Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Om 6,5 vecka är det tänkt att lillan ska komma och förberedelserna är i full gång. Under hösten när funderingar på inköp började var det en självklarhet att man ju måste ha en bärsele så det var ju trevligt att då få en i julklapp. I samma veva fick jag låna en kortsjal av en kollega och tänkte att det kan ju vara kul att testa. Under julledigheten när det skulle letas fram knytinstruktioner för att testa nådde det hela dock en helt annan nivå. Alla bilder på sjalburna barn såg så ofantligt mysigt ut och helt plötsligt såg den där bärselen fruktansvärt obekväm ut för den lilla så det började snabbt grävas lite mer i vad som finns och hur det funkar. Så förutom den jag fick låna och ringsjal som jag hittade begagnat så har jag nu bestämt att investera i en trikåsjal.

Så mina funderingar är om ni har några tips på hur och när man ska börja testa att bära. Kan man prova redan efter några dagar eller är det säkrare att vänta några veckor tills man själv känner sig säkrare och den lilla fått lite mer stabilitet? Är det någon knytning som är att föredra för nyfödda? Jag hade väl inte tänkt ge mig ut på någon långpromenad den första tiden utan det är väl lite mer mys och avlastning hemma.
Välkommen hit! :D
Du kan prova att bära din bebis precis när som helst när du känner dig redo :tumup:
Jag bar redan på BB.
Kolla in de tre första instruktionerna på den här sidan; http://www.edenbaby.se/pages/knyta.php
Enda skillnaden är att din bebis kommer att vara lite mindre och då kommer du att behöva ha bebisens fötter innanför sjalen. Antingen innanför krysset eller bara innanför smokingbältet.
Så småningom kan man ta ut bebisens fötter - hur snabbt är en fråga om smak och vilja :wink:

Sen kan du ut och gå milsvis, eller bara hemmavid. Kom ihåg bara att knyta tillräckligt hårt, det är inte skönt med en svajig knytning om man vill gå lite längre :tumup:
Skippa plastbaljan och sjala, hud mot hud. Även din partner! Finns knappt bättre då. Vanligaste nybörjarfelet är för löst knuten sjal. I princip kan du knyta tight mot kroppen, tyget stretchar så mycket plats som den nyfödde tar.
Tack för länktipset! Ska studeras :-)

Har inte riktigt bestämt vilken sjal jag ska välja än, men försöker hitta nån som är lite tunnare. Finns många bra tips i trådarna här på forumet, men har sån beslutsångest så det känns som det kommer bli lite velande.

Moggleif: när jag läste "skippa plastbaljan" va första tanken hur fasen du kunde veta att jag behövde köpa badbalja å varför jag skulle skippa den, tills jag kom på att det va ju inte alls det det hela handlade om. Fick mig ett gott skratt i alla fall :-)
Fast skippa badbaljan med. Badkar är vinnare i längden! ;) vi köpte ett på blocket för 400kr och har ställ in i duschkabinen, inte snyggt men funkar!
Hahaha :-). Får se vad det blir för lösning, i värsta fall får vasken funka de första gångerna :-).

Åh, det låter så mysigt att kunna bära redan från start. Jag tror allt en sjal får åka med i BB-väskan så får vi se om man vågar prova :-)
Har inget att jämföra med men vill ändå rekommendera Aldoria Bambu Soft att bära nyfödd i. Den är inte tjock, otroligt mjuk och inte för bred. Har fram till nu (min lilla kicka är 4 mån) burit i den och det är så mysigt. Nu har vi övergått till vävd sjal.

Lycka till med det som ligger framför :)
n95ceco skrev:Hahaha :-). Får se vad det blir för lösning, i värsta fall får vasken funka de första gångerna :-).

Åh, det låter så mysigt att kunna bära redan från start. Jag tror allt en sjal får åka med i BB-väskan så får vi se om man vågar prova :-)
Det är ju inte direkt så att fosterfettet ska tvättas bort utan ytterst få bad med lite olja räcker första månaderna. Bebisar blir inte smutsiga direkt.
Sen kan du alltid gå på sjalträffar och prova andras bärdon för att se vad du gillar! Men satsa på en gosig trikåsjal att börja med. :D

Och välkommen hit! :D
Senast redigerad av Ketronya den fre jan 25, 2013 21:59, redigerad totalt 1 gånger.
Du kan börja öva på knytningar innan bebisen kommer också. Knyt upp ett gosedjur eller nått! :tumup: Sedan är det bara att börja sjala bebisen så fort du känner dig redo. Sitt ner i exempelvis sängen första gångerna så känns det tryggare.

Jag rekommenderar också Aldoria bambu soft! Så mjuk och gosig :loving:
På vårt bb hade personalen någorlunda koll på sjalar, så vi frågade dem om de tyckte att vårt första knytförsök såg rätt ut :wink:
Vi tyckte det var lite lurigt de första gångerna, men det var så otroligt värt det! Tog flera dagar innan vi lade honom ifrån oss första gången, och då kändes det helt galet. "Han ligger i sängen alldeles själv!" Kändes som han var så stor och självständig att han skulle flytta hemifrån närsomhelst :o

Tillägg: vi köpte minimundus trikåsjal, mycket pga priset. Har varit supernöjd med den, men har ju inget att jämföra med...
I fredags tittade vår dotter äntligen ut. En liten kelgris e det som ska va nära hela tiden så tänkte att det här med sjal kan nog funka.

Så nu är looman invigd. Sov när jag satte i henne för en timme sen å sussar fortfarande. Det ser lovande ut :-)
Välkommen och grattis till bebisen! :vågen:
theos skrev:Du kan börja öva på knytningar innan bebisen kommer också. Knyt upp ett gosedjur eller nått! :tumup: Sedan är det bara att börja sjala bebisen så fort du känner dig redo. Sitt ner i exempelvis sängen första gångerna så känns det tryggare.

Jag rekommenderar också Aldoria bambu soft! Så mjuk och gosig :loving:
Nu har ju bebisen kommit ut, men jag tänkte på detta: har inte Scilla visat en bild när hon övat knytning på sin jättekatt (alltså en riktig, inte gose :wink: ) Krävs ju en väldigt snäll katt iofs... :lol:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?