningströja under gick det plättlätt att omväxlande amma och bära.
Absolut! Det tycker jag är det bästa med sjal och det som jag brukar framföra som främsta argumentet just när det gäller små bebiser. Dom flesta brukar dessutom hålla med om att det är rätt otympligt att gå runt med en babybjörn utan bebis i :wink:

Nummer två på min viktighetslista är att en rätt knuten sjal avlastar ryggen på den som bär mycket bättre än en babybjörn, pga att man även får ner tyngden på höfterna.

Sen fick jag faktiskt frågan av en mamma på dagis här om dagen om det gick att bära på höften med min sino. Hon har en liten 2-månaders bebis och känner att han är i vägen när hon bär honom på magen, något som jag kan instämma i när man samtidigt ska ta hand om 2 andra barn och dessutom hinna laga lite mat... Då är ju en ringsjal ett måste (eller en långsjal med höft X, men det passar inte mig). Altså ett viktigt argument att framföra, med en babybjörn blir man lite handlingsförlamad av att alltid bära barnet på magen. Lösningen finns i sjal! :wink:
Användarens profilbild
Av Helena
LillaG skrev:Som de flesta andra, så använder de säkert babybjörn i gruppen. En jämförelse är aldrig fel. Visa hur benen hänger på barnet i en bb och hur ergonomiskt det sitter i en sjal. Och självklart då berätta varför barnet mår bättre av att sitta med knäna högre än rumpan.

Fast det är nog bäst att vara lite taktfull. En del gillar ju sina Babybjörnar och att säga att babybjörn är jätte dåliga är nog dumt. Kanske mer tala om att sjal kan man använda mycket längre och visa att de är lite mysigare.
Användarens profilbild
Av Picea
Du kanske borde nämna att det krävs litet träning för att lära sig knyta, men att det är värt det, annars kanske de ger upp. Nämn också hur viktigt det är att sprida ut tyget och liknande saker som nybörjare kan missa, blir besvikna och slutar använda sjalen.

Sen är det nog så att det finns flera än jag som tycker det är oerhört frustrerande att en tygbit kan vara bättre än alla dessa high-techselar och bärstolar med massor av lyxiga funktioner och avancerade inställningar som finns. Så en jämförelse med dessa funktioner är nog bra. T ex att man inte behöver ställa in storleken på sitsen och längden på bärremmarna eftersom sjalen består av ett enda stycke som man anpassar till sin egen och barnets kropp samtidigt som man knyter.
Användarens profilbild
Av marlene
Helena skrev:
LillaG skrev:Som de flesta andra, så använder de säkert babybjörn i gruppen. En jämförelse är aldrig fel. Visa hur benen hänger på barnet i en bb och hur ergonomiskt det sitter i en sjal. Och självklart då berätta varför barnet mår bättre av att sitta med knäna högre än rumpan.

Fast det är nog bäst att vara lite taktfull. En del gillar ju sina Babybjörnar och att säga att babybjörn är jätte dåliga är nog dumt. Kanske mer tala om att sjal kan man använda mycket längre och visa att de är lite mysigare.
Ja det tror jag absolut, helt enkelt bara nämna fördelarna med sjal :lol:
Användarens profilbild
Av FridaCB
Jag vet inte om det räknas som att göra reklam, men du kan ju tipsa om att det finns att hyra sjalar om man vill testa men inte vill köpa direkt. Jag har hyrt en sjal från hyrsjal.se och jag tycker att det funkade jättesmidigt!
Användarens profilbild
Av Siena
Berätta även om ergonomiska bärselar, ta med en ergo eller patapum och så berätta att de kan användas även på ryggen! Det brukar slå det mesta - en bärsele för ryggen! Vad jag har märkt så är det just det argumentet som "vinner" över BB i mångas ögon!

Så föreslå kombon - trikåsjal i början och när det blir för tungt så ergonomisk bärsele. Man kan ju bära lika länge i en trikåsjal som i en BB (om inte längre... Jag kan inte uttala mig om den saken eftersom jag aldrig burit vare sig i BB eller trikåsjal...) och sen istället för att alltid behöva använda vagn så kan man ha en patapum/ergo (eller annan sele).

Och som Neavida skrev: säg att man kan amma på ett diskret sätt i sjalen. Det är många mammor som annars har svårt för att amma i offentligheten. Och att om man ammar i sjalen så ger det barnet lite mer lugn och ro om omgivningarna är lite stökiga.

Jag kan komma på tusen bra argument till, men jag är på jobbet :oops: så jag måste sluta nu!
Användarens profilbild
Av marlene
Siena skrev:Berätta även om ergonomiska bärselar, ta med en ergo eller patapum och så berätta att de kan användas även på ryggen! Det brukar slå det mesta - en bärsele för ryggen! Vad jag har märkt så är det just det argumentet som "vinner" över BB i mångas ögon!
Ja såklart, vi kommer att ha ERGO, trikåsjal, vävdsjal och ringsjal ev tar jag med min bärpåse. Så dom får titta och prova om dom vill.
Användarens profilbild
Av marlene
nikon skrev:Vet inte om det sagts i tråden.. men jämför priset på BB och ERGO samt visa hur länge man kan använda respektive sele.
Ja och så klart att ERGO är mångsidigare än babybjörn
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?