Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9568863
Jag letar efter en bärsele åt min son på snart 2 år som inte kan använda sina egna ben pga muskelsjukdom.
Vi har frågat på habiliteringen om tips men inte fått några bra svar än och sele är inget de tillhandahåller så tänkte testa här också.

Nu är sonen 80+ cm lång och väger ca 11kg. Det vi letar efter är en ergonomisk sele där vi kan bära på rygg, men också framåtvänd på mage. Inte jättebekvämt med större barn, men det skulle möjliggöra delaktighet för sonen i vissa lekar både hemma och på förskola. Så att han kan sitta bra framåtvänd på mage är prio just nu.

Han håller huvudet själv så han behöver inte det stödet. Vi har hittills haft en vanlig BabyBjörn, men han har börjat växa ur den så vi behöver uppgradera.

Har tittat på Tula Explorer, men har ni några andra tips eller rekommendationer? Vi ser gärna att denna sele kan vara med ett tag då han kommer ha denna funktionsnedsättning hela livet.

Tacksam för alla tips
Helena
#9568866
Jag har själv aldrig burit framåtvänt på mage, men däremot ganska stora barn på rygg och min upplevelse är att när de blev lite äldre, kanske 3-4 år, så kom de så pass högt upp på ryggen att de hade mycket större möjlighet att vara med än tidigare. I slutet var i stort sett hela överkroppen ovanför axelbanden (eller kunde vara i alla fall) och då gick det rätt bra att vara delaktig även på rygg. Det handlade mycket om att jag fick böja mig på rätt sätt för att barnen skulle kunna komma nära osv. Bara som ett tips om du inte hittar någon perfekt framåtlösning.
#9568867
Hej!

Jag känner tyvärr inte till någon sele som är tänkt att bära framåtvänt i med så pass stort barn. Det finns ju några som funkar framåt som t.ex. Tula Explorer som du nämner eller Ergobaby Omni / 360, men även om de har högre maxvikt än 11 kg är de kanske inte så bekväma längre. Men det kanske ändå är bättre än ingenting. Jag känner inte till några större selar som går att bära framåtvänt i. Ergobaby 360 är en förhållandevis gammal modell som brukar kunna gå att hitta ganska billigt begagnat så en möjlighet kan vara att köpa en och prova och sedan sälja vidare utan större förlust om den inte passar. Den ska även gå bra att använda för att bära på ryggen och till det kan den nog vara lagom fortfarande.

Det finns också större selar (toddlerselar) som passar lite större barn, dock inte för framåtvänt bärande som jag vet men inåtvänt på mage eller på ryggen. Tula Toddler är nog den vanligaste men det finns andra också, som jag inte har så bra koll på. Tula Toddler är nog i största laget än så länge, men till framtiden :)

Hoppas att ni hittar något som passar er!
#9568870
Jag har inte heller något tips för framåtbärande på mage för större barn, men mei-thai funkar bra på ryggen och det finns knytningar för att ha barnet på höften som kanske kan vara ett alternativ till framåt?

Jag har dålig koll på märken och tillverkare då det var länge sedan jag själv bar, men åtminstone "förr i tiden" fanns det ett flertal webbshoppar med hemsydda mei-taier och hybrider (som brukar ha sjaliknande remmar upptill och höftbälte med spänne som på en sele nedtill). Eftersom den som drev företaget oftast sydde själv kunde man nog få måttbeställda grejer också vid särskilda behov.
#9568880
Sällar mig till de som är tveksamma till att en framåt funkar så länge till för er. Tungt och otympligt med ett större och tyngre barn. Men å andra sidan kan det ju vara värt att köpa en begagnad framåtvänd som ni kan nyttja så länge det går. Sedan kan ni säkert sälja vidare för ungefär samma summa.

Men större barn på rygg, antingen i vävd sjal eller onbuhimo kommer högt upp. Troligtvis högre i dem än i någon bärsele.

Men ett äldre barn känner sig ofta ganska nöjd på rygg med. En kan lämna bak morotsbitar eller vad annat en grejar med. De kikar över axeln och genom att vrida sig ser de vad en gör. (Det finns numera även selar numera i preschool-storlek).

Skulle du bo nära Gbg kan jag tipsa om GOS butiken. De har ett väldigt stort utbud av bärdon att prova. Det går också att få råd via mejl från dem.
https://gosbutiken.com/

Hoppas ni hittar något som funkar för er!
#9568961
Hej,

Tack för input och tips!
Håller med om att det kanske inte är så bekvämt att bära framåtvänt, men det kommer inte vara några längre stunder åt gången. Men det verkar som utbudet är skralt just därför, att större barn oftast bärs på ryggen. Ska se om vi kan hitta någon begagnad och testa :)
#9568962
kronärtskocka skrev: fre jun 03, 2022 21:14

Skulle du bo nära Gbg kan jag tipsa om GOS butiken. De har ett väldigt stort utbud av bärdon att prova. Det går också att få råd via mejl från dem.
https://gosbutiken.com/

Hoppas ni hittar något som funkar för er!

Bra tips - bor tyvärr inte nära GBG, men kanske åker dit på semestern. Har tagit kontakt med rådgivningen :)
#9569695
kronärtskocka skrev: fre jun 03, 2022 21:14 Sällar mig till de som är tveksamma till att en framåt funkar så länge till för er. Tungt och otympligt med ett större och tyngre barn. Men å andra sidan kan det ju vara värt att köpa en begagnad framåtvänd som ni kan nyttja så länge det går. Sedan kan ni säkert sälja vidare för ungefär samma summa.

Men större barn på rygg, antingen i vävd sjal eller onbuhimo kommer högt upp. Troligtvis högre i dem än i någon bärsele.

Men ett äldre barn känner sig ofta ganska nöjd på rygg med. En kan lämna bak morotsbitar eller vad annat en grejar med. De kikar över axeln och genom att vrida sig ser de vad en gör. (Det finns numera även selar numera i preschool-storlek).

Skulle du bo nära Gbg kan jag tipsa om GOS butiken. De har ett väldigt stort utbud av bärdon att prova. Det går också att få råd via mejl från dem.
https://gosbutiken.com/

Hoppas ni hittar något som funkar för er!

Ska absolut kolla närmre på GOS butiken, tack! : )

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?