Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Teusa
#9515370
Pratet om min nya bärsjal blev lite för intressant för den ointressanta tråden :mrgreen: så jag flyttar lite text hit! Då kanske fler se det dessutom så jag får mer pepp.

Bild

Jag har glott och stirrat på bärsjalar till salu på Facebook i några veckor. Och på två träffar. Inget har känts lockande. När jag såg fiskarna kändes det bara så rätt. En Didymos carmin fische. Lite för dyr. Lite för lång. 50 bomull 50 lin.

Jag har ingen vidare koll på alla termer som beskriver en sjals egenskaper. Men jag törs ändå säga att min fisk-sjal är "grippy". Behöver knappt knyta den. Och ganska säker på att den "knyter kort" då det inte är nån stretch i den och är tjock. Känns inte klockren. :( Förutom fiskarna då!

Jag köpte den begagnad, men hon skrev att den kan bli mer ingosad.

I natt sov jag på den. Och just nu sitter jag på den i min fotölj. Jag försökte dra den genom mina sjalringar, men ringarna var för små. Jag har läst att det är bra att tvinna den, använda den som hängmatta, tvätta och stryka den. Andelle länkade till ett blogginlägg där det rekommenderades att den skulle ligga i blöt i 24 timmar.

Just nu känns den snudd på oanvändbar. Den är storlek 6. För att göra FWCC behöver jag 7. Hade tänkt att använda den på ryggen, men jag känner att den i nuläget är för hård.

Finns det nåt mer jag kan göra? Går den överhuvudtaget att göra mjuk?
Användarens profilbild
Av Andelle
#9515371
Jag tror på blötläggning och sen strykning, ev. tumla när den är torr. Kanske räcker det med kortare tid i blöt iom att det är bomull också. Ett alternativ är att semestra den hos några andra som hjälper till med inbrytningen, men då är du ju utan den ett tag. Och jag vet inte om det kanske är mer poppis med innemärken på semester, tror det.

Du kan absolut få den mjuk, och visst funkar den att knyta på rygg med om du står ut med längre ändar, jag tycker det är fint med svans :loving:
Användarens profilbild
Av Fryle
#9515387
Jag hade tvättat och torktumlat den, men bara tills den är halvtorr, annars kan linfibrerna skadas.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9515444
Själva fibrerna i lin är helt stumma (tänk raka hårstrån) - så det enda som ger stretch i en linsjal är väven.
Dessa stela, raka fibrer måste daltas lite med. Tvätta för varmt och "klistret" som gör trådarna så starka löses upp och du får en luddig sjal med sämre hållbarhet.
Linne mår bäst av att blötläggas ett par timmar innan tvätt för att mätta fibrerna med vatten innan den mekaniska tvätten (var noga med att undvika skarpa veck under blötläggningen - det är så de fula tvättvecken uppstår).
Stryk gärna men undvik ånga (för höga temperaturer när tråden är blöt löser upp limmet). Det bästa du kan göra är att mangla medan tyget fortfarande är lite fuktigt - den sydda kanten på sjalen kan ju vara ivägen för det, förstås...
Användarens profilbild
Av Kristina
#9515473
Prova FWCC fast knyt under rumpan (TUB) eller på sidan/uppåt axeln (TAS) istället, då behövs det inte lika lång sjal.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9515783
Bild

Tack för tips och pepp!! Det går framåt!! Igår kunde jag med säkerhet känna att den faktiskt är mjukare. :vågen:

Idag sjalade jag upp Lillskrutt. Jag frågade om han ville. Han sa att han ville för han saknade det. :loving: (Tveksam dock om han verkligen kommer ihåg, har inte burit honom på snart två år mer än nån enstaka gång för att testa sjal eller knyt.) Han är alldeles för tung att bära för mig nu. :cry: Men praktiskt att öva med honom, hoppar upp på ryggen själv och talar om om sjalen ligger bra. :tumup:
Användarens profilbild
Av Kesti
#9515794
:heart: :loving: Så mysigt!
Sjalen är jättefin, jag tror verkligen mödan att bryta in den kommer att löna sig.
En stadig men sval sjal som linnet ger är guld värd :tumup: .
Användarens profilbild
Av Teusa
#9516222
Nu har det gått ännu mer framåt! :vågen: När jag knyter FCC är det nu jag som bestämmer över sjalen och inte tvärtom som det var förut. Häromdagen när jag knöt min 100% bomullsjal på rygg kändes det riktigt bra. Det är inte alls lika fippligt längre. Lite mera mod så vågar jag nog sjala med fiskarna på ryggen.

Och jag måste ta mig i kragen och testa lite flera olika knyt och avslut.
Användarens profilbild
Av Teusa
#9518193
I'm the boss! 8) Nu är det jag som bestämmer över sjalen och inte tvärtom! :lol: Den är grym min fina sjal!

För ett par veckor sedan var jag på FB bärträff. Passade på att fråga ett par stycken som verkade erfarna om de trodde den var inbruten. De trodde den kanske kunde bli lite mjukare men att den ändå var mjuk nu. :vågen:

Så värt slitet! Har lyckats knyta den på rygg några gånger nu! Och idag knöt jag FWCC. Med enkelknut på ryggen. Räcker kanske om jag försöker lite till med en dubbelknut. Sjalen är sjukt avlastande!! :vågen:

Just det en lite lustig grej. Det känns som om sjalen blir mjukare när den är varm. När jag sovit på den är den supermjuk. Och när jag använt den en stund går det mycket lättare att spänna till det lilla sista.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?