Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!

Jag har en tös på 2 1/2 månad som nu för tiden inte alls vill åka vagnen. Hemma brukar vi söva henne i en babybjörn, men nu när hon växer tänker jag att det kan vara bättre att satsa på en sjal istället. Vilken sort kan ni rekommendera och är det något speciellt jag ska tänka på?
Grattis till ert sjalbarn!

Vissa gillar vagn lite senare i livet, kanske.

Har du läst om olika bärdon på sjalbarns startsida? Vad tror du kommer passa er av dessa modeller? Trikåsjal kan du hoppa över om ni inte har ett litet barn enligt kurvorna. Snart mer fördelaktigt med vävd sjal isådanafall.

Om ni gillar babybjörn selen (vilket vi inte ska prata om huruvida den är skadlig eller ej) så är beco gemini en kompetent ersättare rätt av. Om ni vågar läga lite energi på att knyta en sjal så är det främst att hitta en sjal du gillar mönstret på. Kolla vad som nu säljes i forumet. Begagnad vävd sjal är bäst.

Mei tai är annars min favorit. Snabbt, enkelt och flexibelt men inte lika avlastande som en sjal. Vad som passar just er är lite svårt att säga. Jämför med alla vagnmodeller som finns...samma finna inom bärdon bara dessa stora barnbutiker som inte har kompetens inom bärdon utan satsar på ett oligopol.

:valkommen:

Fråga på så kommer vi hjälpa er. Bor ni nära någon sjalbarnsträffsort så kan ni få prova massor i verkligheten.
Tack för snabbt svar!

Har läst om sjalarna, men det är verkligen en djungel :) Då hoppar jag i alla fall över den första sjalen. Lillan sover gärna i björnen nu, så kan ju ha henne på magen ca tre timma. Efter det kan det kännas lite mellan skulderbladen och uppåt nacken, så vill gärna satsa på en sjal med bra avlastning. Dessutom blir vi varma så en svalare modell skulle nog passa. Några tips på det? :D
ellehn skrev:Tack för snabbt svar!

Har läst om sjalarna, men det är verkligen en djungel :) Då hoppar jag i alla fall över den första sjalen. Lillan sover gärna i björnen nu, så kan ju ha henne på magen ca tre timma. Efter det kan det kännas lite mellan skulderbladen och uppåt nacken, så vill gärna satsa på en sjal med bra avlastning. Dessutom blir vi varma så en svalare modell skulle nog passa. Några tips på det? :D
Calin Bleu Gauze och Wrapsody Bali Breeze brukar komma upp i diskussioner kring svalare sjalar/sommarsjalar. Har dock inte provat dem själv. Annars tyckte jag Ellevill Paisley var ngt svalare, väldigt tjusiga dessutom. Finns säkert många fler. Men sele och Mei Tai är ju annars bra alternativ om/när man tycker sjal blir för varmt.
Jag är varm av mig, och har satsat på svalare sjalar.
Min ellevill paisley är väldigt snygg och mjuk. Men jag tycker att calin bleu gauze är både svalare och avlastar bättre eftersom den är lättare att knyta.
Den är inte lika snygg. Men bra mycket billigare.
Hej!
Att bära i sjal är verkligen suveränt. Men som nybörjare vill man ju kanske klämma och känna lite.
Det kanske finns möjlighet att träffa "sjalbarnare" där du bor? Kolla i forumet om det planeras någon sjalträff på din ort - eller efterlys hjälp själv. Det finns goda chanser att någon vill visa dig sina olika sjalar och selar. Jag hade gärna hjälpt dig (om du händelsevis skulle vara stockholmare) om det inte hade varit för att jag är extremt höggravid och väldigt trött just nu.

Mitt tips är att ta en titt på norska sjaltillverkaren Ellevills hemsida:
http://www.ellevill.com

De har jättesnygga och lättknutna sjalar. Ponyo, som svarade här, har som sagt en Ellevill-sjal som heter paisley. Jag har inte provat paisley-sjalarna. Däremot beställde jag, för mer än ett år sen, en Ellevill-sjal som går under namnet Zara. Det finns en hel drös av Zaror på Ellevills hemsida. Zarasjalar är väldigt enkla att knyta. Och sköna och snygga! Jag är supernöjd med min Ellevill Zara!! Min sambo och jag har burit hur mycket som helst i den. Vi köpte en som är 4,6 meter lång och det har passat oss båda jättebra (jag är kort och sambon är av medellängd och medelvikt). Dessutom råkade den sjal som jag tyckte var allra snyggast vara av en utgående färg, så jag fick den förhållandevis billigt.

Lycka till!
Jag använde Moby Wrap http://www.mobywrap.com/mw/Home.htm när min var nyfödd. Det är en trikå sjal som alltså är stretchig. Jag gillade det, speciellt när han var liten för att jag lätt kunde justera huvudet och inte behövde knyta om sjalen varje gång han skulle in och ut. Det var också relativt lätt att lära sig att amma i sjalen utan att behöva ta ur.

Idag har jag en vävd sjal, men nu är han "större och tyngre" också. Jag skulle också rekommendera att kolla med andra Sjalmammor där du bor om du kan få låna och prova och känna efter själv. Var bor du? Det kan vara bra att ha någon som visar första gången också så att det inte blir obekvämt pga att man knyter fel.

Lycka till!
LoveF skrev:"Om ni gillar babybjörn selen (vilket vi inte ska prata om huruvida den är skadlig eller ej)"

Blev nyfiken. Var pratar man om det? Finns det en tråd?
1

på familjelivs forum under bärsjal/sele finns en tråd med över hundra inlägg. vice vd andreas från bb var med i den. bläddra tillbaka några sidor så finner du den. enda med över hundra inlägg i den kategorin tror jag.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?