[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Undefined array key 330118
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/ext/alfredoramos/seometadata/event/listener.php on line 114: Trying to access array offset on value of type null
Varför många bärdon? - sjalbarn.se

Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Isanna
Sjalar är beroendeframkallande, det är bara frågan om man pallar att inte ge vika för alla köpimpulser som kommer när man surfar framför sjalbarn.

Jag har en del sjalar och jag tycker att det är jättekul med sjalar och bärhjälpmeden, det har gått från att ha varit ett hjälpmedel till att bli ett intresse. Jag har olika sjalar så att jag kan variera, det är samma sak som med skor och jackor, visst klarar man sig med eller två men lite variation är aldrig fel. Sen har jag olika sjalar i olika längder för variation i bärandet!

Men sjalar har alltså blivit ett stort intresse, inte bara ett hjälpmedel, så därför tycker jag att det är kul att lägga tid och oundvikligen pengar på olika sjalar!
Användarens profilbild
Av mica
Marit skrev:Är sjalar beroendeframkallande? Inte att bära med, utan att ha, liksom?
JA!

Att man har en lista i signaturen tycker jag är hjälpsamt. Om jag funderar på en sjal så kanske jag ser någon som har en sådan så då kan jag fråga. Och så kan jag bli nyfiken när jag ser något nytt och kolla upp det.

I övrig så är väl sjalar lite beroendeframkallande. (Mycket tack vare sjalbarn. :twisted: ) Visst kan man köpa en sjal och vara nöjd. Men när intresset väcks så blir man nyfiken och vill prova. Och eftersom de flesta säljs på internet så "måste" man köpa hem och testa istället för att kunna fingra på sjalen i en affär. OCh sedan så säljer man den ofta. (En i sig speciell kultur på SB: denna sjalen den ska vandra...)

Och det är ju skillnad på sjalar. Jag testade tex en Easycare som jag inte alls gillade. Då fick jag ju köpa en Didy istället och testa. Och när barnet växer så kanske man bär på nytt sätt (mage vs. rygg tex) och då är den tidigare sjalen kanske för lång så då vill man ha en kortare.-
osv
osv
osv

Dessutom är det kul att ha sjalar. Fina är de också. :)
Användarens profilbild
Av Jennelii
Hmm....svårt det där...jag har...2 gåsar, 2 hoppediz, en rebozo, en didy, 2 ringsjalar, en bärpåse, 2 ergo o kanske har jag glömt nån nu... Men jag vet inte...gåsarna är ju likadana men olika färg så dom ser jag kanske lite som ett klädesplagg, tar den jag tycker passar för stunden. Sen är dom andra lite olika längder och färger så det beror på hur jag ska bära o vad jag ska göra.. :oops:
Användarens profilbild
Av solanna
De olika sorternas sjalar har ju väldigt olika funktioner. Jag använder än så länge vår trikåsjal väldigt mycket och jag skulle tro att den får hänga med ett tag till just för att det är så praktiskt att man lätt kan ta i och ur bebisen snabbt. Jag åker ju ganska mycket bil och då är det så skönt att det går snabbt och smidigt att bara kliva ur och gå iväg och hämta storebror på dagis, handla eller vad det nu är vi ska göra. Vår vävda sjal tar jag däremot numera om jag vet att jag ska bära långt, till exempel på en långpromenad eller så.

Ringsjalen är perfekt hemma, eller om man minglar på fest, eller bara ska något snabbt ärende. Den måste ju kompletteras med någon annan sjal om man vill bära mycket eftersom ringisen är rätt obekväm för längre stunders bärande.

Sutemi-selen använder vi till vår treåring en del fortfarande, som till exempel igår när vi var på svamputflykt och han inte orkade gå själv riktigt hela vägen. Dante är ju lite liten för den än så länge, men till vintern blir den nog utmärkt när han har vinteroverall på sig och blir lite bylsigare.

Så visst finns det användningsområden för olika sjalar. Dessutom tror jag att det är bra för bäraren att variera sig så att man inte alltid använder samma knytning som belastar på samma sätt. Och även om en vävd långsjal funkar till det mesta så förstår jag dem som vill ha en kortare sjal till rygg- och höftknyt för att slippa en massa extratyg.

Sist men inte minst så är ju sjalen också ett mellanting av ett klädesplagg och ett bärhjälpmedel. På samma sätt som man gärna vill variera sina kläder vill man även variera sin sjal om man bär varje dag. Dessutom är det skönt att ha minst två att varva emellan så att man kan tvätta den ena utan stress att den måste torka fort. Jag brukar jämföra med klädinköp, att de flesta ju utan att blinka kan köpa en ny tröja till sig själva eller ett par skor för runt 500 kr. Skillnaden mot att köpa en nya sjal för samma pengar är ju inte så stor. Dessutom går ju alla sjalar att sälja vidare sedan och enda sättet att veta vilka sjalar man gillar bäst är ju att våga prova lite olika för att sedan sälja vidare de man inte trivdes med.

Mvh,
Susanne
Användarens profilbild
Av marlene
Sjalar är beroendeframkallande helt klart. Helt klart skulle man inte gå under om man bara hade en sjal men det kan vara skönt att ha lite olika sjalar dom fyller lite olika funktion. En ringsjal eller bärpåse har man när man inte ska bära så länge, ex om man bara ska till bilen eller en snabbis in på en affär. En långsjal bär man länge med och är mest flexibel så har jag varit borta en hel dag så har jag tagit långsjal så att jag kan variera mig mellan mage och rygg och olika knytningar. ERGOn köptes till att börja med för att sambon skulle kunna bära för han vägrar sjal. Nu passade inte den gammla ERGOn på honom så när nya kom bytte vi upp oss till den och den älskar vi båda två. Den är helt suverän på ryggen och det i kombination med att det går snabbt gör den till helt suverän när man har ett större barn som vill upp och ner hela tiden.
Användarens profilbild
Av Tinker
Beroendeframkallande?

I allra högsta grad. :wink:
Användarens profilbild
Av anilov
Jag har just köpt en ny kortsjal, trots att jag inte trodde det var något för mig. Men den nya gillar jag skarpt, den är mycket lättare att knyta än den gamla. Och när sambon lite surt frågade om det verkligen var nödvändigt med den nya sjalen, undrade jag bara om det verkligen har varit nödvändigt med de nio vagnar som vi har (haft). Sjalar liksom vagnar fyller ju olika behov, och om man köper och säljer i andrahand så behöver vare sig vagnsamlandet eller sjalsamlandet bli så himla dyrt.

Nu kanske vi är lite extrema på vagnar, men jag upplever det som att de flesta icke-sjalande föräldrar har ett antal olika vagnar, för olika behov. En sulky, en sittvagn, en liggvagn, en paraplysulky, en tvillingvagn.... Det är ju inte extremare än att ha en kortsjal, en långsjal, en trikåsjal, en sele....
Användarens profilbild
Av jag71
Måste bara svara jag också. :lol: Jo lite beroende framkallande är det nog, fast jag har bara sjalar jag använder. En del hemmasydda sjalar och abc-selar som bara används ibland finns också men dem jag köpt använder jag alla! Dels som bärhjälpmedel och sen finns det en massa andra saker man kan använda dem till! Min kortsjal är tillexempel täcke på natten! Ena långsajalen tjästgör även som myspläd i soffan, ena trikåsjalen är just nu upptagen med att vara spjälskydd. Osv osv... listan kan göras lång!
Användarens profilbild
Av Panakeia
jag71 skrev: ena trikåsjalen är just nu upptagen med att vara spjälskydd. Osv osv... listan kan göras lång!
bild på det tack!! (har funderat på nån liknande konstuktion, när joar var mindre, men sen blev det aldrig av, kan du inte visa hur du gjort?)
Användarens profilbild
Av mian
Jag måste erkänna att jag aldrig skulle sätta på mig en grön sjal till en röd tröja tex :roll: :oops: Jag vill gärna se någorlunda matchad ut trots att jag är invirad i fem meter tyg. Så jag har en grön, en vinröd och en beige långsjal, exakt de färger som alla kläder i min garderob har :lol:
När jag tänker efter har jag en grön, en vinröd och en beige ringsjal också. Det är ju nästan patetiskt...

Förövrigt brukar min mormor ofta berätta att jag som tio-åring alltid hade en kam i bakfickan som matchade kläderna... Rätt kam till rätt byxa :roll:
Användarens profilbild
Av jag71
Panakeia skrev:
jag71 skrev: ena trikåsjalen är just nu upptagen med att vara spjälskydd. Osv osv... listan kan göras lång!
bild på det tack!! (har funderat på nån liknande konstuktion, när joar var mindre, men sen blev det aldrig av, kan du inte visa hur du gjort?)
Ska jag försöka komma ihåg att göra i morgon! Idag är ingen bra dag!
Användarens profilbild
Av ZaZi
Totalt och fullkomligt beroendeframkallande! SJAL -:twisted::en är inte nådig...

Många andra har beskrivit varför så bra att det behöver jag inte göra :wink:

Och de små växer ju så fort - det gäller att passa på medans de fortfarande vill bli burna. Det är ju så mysigt med sjal :heart:
Användarens profilbild
Av Key
Va? Beroendeframkallande? Näääh! :wink:

Jag trodde förstås att jag hade köpt SJALEN när jag köpte Antiguan. Nänä, ingen trikåsjal här inte, ska ha nått riktigt från början att ha hela tiden ... VISST! :roll: :wink: :twisted:

Jag sydde plötsligt en ringsjal.

Sen kom Ergon till storebror (då 2 år).

Sedan behövdes nått lite stadigare vävt till lillebror när han började växa till sig = Didy Björn 5,2 m

En stadigare ringsjal behödes också = en ringis av Hoppis Montreal

Och så syddes MT...

I våras kom KROKUS och INKA - nästan samtidigt (hoppsan!). Jag behövde desperat en lite kortare sjal och en vårig en :oops: och så blev det två :)

I somras provade jag också Patapum Toddler.

Har nyss haft rensning så det som är kvar står i signaturen (plus min första ringsjal som jag inte alls använder längre).

OK då, det är ju helt knasigt beroendeframkallande! :P
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?