Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

"... varför hör man då inget om det?"
Denna fråga har min sambo fått av en vän som envisas med att en gammal BB vari barnets ben hänger rakt ner och föräldrarna inte orkar bära mer än en liten stund är väldigt bra.
Sambon frågade därför mig och jag har inget bra svar att ge.
Snälla kan ni svara på frågan? Gärna med länkar om så krävs.
Det beror väl på var man lyssnar?

Träffade nyligen nyblivna förstagångsföräldrar som hade full koll på att BB inte var bra. Vet inte var de hade hört det men visst finns informationen även ute i den "vanliga" världen :wink:
Farlig och farlig, det hon menade var det att benen hänger rakt ner och att bebisen inte sitter i grodposition, eller vad man nu säger och att ryggraden snarare formar ett S, än ett C (vilket jag har förstått är det bättre för barnet).
Hon blir arg på oss när vi säger att det inte ser så bekvämt ut för bebisen att hänga i skrevet så där. Och att jag försökte tipsa om en annan sele som skulle funka bättre, än den nya BB de funderar på att köpa.
Vi har ju ingen att bära (men har en sjal), men i och med att de själva sagt att de inte har koll på marknaden och att den de bär i nu har de fått låna så har vi tänkt att vi försiktigt kan säga någonting. Speciellt eftersom de pratade om att köpa en annan, men men...
Direkta skador på höft och rygg kräver att man bär fel rätt mycket. Man har ju sett på grupper bland naturfolken där man bär med benen hängande nedåt att det är vanligt med höftproblem, men de bär ju då väldigt mycket. Ingen jag känner med BB bär särskilt mycket eller länge - det är ju så förbaskat obekvämt för bäraren - så kanske därför? En nyfödd har ju så korta ben att de sitter rätt ok i BB första tiden också.
Varför man inte hör så mycket om det är för att Babybjörn är ett otroligt stort märke med i stort sett monopol på selar i Sverige. Det är först på senare år som det överhuvudtaget ens kommit andra selar på marknaden och eftersom det inte funnits några andra selar på marknaden så antar jag att det inte finns så mycket Svensk forskning. Däremot finns det mycket mer utländsk forskning om varför ergonomiska selar är bättre än GAMLA Babybjörn.

Gamla är viktigt att poängtera eftersom BB har kommit med två nya selar som är bättre än tidigare versioner.

Jag tror också att man ska undvika att säga att det är farligt men att man poängterar att det är mycket tyngre för bäraren att bära i en sele utan avbärarband och att barnens höfter och rygg mår bättre av att sitta i en ergonomisk sele än av att som i BB belasta bäcken och rygg
LillaGrodan skrev:Direkta skador på höft och rygg kräver att man bär fel rätt mycket. Man har ju sett på grupper bland naturfolken där man bär med benen hängande nedåt att det är vanligt med höftproblem, men de bär ju då väldigt mycket. Ingen jag känner med BB bär särskilt mycket eller länge - det är ju så förbaskat obekvämt för bäraren - så kanske därför? En nyfödd har ju så korta ben att de sitter rätt ok i BB första tiden också.
Finns det naturfolk som bär barnen med benen hängande nedåt? Hur bär de då? I vad?
AnKa skrev:
LillaGrodan skrev:Direkta skador på höft och rygg kräver att man bär fel rätt mycket. Man har ju sett på grupper bland naturfolken där man bär med benen hängande nedåt att det är vanligt med höftproblem, men de bär ju då väldigt mycket. Ingen jag känner med BB bär särskilt mycket eller länge - det är ju så förbaskat obekvämt för bäraren - så kanske därför? En nyfödd har ju så korta ben att de sitter rätt ok i BB första tiden också.
Finns det naturfolk som bär barnen med benen hängande nedåt? Hur bär de då? I vad?
Det är lite olika men vanligt är att man har flätade tunna remmar typ, lite som vårt gamla läderband som vi bar med...

I Kina bär man ofta såhär:

Bild

Bild

Jag hittar ingen riktigt bra bild på native baby wearing just nu...
Jag har en kompis som födde barn för ett år sedan och som hamnade på neonatal en tid. Där fick hon rådet att bära mycket i sjal och att fortsätta med det hemma sen. I nästan rungande kör sa de också att aldrig i en babybjörn och aldrig framåtvänd. För mig räcker det för att helt bojkotta BB. Jag tycker det vore intressant om det skulle synas fler alternativ ute i vanliga butiker och att barnläkare, barnortopeder m.m. syntes mer i media och upplyste om för/emot olika sätt att bära.
Trulsamin skrev:
MuuM skrev:Trulsamin, jag ser inte hela bilden. Kan du länka den någonstans?
Nja, kunde inte riktgit få till det med lnkning men om du går in här och letar upp bild nummer IMG_6764-1024x914.jpg

http://www.birthtakesavillage.com/wp-co ... s/2012/11/
:tumup: Tack! Fin bild!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?