Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Adams mamma
Ok ,here we go... jag har aldrig sjalat. Ramlade in här när A var 1,5 ungefär och tyckte det var kul att äntligen ha hittat ett föräldraforum där tonen inte var så hård. Kände inte många föräldrar live. När ja började fatta hur mycket det handlade om sjalar låg jag lite lågt med icke-sjalandet (bära har vi gjort mycket, i famen och knuffandes vagnen framför inte helt sällan), hoppas jag får hänga kvar här ändå... :rodna: Nu ska det iaf bli en tvåa och med bebis och sexåring tror jag sjal hade varit smidigt. Eller ergonomisk sele. Nu är vi så bilbundna också, med A gick jag överallt så då var det praktiskt att ha med vagnen överallt och packa diverse saker i även om det og hade varit praktiskt att kunna sjala de gånger A ville upp men med bilen skulle det vara skönt att slippa den i stan osv. Nu är frågan, var köper man det och vad är lätt? Tänker att det kommer att handla mycket om att få upp en ganska liten figur och ibalnd under tidspress, i och med A komer vi ha skolan och fotbollstider att passa, så lätt att få upp och att det är ergonomiskt för liten bebis tänker jag är viktigare än att det är helt optimalt ergonomiskt för den som bär. Skulle dock vara bra att inte ha för mycket tyngd på axlarna/nacken för där är jag klen, kan knappt ha ryggsäck. Jag har inga skador eller så men det gör ont ganska fort. Vi hade en babybjörn ett tag när A var runt ett och det trivdes han och maken bra med men jag kunde aldrig bära i den.
Användarens profilbild
Av Elin G
Jag har upptäckt hur smidigt det är att ha en beco butterfly 2 innanför jackan nästan jämt. Den kan sitta på när man kör och sen sätter man enkelt i bebisen när man kliver ur bilen. När I var pyttis hade jag trikåsjal färdigknuten istället, men nu är becon bättre. Och sen en bärjacka över. Jag har en MaM, men det finns kanske bättre. Dock är bärjacka många resor smidigare än bärskydd.
Av Sofie
:lol:

Sele eller hybrid med bra avbärarbälte, sjal m knytningar som lägger vikten mer runt torso/midjan, babyback mm. Finns mycket att välja på.
Men klart du får hänga här utan att ha bärverktyg. :heart:
Användarens profilbild
Av Mikaela
Jag sjalar inte heller. Har testat några gånger, äger två trikåsjalar, men får inte till det. Älskar dock ergonomiska selar. Kom hit till SB pga tygblöjorna :D
Av Adams mamma
Är beco en sele? Trikå om det är sjal eller sele fattar jag den som då? Vet nån om det finns nån affär i Lundatrakten där man prova eller är det beställa på nätet som gäller?
Användarens profilbild
Av Elin G
Adams mamma skrev:Är beco en sele? Trikå om det är sjal eller sele fattar jag den som då? Vet nån om det finns nån affär i Lundatrakten där man prova eller är det beställa på nätet som gäller?
Exakt beco är en sele. Finns i många olika modeller, det jag tycker är bra med butterfly är att man först sätter på selen och sen sätter i barnet, utan att man behöver ta av axelremmarna.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Kanske kan ni ha en sjalträff i Lund så får du känna på lite olika sjalar och selar 8)

Både ergonomiska selar och sjalar belastar bättre än en BB. En sjal tex fördelar ju tyngden på ett mycket större område (beroende på hur man knyter givetvis).

Ang att köpa sjalar så finns det även begagnade sjalar här på säljesdelen av forumet. Trikåsjalar används ganska kort period så de passar ju att ha flera ägare i följd och vävda sjalar blir bara mjukare ju längre de används så de passar ju också att köpa begagnat :tumup:
Av majo0322
Skriver under på hur praktiskt det är att ha sele på sig i bilen, även om jag sätter S utanpå jackan, eftersom vi oftast ska in i en affär i de sammanhangen. Jag såg att du helst inte bär med axlarna/övre ryggen: annars tycker jag (med en 4 mån, en fyraåring och en åttaåring) att kortsjal och ryggsäck är överlägset smidigast. Möjligen också meitai. Bärjacka är bra när det är kallt.

Vi började också bära väldigt tidigt på ryggen, för att det var enklare med de stora barnen.
Av Adams mamma
Det låter ju bra, kan man köpa och sälja vidar sen så kan jag ju alltid skaffa både och och testa utan att det känns för slösigt. Det blir en höstbebis så en jacka kanske är bra, vad är en bärjacka? jacka med extra bebisplats?
Av majo0322
Adams mamma skrev:Det låter ju bra, kan man köpa och sälja vidar sen så kan jag ju alltid skaffa både och och testa utan att det känns för slösigt. Det blir en höstbebis så en jacka kanske är bra, vad är en bärjacka? jacka med extra bebisplats?
Precis. Finns jackor med en extra panel fram, och sådana där man också kan öppna en lucka på ryggen då man bär bak. Finns regelbundet begagnade till salu här. Jag har en Suses, och är nöjd med funktionen men inte med utförandet.

Är du händig går det att fixa själv: det finns några riktigt snygga lösningar om du söker runt i forumet.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
En annan fördel med att bära vs vagn är att man kan anpassa klädseln på sig själv för att reglera temperaturen hos barnet.
Säg tex att barnet somnat i sjalen hemma och man måste till forbollsträningen, då sätter man bara på sig jackan och går iväg. Eller om barnet somnat på vägen hem till någon, då tar man bara av sig jackan och bebisen kan sova vidare utan att bli för varm. I en vagn hade man ju behövt börja lätta på kläder osv
Så har det iaf varit för mig, dvs praktiskt :loving:
Adams mamma skrev:Det låter ju bra, kan man köpa och sälja vidar sen så kan jag ju alltid skaffa både och och testa utan att det känns för slösigt. Det blir en höstbebis så en jacka kanske är bra, vad är en bärjacka? jacka med extra bebisplats?
Ja köper du begagnat så får du ju igen nästan alla pengarna! :tumup: 8)
och ja en bärjacka är en jacka med bebisutrymme. Vissa har en design som gör att man kan bära på ryggen också, dvs plats för huvudet att sticka ut :D
Jag använde min gravidjacka när bebisen var puttig :)
Av Adams mamma
majo0322 skrev:
Precis. Finns jackor med en extra panel fram, och sådana där man också kan öppna en lucka på ryggen då man bär bak. Finns regelbundet begagnade till salu här. Jag har en Suses, och är nöjd med funktionen men inte med utförandet.

Är du händig går det att fixa själv: det finns några riktigt snygga lösningar om du söker runt i forumet.
Köpa är nog bättre här, jag fick en begagnad symaskin för två år sedan och har precis fattat att trådrullarna måste ha samma märke som maskinen. Nu har jag rätt rullar men inte fattar jag hur man trär den för det :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?